شناسه خبر : 22185 1398/10/23 12:26:46
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه 98/ فیلم

درخشانی و بازتابی درخشان از فیگوراتیو در انتزاع

درخشانی با بهره‌گیری از آداب و سنت نقاشی فیگوراتیو، بدون بازنمایی مستقیم عناصر و نشانه‌ها، از طریق ادراک و جست‌وجوی ریشه‌های تصویری به احیای سنت‌های پیشین نقاشی ایرانی پرداخته است.

تجسمی‌آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: رنگ در آثار درخشانی چنان نقش مهمی دارد که می‌توان دوره‌های کاری‌اش را صرفاً بر آن اساس مشخص کرد، همانند نمونه حاضر که به دوره رنگ‌های سرخ او تعلق دارد. در این دوره از حراج اثری با عنوان "هجرت اناری" با ابعاد 238 *196  از او با قیمت اولیه 700 – 900 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.


درخشانی با بهره‌گیری از آداب و سنت نقاشی فیگوراتیو، بدون بازنمایی مستقیم عناصر و نشانه‌ها، از طریق ادراک و جست‌وجوی ریشه‌های تصویری به احیای سنت‌های پیشین نقاشی ایرانی پرداخته است. با این حال او هرگز  به مفهوم متعارف تصویرسازی نزدیک نمی‌شود، بلکه رفتاری نقاشانه در برخورد با روایت‌ها را پیش می‌گیرد. در واقع دغدغه وی هرگز بیان داستان و شرح اساطیر نیست. به همین جهت در بسیاری از آثارش، همچون نمونه حاضر، تنها شمایلی کلی از یک صحنه یا داستان دیده می‌شود که هر لحظه به صورت‌های مختلف تغییر شکل می‌دهد.

رنگ در آثار درخشانی چنان نقش مهمی دارد که می‌توان دوره‌های کاری‌اش را صرفاً بر آن اساس مشخص کرد، همانند نمونه حاضر که به دوره رنگ‌های سرخ او تعلق دارد. با توجه به ویژگی‌های ناپایدار رنگ سرخ، نقاش در این مجموعه به خوبی توانسته این رنگ را در گستره‌ای وسیع مهار کند و در نهایت به یک بیان منحصر به فرد در شیوه رنگ‌گذاری دست یابد.

درخشانی هم نقاش است و هم موسیقیدان. آثار او در این طیف، به خوبی نشان می‌دهد که درخشانیِ موسیقیدان و درخشانیِ نقاش چندان قابل تفکیک نیستند. در واقع نقاشی‌های او همچون شیوه کارش در موسیقی مبتنی بر بداهه‌پردازی است، به همین جهت معمولاً آثارش پیش‌طرح یا اتود قبلی ندارند. همه چیز به تدریج بر سطح بوم شکل می‌گیرد. نقاشی او یک فرایند است که نتیجه کار از قبل چندان قابل پیش‌بینی نیست و همین ویژگی او را یک هنرمند توانا و پیشرو می‌سازد.

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir