شناسه خبر : 23992 1399/07/20 08:16:49
چهره به چهره با جان عشاق /

نقش محمدرضا شجریان در آثار هنرمندان ایران

محمدرضا شجریان از معدود مفاخر سرزمین ایران است که چهره او در طول حیاتش بارها توسط هنرمندان به تصویر کشیده شده است.

نقاشی از چهره مشاهیر یک جامعه که روزگاری به سبب ثبت چهره این افراد در تاریخ رواج فراوانی داشت، با پیدایش دوربین عکاسی به مرور کارکرد خود را به عنوان سندی تاریخی از دست داد. با این‌حال پرتره‌ای که به دست یک هنرمند نقاشی شده باشد آن‌قدر ارزشمند است که همچنان در دنیای معاصر نیز افرادی سفارش نقاشی چهره خود را می‌دهند یا چهره شخصیت‌های اجتماعی، سیاسی و... به سفارش افراد یا نهادهای مختلف، توسط هنرمندان نقاش به تصویر کشیده می‌شود.

اما نوع دیگری از نقاشی پرتره زمانی شکل می‌گیرد که هنرمند بر اساس علاقه شخصی خود به یک شخصیت، تصمیم می‌گیرد بدون دریافت سفارش یا حتی اطلاع آن شخص، به نقاشی از چهره او بپردازد. محمدرضا شجریان یکی از مفاخر سرزمین ایران و شاید از معدود افرادی است که چهره او در طول حیاتش بارها توسط هنرمندان حرفه‌ای یا آماتور به تصویر کشیده شده است. این پرتره‌ها که بر اساس عشق و ارادت قلبی هنرمندان به استاد آواز ایران نقاشی شده‌اند، در سطوح مختلف هنری قرار دارند. گاه با پرتره‌هایی بسیار دقیق و سرشار از ظرافت روبه‌رو هستیم و گاه هنرمندی با اندک توان در پرتره سازی تلاش کرده است احساسات خود را به محمدرضا شجریان در قالب تصویری ساده نمایش داده و آن را بر دیوار خانه خود نصب کند.

در این گزارش تعدادی از پرتره‌های محمدرضا شجریان که توسط هنرمندان مختلف به تصویر کشیده شده است را می‌بینیم. در این مجموعه آثار نقاشی، تصویرگری، نقاشی دیجیتال، کاریکاتور، گرافیتی و... قرار دارد. اغلب این آثار در طول سال‌های گذشته خلق‌شده‌اند و تعدادی از آنها نیز واکنشی هنرمندانه در پی درگذشت این شخصیت ارزنده هستند. 

اثر-ایمان-رضایی

اثر ایمان رضایی


اثر-مرتضی-آذرخیل

اثر مرتضی آذرخیل


اثر-مسعود-عسگری

اثر مسعود عسگری


اثر-نفیر-

اثر نفیر


اثر-بزرگمهر-حسین-پور-

اثر بزرگمهر حسین پور


کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir