شناسه خبر : 22234 1398/10/27 14:49:44
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه 1398فیلم

ایرج اسکندری، گذر از دوران هیجانی و شورع تغزل

اسکندری که از قبل به هنر و فرهنگ گذشته ایران علاقمند بود، با تمرکز و مطالعه بر نقوش و مضامین کهن، آثار نمادینی را در طول دهه های بعد خلق کرد.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: تم کارهای اسکندری از مینیاتور گرفته شده و نقاشی ایرانی است اما به صورت خلاصه و هندسی حال و هوای مدرن به آن داده است. در این دوره از حراج اثری از وی با  ابعاد 300*180 و با قیمت 50 - 70 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

ایرج اسکندری در سال ۱۳۳۵ در کاشمر متولد شد. سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه فعالیت های او دیده می شود. این هنرمند در نمایشگاه های جمعی انفردی بسیاری شرکت کرده است.

ایرج اسکندری از همان کودکی با کارگاه نقشه کشی قالی با این هنر سنتی مانوس شده است. دوره تحصیلات متوسطه را درمشهد گذراند و درسال 1353 پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی به دانشکده هنر های تزئینی راه یافت وبرای طی دوره فوق لیسانس به رشته مرمت آثار باستانی روی آورد. ولی مرمت آثار باستانی نیز همچون طرح های تجریدی قالی، زمینه مناسبی برای بیان احساساتش نشد، پس رو به سوی فرانسه گذاشت.

اما چندی بعد، انقلاب اسلامی زمینه ساز بازگشت او به ایران شد. این نقاش پس ازانقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و درجریان تعطیلی موقت دانشگاه ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد.

پس ازآن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد. ایرج اسکندری فارغ التحصیل رشته نقاشی از هنرکده هنرهای تزئینی، فارغ التحصیل پژوهش هنر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است. او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است.

ایرج اسکندری در عرصه مجسمه سازی نیز فعالیت می کند. از مجسمه های او می توان از مجسمه مرمری در لبنان و مجسمه ای دیگر در شهر FL_282105_LF نام برد. نقاشی دیواری "مادر" در تهران از دیگر آثار او است. او در سال 1384 به اخذ درجه دکترای هنر از دانشگاه هنر نائل شد.

ایرج اسکندری هنرمندی است که در سال های انقلاب، تحت تاثیر استادانی چون بهمن بروجنی به نقاشی فیگوراتیو و اجتماعی روی آورد و در همان دوران و نیز در سال های جنگ، نقاشی های دیواری وی با مضامین انقلاب و جنگ در اذهان ما نقش بسته است، اما پس از جنگ و در طول دهه ۷۰، اسکندری با مطالعه و تمرکز بر نقاشی مدرنیستی به تجربیاتی در حوزه نقاشی انتزاعی پرداخت. او که از قبل به هنر و فرهنگ گذشته ایران علاقمند بود، با تمرکز و مطالعه بر نقوش و مضامین کهن، آثار نمادینی را در طول دهه های بعد خلق کرد.

آثار متاخر وی نیز در امتداد رویکرد وی در ترکیب و تلفیق قواعد هنر مدرن با مضامین و نقش مایه های نمادین ایران زمین شکل گرفته و حاوی تضادی معنادار میان روایت تصویری و مواد و تکنیک به کار رفته در آثار است. چکیده نمایی هایی از داستان های مشهور ادبیات فارسی در قالب فرم و تقسیمات هندسی و تخت نمایی تک رنگ و آشکارا مدرنیستی، آن هم با موادی زمخت و تکنیکی دشوار، حکایتی چند لایه و پرکنایه است که ظاهرا به داستان خسرو و شیرین یا شیرین و فرهاد اشاره می کند، اما در واقع دلالت های ضمنی دیگری را رقم می زند از حکایت شیرین یک عمر نقاشی تا جدال میان لطافت هنر و سرسختی زندگی.

تم کارها از مینیاتور گرفته شده و نقاشی ایرانی است اما به صورت خلاصه و هندسی حال و هوای مدرن به آن داده است. بعضی فرم‌ها تجریدی و بعضی فیگوراتیو دارند، مجموع تکنیک‌های به‌کار برده شده نشان می‌دهد یک آرتیست ایرانی در این زمانه می‌تواند بر اساس میراث غنی تصویری ایران آثار قابل توجهی خلق کند.

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir