شناسه خبر : 22238 1398/10/27 15:44:45
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه 1398فیلم

فرهاد مشیری، مرد خلاق در هنر پاپ

ویژگی بارز مشیری در خلق آثاری چشمگیر و جذاب با گرایش به هنر پاپ است، اما در کنار خلق این نوع آثار که با تأکید بر ترویج «مفهوم دوگانگی» در عرصه هنر معاصر پدید می‌آیند .

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: مشیری در چیزی که به آسانی ممکن بود تکرار تزیینی ایستایی از یک نقشمایه واحد از کار درآید، تنوع بی‌پایانی از موتیف‌ها را کشف می‌کند. در این دوره از حراج اثری از وی با عنوان " خوابم یا بیدارم"  با  ابعاد 187*202 و با قیمت 5/1 - 2 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.

فرهاد مشیری بی‌شک یکی از مهم‌ترین چهره‌های هنر معاصر ایران در بازار هنر بین‌المللی است. ویژگی بارز مشیری در خلق آثاری چشمگیر و جذاب با گرایش به هنر پاپ است، اما در کنار خلق این نوع آثار که با تأکید بر ترویج «مفهوم دوگانگی» در عرصه هنر معاصر پدید می‌آیند، او به‌خاطر مجموعه نقاشی‌هایش با موضوع «حروف و اعداد» و «کوزه‌ها و کلمات» در عرصه جهانی مطرح شد. 

سبک خاص مشیری در رنگ‌آمیزی حروف و اعداد (در کنتراستی معنادار) بر گستره بوم و پوسته پوسته شدن سطح رنگ، استعاره‌ای بدیع از بازآفرینی روزگار تاریخی از دست‌رفته‌ای است که با دستکاری در ساختار و اندازه نقوش و درخشان‌نمایی بخش‌هایی از اثر در عین سادگی ظاهری، گستره جست‌وجویی تاریخی و محتوایی در هنرهای کهن ایران (همچون خوشنویسی و سفالگری) را یادآور می‌شود. مسئله‌ای که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

مشیری در چیزی که به آسانی ممکن بود تکرار تزیینی ایستایی از یک نقشمایه واحد از کار درآید، تنوع بی‌پایانی از موتیف‌ها را کشف می‌کند. رنگ‌های تابلو در خطوطی افقی و عمودی، سازگاری غافلگیرکننده‌ای با لبه بوم دارند و این سطح ترک‌خورده، ژرفای احساسی و نوستالژیکی را فراهم می‌سازد.

در سرتاسر این آشوب و حرکت دورانی متراکم حروف و اعداد، نیروی شگفت‌انگیزی احساس می‌شود که از تضاد فضاهای تیره و روشن مایه گرفته و تناسبی پایدار و سادگی بنیادینی را برایمان به ارمغان می‌آورد. در این نظم ساده، بخش‌های جداگانه نقوش با پژواک‌های رنگی به هم پیوند می‌خورند که این ساختار همگن در آثار مشیری، همواره ما را به یاد کیفیتی رویایی از خاستگاه هنر در سرزمین‌های شرقی می‌اندازد. در مجموعه «حروف و اعداد» مشیری با خلق جهانی شگفت‌انگیز، بیش از هر هنرمند معاصر خاورمیانه‌ای، ما را به نظاره پیچیدگی لایه‌های پنهان فرهنگی غنی فرا می‌خواند.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir