شناسه خبر : 21511 1398/06/13 19:49:27
نمایشگاهی برای خرید ارزان آثار هنری

1+1 میلیون به احتساب تورم

مجموعه به نمایش درآمده تلفیقی از سبک و سیاق هنری است. به عبارتی ببینده با دیدن آثار در تاریخ هنر سیِر خواهد‌کرد.

تجسمی آنلاین، شروین‌کندری: رخداد وان‌میلیون در پنجمین سال اجرایی خود مخاطبینش را با تغییراتی نوین در نحوه برگزاری و اجرا مواجه می‌کند. در این رویداد 74 هنرمند آثار خود را در زمینه ی نقاشی و مجسمه با رویکردهای متفاوت بصری به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه باعنوان "1+1 میلیون به احتساب تورم" ، اولین مبحث سوال برانگیز برای مخاطبان بود.


پایه اولیه‌ی این عنوان، تورم پیش آمده در جامعه کنونی است. برگزار کننده بر این عقیده پیش‌رفته که عنوان نمایشگاه خیلی دستخوش تغییرات کلامی واقع نگردد. بر همین اساس از 1میلیون به 1+1میلیون به معنی 2 میلیون تومان تغییر عنوان داد. این نام به منظور بیشتر شدن قیمت های آثار بوده است. نمایشگاه1+1 میلیون از نظر زمانی در تاریخ مشخص و دقیقی  در سال برگزار نشده. به تعریفی دیگر،ثبات زمانی در برگزاری نمایشگاه وجود ندارد.

نمایشگاه+1+1
 

 

مجموعه به نمایش درآمده تلفیقی از سبک و سیاق هنری است. به عبارتی ببینده با دیدن آثار در تاریخ هنر سیِر خواهد‌کرد. آثار موجود در این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت بصری خاصی برخوردار است. چیدمان نقاشی و مجسمه‌ها به گونه‌ایی انجام شده که کمترین آسیب دیداری را در نگاه مخاطب ایجاد کند. در مواردی نیز در صورت فروش آثار با هماهنگی بین هنرمند و گالری، همچنین تایید کار، اثر جدید جایگزین کار فروخته شده می‌شود. در چنین مجموعه‌هایی با این وسعت بصری در ادوار مختلف صحبتی از نگاه فلسفی و دیدگاهی خاص به میان نمی‌آید. صرفا نمایشگاهیست جهت فروش آثار و معرفی هنرمندان جوان توانمندی که در عصر حاضر فعالیت می‌کنند.

در نگاه اول مخاطب به دلیل ازدیاد تابلو ها و دیگر آثار تجسمی نگاهی سطحی به کل مجموعه می‌اندازد. هنگامی‌که عمل دیدن به نحوی عمیق تر صورت می‌گیرد، تفاوت‌ها و تناقض‌های بصری به چشم می‌خورد. این اتفاق خود پرسش و پاسخ را به‌وجود خواهد‌آورد. مخاطب متوجه قرارگیری آثار چند نسل متفاوت از هم می‌شود. تفاوت‌های موجود نشانگر تنوع در نحوه اجرایی بوده‌است. اتفاقات اینچنینی برای هنرمندان و مخاطبان جنبه‌ی یادگیری نیز داشته. در معنایی روانتر هنرمندان جوان متوجه کمی و کاستی آثارشان می‌شوند. مخاطبان نیز بر علم و دانش خود می‌افزایند.

در رویداد پیش‌آمده آثار پیشکسواتان و هنرمندان جوان در کنار هم با یک قیمت قرار گرفته‌اند. این نوع دیدگاه مخاطب را بیشتر مشتاق به خرید آثار می‌کند. زیرا اثرهای به نمایش در آمده در سایزهای متفاوتی هستند و بعضی از آنها پیشتر در نمایشگاه‌های مختلف با قیمت‌هایی بالاتر برای فروش گذاشته شده‌بودند. همین موضوع مخاطبان و خریداران اثر هنری را علاقه‌مند به بازدید و خرید آثار می‌کند. از این رو در روز افتتاحیه بیش از نیمی از آثار به فروش رسیده است.

با توجه به اتفاقات مثبتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، این نمایشگاه شامل نقدهایی نیز می‌شود. به طور کلی در رخداد ذکر شده بعضی از آثار از کیفیت‌های بصری کمی برخوردار هستند. آنچه که مخاطب با آن مواجه می‌شود، دیگر آثار را زیر سوال خواهد‌برد. در نگاهی عمیق تر هنرمندان آکادمیک و تجربی کارها  با طیف‌های متفاوت تجسمی گاه زیبا و گاه نازیبا در کنار و در مقابل هم قرار گرفته‌اند. وجود هنرمندان در دو جبهه متفاوت بار معنایی مثبت و منفی را با خود در پی دارد. این در پی داشتن تضاد بصری به‌بار می آورد که اغلب  مورد نقد مخاطبان واقع می‌شود. بعضی از هنرمندان سابقه هنری اندکی در عرصه نقاشی دارند. همین موضوع سوال های بسیاری در ذهن‌ها ایجاد خواهد کرد. از جمله این سوال‌ها کارشناسی آثار در این مجموعه بر چه اساسی بوده است؟ چگونه آثار این هنرمندان به این نمایشگاه را پیدا کرده؟ آیا برای شرکت در این قبیل رویدادها صرفا باید با گالری و گالری دار ارتباط مستقیم داشت؟

 

نمایشگاه+1+1
 

نداشتن تجربه‌ی یادگیری و کاری در عرصه‌ی هنر یکی از عواملی است که پایه‌های بنیادی یک رویداد را سُست خواهد کرد. در این مجموعه چشم مخاطب به اسم‌هایی بر میخورد که تجربه‌ی کاری کم داشته‌اند، همچنین اشخاصی که شاخه‌ی اصلی هنر آنها مورد دیگریست و به مدت کوتاهی در عرصه هنر نقاشی مشغول به یادگیری شده‌اند. در این زمان اندک به واسطه‌ی اسم و رسمشان در نمایشگاه‌های متعددی حضور پیدا کرده‌اند.  
از دیگر مسائلی که این رویداد را کمی نابسامان جلوه می‌دهد، نداشتن ثبات زمانی برای برگزاری است. در پنج سال اخیر هریک از نمایشگاه‌های وان میلیون در تاریخی متفاوت از دیگری برپا شده‌است. این قبیل رویدادها هنگامی بهتر پیش می‌روند که برنامه ایی مشخص در سیستم اجرایی خود داشته باشند.

کم و کاستی‌های اینچنینی و گزینش نادرست آثار بعضی هنرمندان، آسیب‌هایی جدی در روند نمایشگاه باخود به همراه خواهد‌داشت. در بیشتر موارد، فرایند برگزاری در دوره‌های بعد با مشکلاتی عظیم مواجه خواهد شد.
نمایشگاه 1+1 میلیون به احتساب تورم در تاریخ 8 شهریورماه 1398 برگزار و تا 18 شهریورماه 1398 در گالری ثالث به آدرس خیابان کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره‌ی 148 ادامه دارد.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir