شناسه خبر : 31615 1400/10/28 11:18:57

پیکاسوی یونانی در ۸۶ سالگی از دنیا رفت

آلکاس فاسیانوس، نقاش نامدار که هنردوستان و کارشناسان او را با دو لقب پیکاسوی یونانی و ماتیس امروزی می‌شناختند روز یکشنبه در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش تجسمی آنلاین فاسیانوس در آثار خود بیشتر اساطیر و سنت‌های سرزمین مادری‌اش یونان را به تصویر می‌کشید و از این رو کارشناسان تابلوها و دیگر کارهای هنری او را با آثار پابلو پیکاسو و آنری ماتیس مقایسه می‌کردند. در گنجینه کارهای این استاد یونانی علاوه بر نقاشی آثار سرامیک، چاپ سنگی و پرده‌های نگارین هم به چشم می‌خورد و در نمایشگاه‌های گوشه و کنار دنیا به نمایش درآمده بود.

فاسیانوس با اینکه هر دو هنرمند بزرگ و نامدار اسپانیایی و فرانسوی (پیکاسو و ماتیس) را تحسین می‌کرد اما همواره گفته بود در خلق آثارش از دیگر هنرمندان هم وام گرفته است. او ماه‌ها در خانه شخصی خود در حومه آتن، پایتخت یونان زمینگیر شده بود و سرانجام روز یکشنبه در خواب از دنیا رفت. خبر مرگ فاسیانوس را دخترش ویکتوریا به خبرگزاری فرانسه داد و اعلام کرد این هنرمند نامدار به دلیل نامناسب شدن حال عمومی‌اش از سال ۲۰۱۹ دیگر قلم در دست نگرفته بود.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر و لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان در پیام‌های جداگانه درگذشت پیکاسوی یونانی را تسلیت گفتند و گنجینه بازمانده از این هنرمند نامدار را ستودند. فاسیانوس همواره بین یونان و فرانسه در رفت و آمد بود و هنر لیتوگرافی یا چاپ سنگی را در مدرسه ملی هنرهای زیبا در پاریس آموخت. آوازه کارهای این هنرمند با موضوع انسان، طبیعت و محیط زیست چنان در اروپا و جهان پیچید که در دهه ۱۹۶۰ رو به جعل آثارش آوردند.

موزه‌ای که در آتن به آلکاس فاسیانوس اختصاص یافته سال ۲۰۲۲ گشایش می‌یابد و آثاری را به نمایش می‌گذارد که این روزها در خانه این هنرمند سرشناس و محبوب یونانی نگهداری می‌شوند. یکی از دوستان معمار فاسیانوس با همکاری خود این هنرمند کار طراحی و اجرای موزه را بر عهده داشته است. مجموعه‌ای از کارهای او پیش‌تر در چهار گوشه جهان به نمایش عمومی درآمده است؛ از پاریس تا توکیو و از مونیخ تا سائوپائولو.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir