سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21440
تاریخ انتشار : 1398/06/04 19:44
به بهانه برگزاری جشنواره ملی هنرهای تجسمی

جوانان ایران چگونه هنر به ذهن مخاطب راه پیدا کند؟



هنر تجسمی به هنری اطلاق می شود که حس بینایی را تحریک و در واقع با قابلیت تجسم، شکل پذیری و دیده شدن با مخاطب ارتباط برقرار کرده و این مساله خصوصیت بارز هنرهای تجسمی محسوب می شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، پیکر تراشی و مجسمه‌سازی، کاریکاتور (کارتون)، نقاشی، نگارگری نقاشی ایرانی و تذهیب و غریه همگی در حوزه هنرهای تجسمی گنجانده می شوند

هنرمندان این حوزه باید با درک درست از هنر تجسمی و نیازهای جامعه در حوزه های گوناگون بتوانند اثری خلق کرده که ضمن ماندگاری توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد.

هنرهای تجسمی به درک و فهم بیننده وابسته است و هنرمند باید بتواند با مخاطب و بیننده آثارش به خوبی ارتباط پیدا کرده و منظور خود را منتقل کند  هرچند که همه افراد در گروه سنی مختلف می توانند با هنرهای تجسمی ارتباط خوبی برقرار کنند و متناسب با درک خود برداشت مختلفی از آن داشته باشند.

این روزها ایلام میزبان بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران بود که در این رویداد فرهنگی حود ۱۵۰هنرمند حوزه تجسمی گرد هم آمده و به تولید آثار می پردازند.

هنرمندانی که از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور روزهای پایانی مردادماه در عروس زاگرس دور هم جمع شده و زیر نظر اساتید مجرب حوزه هنرهای تجسمی ضمن کسب آموزشهای مختلف به تولید اثر پرداخته و در نهایت آثار برتر جشنواره بیست و ششم که با دستان هنرمندان تجسم شده انتخاب و معرفی می شوند.

اما با توجه به ضرورت درک هنر تجسمی توسط مخاطب و اهمیت برقراری ارتباط با او، هنرمند این حوزه چگونه می تواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرده و مفهوم هنرش را به آنها بی واسطه منتقل کند و در واقع تجسم این هنر چگونه باید در ذهن مخاطب شکل گیرد؟

هنرمند نیاز مخاطب را بشناسد

معاون اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه معتقد است: در نظریه های مختلف هنر متکی به ذات خود بوده و تولید آن اعم از با کیفیت و یا غیر حرفه ای بودن نیازی به مخاطب ندارد.

اردشیر میرمنگره  گفت: اما امروزه این مساله در حاشیه قرار گرفته و نظریه پردازان معتقدند هنربرای مخاطب تولید شده بطوریکه موجب بوجودآمدن رشته جامعه شناسی هنر شده و به نیاز مخاطب باید توجه شود.

وی اظهار کرد: هنرمندان باید در تولید آثار این مساله را مد نظر قرار داده چراکه همانگونه که هنرمند تولید کننده است باید به نیاز مخاطب نیز توجه داشته باشد.

به گفته وی، مخاطبان هنر باید سطح درک خود را افزایش و روش مواجهه با اثر هنری را فرا گرفته تا تعامل آنها با تولید کننده اثر افزایش یابد هرچند با این شیوه وظیفه هنرمند نیز سخت تر می شود.

وی بیان کرد: جامعه مخاطبان هنر در حوزه های مختلف اعم از کودک و نوجوان، اندیشه و اخلاق، سیاسی، اجتماعی، احساسی و غیره باید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب  تا به حفظ ارزش کار هنری در جامعه کمک کنند.

 زمینه سازی پذیرش اثر هنری و مخاطب پذیری در جامعه فراهم شود

به عقیده میرمنگره، بخشی از ارتباط بین هنرمند و مخاطب باید توسط نهادهای فرهنگی اتفاق بیافتد بطوریکه زمینه سازی پذیرش اثر هنری و مخاطب پذیری در جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به دو مقوله هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی گفت: هنرهای زیبا تنها برای زیبایی بکار می رود ولی در حوزه هنرهای کاربردی منافع مخاطبان نیز مد نظر قرار گرفته و در واقع یکی از نقاط اتصال بین هنرمند و مخاطب محسوب می شود.

وی بهره گیری از هنرهای کاربردی نظیر تصویرسازی، گرافیک، معماری صنعتی و غیره را عامل آشنایی و ارتباط و ایده بین هنرمند و مخاطب دانست.

معاون اداره کل  هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخت هنرمندان از نیازهای جامعه را موجب دغدغه مند شدن هنرمند دانست.

وی گفت: هرچه توجه هنرمند به مخاطب بیشتر شود عیار خالص بودن و کیفی بودن اثر هنری نیز افزایش یافته و به اثر هنری خدشه ای وارد نخواهد شد و همچنین وجه ارتباطی و قابل فهم بودن اثر نیز تقویت و ارزش کار هنرمندان نیز بیشتر حفظ می شود.

ضرورت مخاطب شناسی صحیح توسط هنرمندان حوزه تجسمی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام  در این خصوص  گفت: هنرمند حوزه تجسمی برای اینکه آثارش مورد اقبال قرار گیرد باید مخاطب شناسی درستی داشته باشد.

عمران خودآموز بیان کرد: برخی هنرمندان تنها برای اغنای خود دست به تولید اثر هنری زده هرچند در این زمینه مخاطبان خاص خود را پیدا می کنند.

وی با ذکر اینکه افزایش اطلاعات شخصی مخاطبان وضعیت استقبال از آثار هنری را تغییر داده ادامه داد: چنانچه مردم بیشتر در گالری ها حضور یافته و فرصت ارایه آثار هنری برایشان فراهم شود شناخت آنها از هنر تجسمی نیز بیشتر و در انتخاب آثار مشکل پسندتر می شوند.

وی اظهار کرد: این مساله در واقع موجب شده مردم قدردان آثار هنرمندان برجسته بوده و آثار هنرمندان نیز با درک و شناخت صحیح مورد اقبال بیشتری قرار گیرد.

***درک مردم از تفاوت یک اثر غیر حرفه ای با حرفه ای باید افزایش یابد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: افزایش درک مردم از هنر در واقع ارزش و اهمیت یک اثر هنری ناب را افزایش داده و مردم تفاوت بین یک اثر غیر حرفه ای با اثر فاخر را بخوبی تشخیص  خواهند داد.

وی با بیان اینکه برقراری و تقویت ارتباط بین هنرمندان با مخاطبان نیازمند آموزش است افزود: با این شیوه در واقع اقتصاد هنر نیز تقویت و آثار هنری تولیدی تجسمی نیز در مناطق مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به برگزاری بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی در ایلام گفت: برگزاری این جشنواره ها فرصتی برای آشنایی بیشتر مردم با آثار هنری هنرمندان است.

هنرمند تجسمی باید در متن جامعه باشد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: هنرمند تجسمی باید در متن جامعه باشد و در خلق و آفرینش هنر همه محیط پیرامونش را ببیند.

عبدالحسین رحمتی بیان کرد:هنرمند تجسمی وقتی گوشه ای از زندگی مردم، طبیعت و پیرامونش را به تصویر کشیده بی شک اثر ماندگار تر خواهد بود و پیوند عمیقی با مخاطب برقرار می کند.

وی با بیان اینکه هنر زبان زیبایی است گفت: وظیفه هنرمند تجسمی اینست که پا به پای مردم حرکت کرده و متناسب با نیاز آنها تولید اثر کند.

وی اظهار کرد: وقتی هنرمند تجسمی با درک درست از نیاز جامعه، طبیعت اطراف و بطور کلی محایط پیرامونش دست به خلق اثر بزند فضای مناسب فرهنگی، هنری در جامعه ایجاد و در این صورت روابط اجتماعی هم تلطیف می شوند.

به عقیده رحمتی، در این صورت مخاطب نیز بیشتر در گالری ها حضور یافته و دیگر مرزی بین هنر و زندگی و مردم وجود نخواهد داشت.

 بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران در ایلام از ۳۰ مرداد تا سوم شهریورماه به میزبانی ایلام برگزار شد. 

۹ رشته این  جشنواره که هنرمندان تجسمی در آن رقابت کردند شامل ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، مجسمه‌سازی، کاریکاتور (کارتون)، نقاشی، نگارگری نقاشی ایرانی و تذهیب است.

آیین ویژه اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره عصر امروز یکشنبه برگزار شد.

منبع:ایرنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir