شناسه خبر : 31738 1401/01/21 12:09:14
جایگاه احسان آقایی کجا بود؟

داغ رفتن مدیر موزه در تعطیلات نوروز گم شد

به روز رسانی اطلاعات دقیق آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و گرفتن سرتیفیکیت برای آثار گنجینه موزه از هنرمندان در قید حیات، از دیگر اقدامات مهم وی بود.

تجسمی‌آنلاین: مهدی فدوی: موزه هنرهای معاصر تهران را می توان مهمترین متولی هنر در ایران دانست. لکن یکی از بزرگترین نقاط ضعف این مجموعه فقدان سیاست گذاری های کلان و شناخت ناکافی مدیران وزارت فرهنگ و هنر بر این موزه بوده است، این بی برنامگی و خصوصا تغییر و تعویض روسای موزه هنرهای معاصر تهران پس از انقلاب تاثیرات منفی و عمیق خود را بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین باقی خواهد گذاشت. اینکه این موزه در طی چهل سال گذشته جایگاه قریب به بیش از چهل مدیر را تجربه کرده است نشان از همین بی برنامگی و عدم آگاهی متولیان این نهاد می باشد. با این همه در بین این مدیران گاه بوده اند کسانی که اقداماتی قابل توجه و ماندگار و درخشانی انجام داده اند.

به جرأت میگویم احسان آقایی با اختلاف یکی از بهترین مدیرانی است که موزه به خود دیده؛ آقایی در زمانی مدیریت موزه را عهده دار شد که موزه هنرهای معاصر تهران به علت مرمت و بهسازی وضعیت مطلوبی نداشت، عدم آگاهی پیمانکاران و عدم شناخت آنها نسبت به این مجموعه و معماری آن می رفت تا آسیبی جبران ناپذیر را بر این سرمایه ملی وارد سازد که با هوشیاری و آگاهی ایشان جلوی آن گرفته شد و حتی‌المقدور موزه به شیوه ای شایسته بهسازی شد. جریانات سال ۸۸ باعث شد خیلی از هنرمندان با موزه قطع رابطه کنند و سالهای سختی را موزه به خود دید و مدیران قبل نیز قدرت آشتی دادن هنرمندان با موزه را نداشتند تا اینکه احسان آقایی رییس موزه شد و با درایت و احترام تمام هنرمندان به خانۀ خودشان برگشتند و موزه جانی دوباره گرفت. 

به روز رسانی اطلاعات دقیق آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و گرفتن سرتیفیکیت برای آثار گنجینه موزه از هنرمندان در قید حیات، از دیگر اقدامات مهم وی بود. یکی دیگر از مهمترین اقدامات نشر کتابهای موزه با استفاده از اسپانسر و ناشران در این اوضاع بود ( نمیدانیم که بودجه موزه چی میشود که هر سری برای اجرای نمایشگاه ها به مشکل میخوریم و همیشه موزه بدهکار است) تهیه و نشر ۷ جلد کتاب از گنجینه و نمایشگاه های موزه هنرهای معاصر تهران در اختیار عموم و علاقه مندان قرار گرفته است. اهدای آثار هنری از هنرمندانی چون گونتر اوکر، اتو پینه، تونی کرگ و بیش از ۷۰۰ اثر از هنرمندان معاصر ایران که در مجموعه ی زنده یاد منیژه میرعمادی بود به گنجینۀ موزه اهدا شد. (فکر کنم با تلاش ایشان بیش از ۸۰۰ اثر به گنجینۀ موزه اضافه شد.


راستی، زبان تشکر از همچین مدیری کدام زبان است که مسئولین مربوطه بلد نیستند؟

 سیاست گذاری های آقایی در نمایشگاه گردانی موزه و خوانش های متفاوت از آثار گنجینه موزه نیز نشان از شناخت و آگاهی او نسبت به جایگاه مهم مسئولیت خویش بود(موزه مدیرانی را داشته که خود هنرمند بودند اما ۱۰ درصد از آثار گنجینه راهم نمیشناختند و حتی اسم هنرمندان را اشتباه میگفتند.

از دیگر اقدامات مهم آقایی بر خلاف عمده مدیران پیشین استفاده حداکثری از توانایی پرسنل موزه هنرهای معاصر تهران در حوزه فعالیت و شناخت تحصیلی خودشان بود این امر تأثیر بسزایی در پیشروی تمام کارها در موزه شده است.

مدیرانی که در راس هستند باید این را بدانند که حضور یک مدیر با درایت در جمع مدیرانش ضعف و ناتوانی آن را نشان نمیدهد بلکه قدرت آنها را در مدیریت و شناخت مدیران خوب نشان میدهد. با شناختی که از روحیه ی احسان آقایی دارم و میدانم که چقدر فضای فرهنگی_هنری موزه را دوست دارد امیدوارم خیلی زود ایشان را در مدیریت این مکان مهم هنری ببینیم.

به نظر شما جایگاه احسان آقایی کجاست؟ چگونه از چنین مدیری میشه تقدیر و تشکر کرد؟

مهدی فدوی
کارشناس هنری موزه هنرهای معاصر تهران

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir