شناسه خبر : 22163 1398/10/21 13:37:25
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه 98/ فیلم

عبدی اسبقی، شاعری که نقاشی هم می‌کشد

عبدی اسبقی نقاش چیره‌دستی است که چیره‌دستی‌اش حجاب و مانع تخیل و خیال شاعرانه‌اش نشده و به او در خلق آثارش کمک عمده‌ای هم کرده است.

تجسمی‌آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: اسبقی نقاشی را به نحوی بازیگوشانه و استادانه راه می‌برد که در آن واقعیت پیچیده‌شده در «لفاف» را به‌عنوان رمزی پوشیده و مخفی‌مانده ارائه می کند. در این دوره از حراج اثری با ابعاد 120*150 از او با قیمت اولیه  25_20 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

عبدی اسبقی نقاش چیره‌دستی است که چیره‌دستی‌اش حجاب و مانع تخیل و خیال شاعرانه‌اش نشده است – که هیچ، که وسیله و کمک عمده‌ای هم شده است تا این شاعرانگی شکل عالی و غایی خود را بیابد و به کمال مطلوب ذهن و آرمان او نزدیک شود. راه ورود به جهان عبدی اسبقی پیچیده و در عین حال ساده است. پیچیده است چراکه هر بار در هر اثرش بیننده را در برابر معمایی قرار می‌دهد که از هزارتوی تقابل میان «واقعیت» و «حقیقت» از سویی، و استحاله میان «منظر عینی» و «نفوذ شاعرانگی» تغییر‌دهنده در متن آن منظر حادث می‌شود و رمزگشایی هر اثر، نیاز به کار و همراهی و همدلی مخاطب و بیننده دارد. اما ساده هم هست چون نشانه‌ها و اشاره‌ها از تاریخ و فرهنگ بصری مشترکی می‌آیند که هر یک جا و جایگاه خود را در تاریخ نقاشی ایران یا جهان تثبیت کرده‌اند و حرکت پیوسته عبدی اسبقی میان جهان حاضر و آثار گذشته‌ای سپری‌شده، به حاصلی مطبوع و ملموس می‌رسد که هر تماشایی را به مکاشفه‌ای پربار تبدیل می‌کند.

اسبقی نقاشی را به نحوی بازیگوشانه و استادانه راه می‌برد که واقعیت پیچیده‌شده در «لفاف» را به‌عنوان رمزی پوشیده و مخفی‌مانده به‌کار می‌گیرد که از پس پارگی‌های عیان‌شونده و عیان‌کننده، ما را به تضاد میان «گذشته‌» دلپذیر و «حال» ساده و پوشاننده می‌رساند و راه می‌برد. عبدی اسبقی، شاعری است که نقاشی می‌کند و جهان شاعرانه و فن استادانه‌اش را بسیار تحسین می‌کنم و دوست می‌دارم.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir