شناسه خبر : 22240 1398/10/27 17:13:29
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه 1398فیلم

قندریز، نویسنده مانیفست سقاخانه

هرچند قندریز در جوانی درگذشت ولی تاثیری که در هنر ایران گذاشت تا بینهایت هنر ایران، نام او را جاودانه کرد.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: نام قندریز برابر است با تلاشی ثمربخش و پُرحاصل که در کوتاه‌زمانی به بار نشست و برای همیشه ماندگار شد. در این دوره 2 اثر از وی به فروش خواهد رسید. اثر اول با عنوان "طبیعت بیجان با کله گوسفند"  با ابعاد 55*45 با قیمت 250 – 350 میلیون و اثر دوم با عنوان "ترکیب‌بندی" 62*72 با قیمت 800 میلیون تا 2/1 میلیارد تومان.

منصور قندریز متولد ۱۱ اسفند ۱۳۱۴ و درگذشته ۷ اسفند ۱۳۴۴،  نقاش ایرانی و از پایه‌گذاران مکتب سقاخانه بود که در مدت کوتاه عمر خویش تأثیرات بسزایی در جریان نقاشی ایران گذاشت. منصور قندریز پس از زاده شدن در تبریز، تحصیلات خود در رشته نقاشی را در هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران گذراند و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه محسوب می‌شود.

وی به همراه مرتضی ممیز، سیروس مالک، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، قباد شیوا، فرشید مثقالی و تنی چند از هنرمندان آن دوران تالار ایران را تأسیس کردند که امروزه از نگارخانه‌های تعطیل شده تهران است. پس از درگذشت منصور قندریز، تالار ایران به گالری قندریز تغییر نام داد. او در سی سالگی بر اثر تصادف رانندگی درگذشت.

قندریز مرحله تجربه‌اندوزی آکادمیک و تقلید از شیوه‌های امپرسیونیسم و پست‌امپرسیونیسم را خیلی زود طی کرد. با اینکه در آغاز راه به آثار فیگوراتیو توجه بیشتری دارد، ولی به‌تدریج با ترسیم خطوط کناره‌نما، اشکال خود را از زمینه جدا می‌‌کند. ورود به گرایش نقاشی نوسنت‌گرا موسوم به «سقاخانه»، موجی از نقش‌پردازی‌‌های اولیه را در آثارش آشکار می‌‌کند، اما ندرتاً نقاشی او به مرز انتزاع مطلق می‎رسد. قندریز همواره بر حضور کیفیتی معنوی در هنرش، مبنی بر ارزش‌های زیبایی‌شناختی سنت تصویری ایرانی، تأکید می‎ورزید و شاید به همین دلیل از پرداختن به صورت‎گرایی محض خودداری کرده است.
منصور قندریز بسیار جوان درگذشت، اما در همان مهلت کوتاه عمر خود به هنرمندی شناخته شده و تأثیرگذار تبدیل شد. نام قندریز برابر است با تلاشی ثمربخش و پُرحاصل که در کوتاه‌زمانی به بار نشست و برای همیشه ماندگار شد. نبوغ سرشار او همچنان‌که در نگاه خیره‌اش موج می‌زند، در آثارش نیز به‌وضوح تجلی یافته است.

 

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir