شناسه خبر : 32933 1401/06/24 19:21:37
بررسی نمایشگاه صفا امیرمقدم در گالری ژاله

از دنیای فلسفه تا ناشناخته‌های جهان موازی

در نمایشگاه امیرمقدم خطوط بیشتر سبب پیدایش اشکال هندسی هستند که به‌خودی‌خود مبحث نمادگرایی هندسی را به میان می‌آورند و اشاره به یک فضای لایتناهی و گاهی خشونت، اقتدار و قدرت که همه‌این‌ها در اشکال دایره، مثلث و مربع موجود پنهان شده‌است.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: صفا امیرمقدم متولد 1365 در اهواز است. او کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشکده عمران، معماری و هنر علوم تحقیقات، کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم تحقیقات وکارشناسی زیست شناسی- تهران شمال را در رزمه تحصیلی خود دارد. در نمایشگاه انفرادی اخیر هنرمند با عنوان "سفر پیدایش" مخاطب با دنیایی فلسفی در بُعدی  دیگر از جهان هستی مواجه خواهد شد. جهانی‌که در آن مبانی ، فلسفه وجود، وحدت در کثرت و موارد دیگر به‌ترتیب همچون یک گذرگاه یا یک پل ارتباطی بصری برای درک بهتر زیرساخت‌های از پیش شکل‌گرفته نقش‌آفرینی می‌کنند.

صفا+امیرمقدم
 


از دیگر مباحثی که در این مجموعه به وضوح به‌آن اشاره‌شده‌است؛ پیدایش و زیبایی‌شناسی، فلسفه‌هنر خواهدبود که از قرن‌ها پیش از میلاد فیلسوفان غربی در این خصوص پرسش‌و پاسخ‌های متعددی داشته‌اند و در مواردی مثل افلاطون زیبایی را واژه‌ایی دشوار دانسته‌اند. در این نمایشگاه مخاطب هرچه جلوتر پیش می‌رود لایه‌های "ادراکی حسی" که معنای یک واژه‌ی یونانی با نام "استتیک" است را بیشتر متوجه می‌شود. همچنین ناگفته نماند که این مجموعه بی تاثیر از مبحث دور گردون یا چرخه حیات ملاصدرا نیست و در ادامه اشاره به فلسفه ‌علت و معلول در آثار به گونه‌ایی پیش می‌رود که مخاطب متوجه اثرگزاری آن در پیرامون خود خواهد شد. به دنبال مبحث فلسفی گفته‌شده باید در نظر داشت که مجموعه پیش رو اشاره به جهان موازی دارد و به‌این معنا است نظریه‌ی جهان موازی از نظر تئوری و در چهارچوب فیزیک کوانتم، کاملا قابل اثبات است. اما از نظر عملی هنوز این نظریه ثابت نشده‌است.

صفا+امیرمقدم
 


"در استیتمنت این نمایشگاه به قلم خود هنرمند آمده‌است: حرکت ریشه‌تمام فرایندهای بیولوژیکی است که طیف وسیعی از آلفا تا امگای سرنوشت حیات را در بر می‌گیرد. بسیاری از پدیده‌ها در جهان هستی در بنیاد خود متشکل از ذرات ریز  و به‌ظاهر یکسانی هستند که یکنواخت و پیوسته در حرکتی بی‌پایان سیالند. سازی که از عالم کوانتم تا جهان کهکشان‌ها و از دنیای اتم تا جهان اسپرم‌ها را در بر می‌گیرد. این سفر پیدایش‌، ‌بر تکرار در مقیاس بی‌نهایت، حرکت هماهنگ و پراکنده و انرژی پویایی ذاتی استوار است. بیان این حقایق بنیادین هستی درون‌مایه نقاشی‌های من هستند. عناصر شکلی در این آثار بازنمایی تصاویر واقع گرایانه‌ی سلولی است که تلاش دارند به مفاهیم علوم پایه اشاره نمایند. خرد ذره‌های پویایی که در ظاهر یکسان ولی در حقیقت متفاوت و متنوع هستند و در نظم و بی‌نظمی به‌صورت منطقی یا تصادفی، به‌سوی ژرفایی موهوم در حرکتند."

صفا+امیرمقدم
 


با توجه به استیتمنت نمایشگاه جدای رویکرد فلسفی می‌توان این مجموعه را از دیدگاه شکل گرایانه نیز مورد بررسی قرار داد، زیرا شکل گرایی رویکردی‌است به هنر که به جای تاکید بر محتوا بر اهمیت شکل به منزله‌ی سرچشمه‌ی جاذبه‌ی ذهنی اثر هنری پا می‌فشارد. با توجه به اینکه بررسی شکل‌گرایانه اثر هنری در درجه نخست به تاثیرهای زیبایی شناسانه‌ی اجزای تشکیل دهنده آثار این مجموعه خواهدپرداخت. از میان عناصر موثر در تعریف و بیان شکل‌گرایی می‌توان به خط، شکل، فضا، رنگ، ژرف‌نمایی و نور و تاریکی اشاره‌کرد. هنرمند با درایت شخصی خود در این مجموعه به عناصر نام برده نظم داده‌است تا به مقوله‌ها‌ی گسترده تر و اثر اصلی دست پیداکند. این مقوله ها هم از ترازمندی، نظم و تناسب، و الگو و ضرباهنگ تشکیل می‌شوند که هنگام قرارگیری در ترکیب اصلی اثر پاسخ‌های معین و در مواردی نزدیک به فکر هنرمند از سوی بیننده بازتاب آن خواهد بود.

صفا+امیرمقدم
 


در نمایشگاه پیشِ‌رو خطوط بیشتر سبب پیدایش اشکال هندسی هستند که به‌خودی‌خود مبحث نمادگرایی هندسی را به میان می‌آورند و اشاره به یک فضای لایتناهی و گاهی خشونت، اقتدار و قدرت که همه‌این‌ها در اشکال دایره، مثلث و مربع موجود پنهان شده‌است، اما ناگفته نماند خطوط به‌کار‌رفته نمایانگر یک جهان‌موازی است‌که پیشتر به آن پرداخته‌شده‌است.

صفا+امیرمقدم
 


فضای آثار نیز به شکلی پیش می‌رود که به مخاطب حس معلق بودن در عالم هستی القا می‌شود و این حس با بهره‌گیری از طیف رنگی سبز، به عالم هستی، زایش و پیدایش هر عنصر موجود در آن اشاره مستقیم دارد. ژرف‌نمایی موجود نیز به مخاطب در نحوه دیدن آثار کمک بسزایی می‌کند، زیرا ژرف‌نمایی به‌حالت نقطه‌ایی بوده که در قسمت طلایی اثر قرار دارد و همه‌ی اشکال به سمت آن که اشاره به نور دارد در حرکت هستند. باید در نظر داشت که بخش‌هایی از آثار با رنگ‌های تیره‌تر کارشده‌اند و این امر در کنار نورپردازی و بخش‌های روشن موجود برای مخاطب یادآور نماد یین و یانگ، خیر و شر و دیگر تضادهای بصری و عرفانی خواهد شد. در پایان باید به این مطلب اشاره کرد که رشته تحصیلی هنرمند در خلق آثار این مجموعه به صورت ناخواسته بسیار تاثیر گذار بوده‌است، برای توضیح بیشتر می‌توان گفت رنگ بکار برده شده وانتخاب عنوان نمایشگاه ذهن‌ها را به سمت تحصیلات زیست‌شناسی هنرمند می‌کشاند و نوع برخوردش با آثار در بخش اجرا مخاطب را به یاد تصویرگری‌های علمی در قالب نقاشی می‌اندازد.

صفا+امیرمقدم
 


نمایشگاه نقاشی با عنوان سفر پیدایش از تاریخ18 شهریور 1401 تا تاریخ 28 شهریور 1401 در گالری ژاله به آدرس : تهران، خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک4 برگزار است.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir