شناسه خبر : 38989 1401/11/03 14:17:12
مقاله‌ای در حوزه فرهنگ و هنر

پدیده ای به نام سلبریتی

تحقیقات نشان می دهد سلبریتی ها به شکل شگرفی در جای جای زندگی افراد مخصوصا نوجوانان جایگاه ویژه دارند، که شاهد مثال این امر را می توان در نارضایتی افراد به ویژه دختران از چهره و اندامشان تا علاقه مند شدن آنها به زندگی های فوق تجملاتی دید.

تجمسی آنلاین: فائزه حسینی ،دانشجوی روزنامه نگاری:  "سلبریتی" شکل جدیدی از شهرت است که تحت تاثیر برخی تغییرات اجتماعی نظیرگسترش رسانه های مختلف به  خصوص فضای مجازی ظهور کرده است.  مطالعه و تحقیق بر روی مصاحبه ها و مقالات انجام شده از   پدیده سلبریتی، دامنه گسترش آن و تاثیرات آن در جوامع امروزی را نشان می دهد.


تحقیقات نشان می دهد سلبریتی ها به شکل شگرفی در جای جای زندگی افراد مخصوصا نوجوانان جایگاه ویژه دارند، که شاهد مثال این امر را می توان در نارضایتی افراد به ویژه دختران از چهره و اندامشان تا علاقه مند شدن آنها به زندگی های فوق تجملاتی دید  .

 از سوی دیگر عشق و علاقه افراطی به یک سلبریتی که ممکن است فرد تا پای خودکشی بکشاند و باعث از دست دادن شخصیت خود به عنوان یک فرد مستقل در جامعه باشد. این موارد را می توان در   تبلیغ مواد مخدر توسط سلبریتی ها  دید .  برای مثال وقتی سلبریتی با سیگار درمصاحبه و عکسی دیده می شود ناخودآگاه برای نوجوان این تصویر بعنوان  جایگاه  خاص و یا حتی  سمبل جذابیت و حتی قدرت را میگیرد ؛ موضوعی که ممکن است باعث کشیده شدن نوجوان به سوی سیگار نیز شود .
دانشگاه پیتسبورگ  در مطالعه ای  در این خصوص به بررسی   نوجوانانی پرداخته است  که اغلب  موسیقی گوش می دادند که  در متن  آن  به ماری جوانا اشاره شده  بود. آنها دریافتند که این نوجوانان بیشتر از نوجوانانی که کمتر در معرض چنین اشعاری قرار دارند، از مواد مخدر استفاده می کنند.

وجود رسانه هایی مثل اینترنت )اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، فیس بوک و...( با دامنه ی گسترده و سرعت بالای انتشار و استفاده از سلبریتی ها در زمینه های مختلف فرهنگی هنری، سیاسی)انتخابات( اقتصادی) آگهی های - تبلیغاتی( و غیره در کنار رسانه های قدیمی تری مثل تلویزیون، رادیو، مجلات که درهر مناسبتی مثل شب یلدا، نوروز،مراسم های مذهبی از سلبریتی ها و مصاحبه با آنها به عنوان اهرمی برای دیده شدن برنامه هایشان استفاده می شود. باعث بیشتر دیده شدن و تاثیر گذاری سلبریتی ها در جوامع مختلف می شود.

البته نباید از   تفاوت های فاحش موقعیت نوجوانان در مقایسه با سلبریتی ها  گذشت؛  تفاوت هایی  از  جمله درآمد های نجومی  برخی سلبریتی ها   در برابر   چند درصد ناچیز از جوامع که خودشان و یا   والدینشان چنین درآمدهایی دارند.
تفاوت دیگر  در نوع فرهنگ قالبی  است که اکثریت جامعه و نوجوانان در آن رشد میکنند؛ شاید بعضی از سلبریتی ها نیز با همان فرهنگ بزرگ شوند و خود را بیرون آمده از بطن  جامعه بخوانند  اما با تاثیر پذیری که از فرهنگ های دیگر دارند و با بی ارزش شدن بعضی از هنجار های فرهنگی – اجتماعی و در مقابل با ارزش شدن بسیاری از بی هنجاری ها باعث سردرگمی نوجوان و درنتیجه فراموشی فرهنگ و تمدن اصیل و بومی هر جامعه ای می شود. چنان که طرز صحبت، پوشش، موسیقی مورد علاقه و حتی طرز تفکر بسیاری از نوجوانان  تغییر  می کند.

با تمام این احوالات و رشد چشم گیر پدیده نوظهور سلبریتی باید فکری به حال کنترل این همه گیری کرد اول باید قبول کنیم که در جهان امروز و تکنولوژی کنونی قطع و از بین بردن پدیده مذکور غیرممکن است بنابراین در مرحله دوم باید به آموزش و نحوه برخورد با پدیده سلبریتی اندیشید و راهکاری ارائه داد همانند آموزش از همان سال های ابتدایی رشد کودک.  ابتدا در خانواده و بعد از آن مدرسه؛ به نوعی که کودک تا نوجوانی کاملا آماده کنترل احساسات خود در برخورد با اتفاقات مختلف اجتماعی به ویژه تاثیرپذیری از دنیای سلبریتی ها باشد.

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir