شناسه خبر : 23507 1399/02/04 01:04:53

کرونا بلای جان کریستی و ساتبیز

شیوع کرونا و اجرای مقررات قرنطینه در بیشتر کشورهای جهان بازارها را تحت تاثیر قرار داده و خرید و فروش آثار هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.

به گزارش تجسمی آنلاین، از آنجایی که ماندن در گرودنه بازارهنر ارایه راهکارهایی بر خلاف رویه سابق را می طلبد در نتیجه بسیاری از گالری‌ها و موسسات هنری به عنوان متولیان این بخش به ادامه فعالیت در فضای آنلاین سوق یافته اند.

شیوع کرونا جهان را طی یک ماه گذشته به طرز چشمگیری تغییر داد. این امر کسب و کارهای جهانی از جمله بازار هنر را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی فروش تولیدات هنری به ۶۷.۴ میلیارد دلار رسید. 

با وجود قدرت گذشته، بازار هنر اینک در مواجهه با سرعت بالای شیوع این همه گیری جهانی به تقلا افتاده است. 

همزمان با بسته شدن موقت درهای موزه‌ها و گالری‌ها به روی عموم، تعدادی از نمایشگاه‌های برجسته هنری نیز لغو یا به زمان دیگری موکول شدند که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه فریز (Frieze) نیویورک و آرت بازل (Art Basel) هنگ کنگ اشاره کرد.  

**کاهش درآمد و تعدیل نیرو
ماه گذشته موزه مشهور لوور در پاریس، موزه هنرهای ملی چین در پکن، موزه هنرهای مردمی گوآنگ‌دونگ و چند موزه دیگر درهای خود را روی بازدیدکنندگان بستند. این تعطیلی ها با لغو شدن رویدادهای جمع آوری کمک‌های مالی و از دست رفتن درآمد حاصله از پذیرش اثر و فروش بلیط، به کاهش درآمد موزه و تعدیل نیرو منجر شده است. موزه هنرهای مدرن در نیویورک، موزه هنرهای زیبای بوستون و موزه هنرهای معاصر لس آنجلس تنها چند مورد از موسسات فرهنگی و هنری هستند که در نتیجه تحولات اخیر مجبور به تعدیل نیرو شدند.

حراج
 


**خانه های حراج در بحران اقتصادی کرونا
این رویدادها موجب شده تا خانه های حراج بزرگ اکنون آثار  زلزله اقتصادی حاصل COVID-19 را احساس کنند.

از آن جمله هر دو حراجی های  Sotheby’s و Christie’s در حال مرخصی دادن به کارکنان خود، کاهش هزینه های اجرایی و صرفه جویی در هزینه های کم و زیاد خود هستند، چرا که اکنون فروششان به طور عمده متوقف شده، فروش بهاره نیویورک تا تاریخ ژوئن آینده به تعویق افتاده و شاید به صورت آنلاین برگزار شود، و املاک مسکونی و محموله هایی از مجموعه ی ۷۰۰ میلیون دلاری مکلوو تا زمان بهبود شرایط از بازار کنار کشیده اند.

برطبق گزارش وال استریت ژورنال ساتبیز تقریبا ۲۰۰ نفر یا می توان گفت ۱۲ درصد از پرسنل خود را تعدیل کرده است .

چارلز استوارت، مدیرعامل تازه منصوب شده ساتبیز، در جلسه تالار شهر در تاریخ ۱ آوریل ، به خانه حراج اطلاع داد که تعدیل نیروی اجباری و کاهش کارکنان در حال وقوع است، اگرچه او ارقام مشخصی ارائه نداد. آرت نیوز فهمیده که متخصصان تحت متاثر از این تصمیم نیستند، اما برخی از کارمندان پشتیبانی ، از جمله فهرست نویسان ، که بر روی پروژه های مربوط به حراج های زنده کار می کنند ، در لیست تعدیلی ها قرار گرفته اند.

کارکنانی که در انگلیس و آمریکا تعدیل نشده اند تا ۱ ژوئن تنها ۲۰ درصد از دستمزدشان را دریافت می کنند. متخصصین از جمله خود استوارت، تنها ۱۰ درصد بیشتر از بقیه دریافت می کنند. درضمن، پرداخت اضافه کار موقتاً به حالت تعلیق در خواهد آمد و مشوق های جبران خسارت تا پاییز تاخیر خواهد افتاد.

این خانه حراج که تقریباً ۱۷۰۰ نفر نیرو در ۴۰ کشور جهان مشغول به کار دارد ، به دلیل شیوع بیماری در ۲۲ مارس ۸۰ دفتر و ۱۰ اتاق فروش خود را بست.

نماینده ساتبیز در بیانیه خبری به آرت نیز و گفت: «مانند هر بیزینس دیگر، ساتبیز نیز در حال سازگاری با چالشهای به وجود آمده از COVID-19 است و اقدامات ضروری برای حمایت از کارکنان و آینده شرکت انجام می گیرد.» وی گفت: « ما هر راهی را که شامل خسارات موقت (شامل مدیرانمان) مرخصی ها و متاسفانه تعدیل تعداد کمی از پرسنلمان را در نظر گرفته ایم.»

در حالی که این دوره را از سر می گذرانیم، تمرکزمان را بر روی حمایت کارکنان با خدمات متنوع و تضمین اینکه ما برای این افراد تا زمانی که بتوانیم فعالیت اقتصادی نرمان خود را از سر بگیریم، موقعیت شغلی خوبی داریم.

در همین حال، کریستی نیز در برابر این فشار مصون نیست. نماینده خانه گفت: این شرکت “اقدامات لازم را برای سازگاری با وضعیت موجود شامل افزایش تعامل دیجیتال و فروش خصوصی و همچنین متناسب با اقدامات مدیریت هزینه هدفمند” انجام می دهد. این اقدامات شامل کاهش مسافرت و رویدادها ، کاهش کار با مشاوران ، پیمانکاران خارج از منزل و کارمندان موقت و استفاده از برنامه های یارانه ای از جمله فعالیت های پیشنهادی دولت انگلستان و فرانسه است.

این شرکت همچنین خاطر نشان کرد که در حال اجرای “ایثارگری داوطلبانه برای مدیران ارشد” است که بخشی از دستمزد ماهانه خود را برای “یک دوره زمانی مشخص” متوقف می کند. این بیانیه ادامه داد: این اقدامات “دشوار است ، اما خدمات ما به مشتریان را به خطر نمی اندازد ، و برای محافظت از شرکت ما و به ویژه کارمندانی که مقرری و دستمزد آنها پایین تر است ، کمک هایی درنظر گرفته شده است.”

خانه حراج فیلیپس از ارائه جزئیات هرگونه اقدامات صرفه جویی در هزینه خودداری کرد. یک نماینده گفت: “ما روزانه عملیات خود را بررسی می کنیم و در حال حاضر هیچ به روزرسانی نداریم.”

**پناه بردن به پلتفرم‌های آنلاین 
با وجود تعدیل نیروهای اخیر، ساتبیز توانسته بخش عمده‌ای از تجارت خود را موفقیت آمیز به فضای آنلاین منتقل کند. 

ماری بارتو (mary bartow) یکی از مدیران ساتبیز در این باره می‌گوید: فروش آنلاین ما در سال ۲۰۲۰ به طور خاص بالا بوده است.

 تاکنون بیش از ۳۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ایم که این مقدار با فروش آثار هنری مدرن و معاصر از آفریقا، آثار متعلق به قرن بیستم از خاورمیانه، نمونه‌های طراحی و عکسبرداری به جا مانده از قرن بیستم، روزانه بالا می‌رود. 

مجموعه‌داران همچنان فعالانه در بازار خرید می‌کنند و پلتفرم فروش آنلاین ما بهترین رابط ممکن را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با آثار تعامل داشته باشند و در مزایده شرکت کنند.

در این میان گالری‌ها و موسسات فرهنگی نیز به نمایش آنلاین آثار خود روی آورده‌اند. 

در هفته‌ای که گذشت نمایشگاه آرموری نیویورک (Armory Fair) از راه اندازی یک پلتفرم آنلاین برای نمایش نمایشگاه‌هایی که در پی شیوع کرونا به ناچار زودتر از موعد مقرر تعطیل شده یا فرصت نمایش پیدا نکردند، خبر داد. 

گالری‌ها وسراند ورث ( Hauser & Wirth) نیز دراقدامی مشابه یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ابتکارهای آنلاین را با عنوان آرت لب (ArtLab) به راه انداخت که علاوه بر فضایی که برای نمایش آنلاین آثار فراهم می‌کند، یک ابزار واقعیت مجازی  را نیز برای افزایش کیفیت تجربه بازدید، در اختیار بازدیدکنندگان مجازی این پلتفرم قرار می‌دهد.

**آینده نامعلوم در انتظار بازار هنر

با وجود این گام‌های روبه جلو، آینده بازار هنر هنوز به طرزی باورنکردنی نامعلوم است. روزنامه هنر در هفته ای که گذشت گزارش داد یک سوم گالری‌های فرانسه ممکن است در نتیجه شیوع کروناویروس و عواقب ناشی از آن تا پایان سال میلادی جاری برای همیشه تعطیل شوند. این یک واقعیت ترسناک است و بسیاری از افراد را نسبت به آنچه در ادامه پیش خواهد آمد، نگران کرده است.

منبع: پایگاه اینترنتی آرت اند آبجکت

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir