سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21598
تاریخ انتشار : 1398/07/02 17:12
مسابقه کاریکاتوربا موضوع ترامپ با جوایز ۶۰۰۰ یورویی

ترامپیسم، جشنواره کاریکاتورهای سیاسی بدون حمایت سیاستمداران



دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با جوایز ۶۰۰۰ یورویی برگزار می‌شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، نشست خبری دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با حضور علی‌اصغر جعفری رئیس مسابقه و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه دوم مهر) در ساختمان شهید سوداگر برگزار شد.

جعفری در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دور نخست مسابقه «ترامپیسم» در سال ۹۶ با حضور ۱۶۱۴ اثر از ۵۵۰ هنرمند از ۷۵ کشور برگزار شد که کتاب منتخب آثار هم چاپ شد.

وی افزود: روی کار آمدن شخصی مانند ترامپ در رأس قدرت نظام سلطه، پیامدهایی به همراه داشت که رفتارهای نژادپرستانه، ضد بشری و قلدرمآبانه را به همراه داشت. البته فرصت کار هنری را با خود به همراه آورد. امروز با گذشت ۳ سال از حضور ترامپ در رأس کشور آمریکا، با جهانی مواجه هستیم که نسل‌کشی، جنگ‌‌افروزی و فروش سلاح در آن افزایش پیدا کرده است. روحیه برده‌داری آوارگان کشورهای جنگ‌زده و اسلام‌ستیزی هم تقویت شده است.

رئیس مسابقه ترامپیسم گفت: البته روی کار آمدن ترامپ منفعت‌هایی داشته که نمایان شدن چهره واقعی آمریکاست. اگر آمریکا قبلا ظاهرسازی می‌کرد اما اکنون عریان نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند.

تیرامپیس
 

جعفری تصریح کرد: روی کار آمدن ترامپ برای جمهوری اسلامی فرصت شد، ما مرتباً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر منفعت‌طلبی و نژادپرستی آمریکا تأکید داشتیم که با حضور ترامپ، اثبات این موضوعات ساده شده است و هنرمندان و آزادگان سراسر جهان این موضوع را پذیرفته‌اند.

وی درباره مسابقه ترامپیسم خاطرنشان کرد: ما از هنر کاریکاتور که بی‌نیاز از ترجمه است و زبانی همه‌فهم دارد، استفاده کردیم تا اثربخشی مطلوب را داشته باشد. امیدواریم در دور دوم مسابقه ترامپیسم هم شامل حضور فراگیر هنرمندان از همه کشورها و قاره‌ها باشیم و فریاد ظلم‌ستیزی را با آثار خود سر دهند. هدف ما از این مسابقه، رو کردن دست آمریکاست، نه صرفا آشکار کردن سیاست‌های ترامپ.

تیرامپیس
 

جعفری درباره میزان استقبال سیاستمداران کشورمان از نمایشگاه آثار دور نخست مسابقه گفت: یک مشکل کلی داریم که دولتمردان ما نه تنها در این نمایشگاه که در دیگر نمایشگاه‌ها هم مشارکت و بازدید ندارند.  اینکه ما توقع داشته باشیم در سطح کلان سیاسی اقبال داشته باشیم، در خارج مرزها بیشتر محقق شد تا داخل. امیدواریم این دوره اقبال بیشتری در داخل کشور شود.

وی تصریح کرد: بیشترین فعالیت ما در فضای مجازی بود، هر چند در بلژیک و هلند و اندونزی نمایشگاه فیزیکی هم داشتیم.

جعفری در پایان سخنان خود گفت: در دوره قبلی مسابقه ترامپیسم، حوزه هنری مشارکت داشت و در این دوره هم علاوه بر آن، موزه انقلاب و دفاع مقدس هم مشارکت دارد اما مسئولیت و راهبری بر عهده سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس است.
 
شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه هم در این نشست گفت: فراخوان مسابقه را این هفته منتشر می‌کنیم. تصور ما از دور نخست مسابقه و استقبال آن‌ها تا این اندازه گسترده نبود اما حضور هنرمندان ۷۴ کشور در کنار ایران، حکایت از استقبال گسترده آن‌ها داشت که در این میان بهترین کاریکاتوریست های اروپا، آمریکای لاتین و شرق آسیا در این رویداد حاضر بودند.

به گفته شجاعی طباطبایی، مسابقه ترامپیسم انعکاس خبری گسترده‌ای داشت و موضوعی که برخی رسانه‌های غربی به ویژه صهیونیستی را نگران کرد، پیشتازی ایران در این موضوع بود. آن‌ها سعی داشتند این رویداد را با تمسخر، کوچک جلوه دهند.

تیرامپیس
 

دبیر مسابقه ترامپیسم اظهار کرد: هر ساله جایزه‌ای به نام یک صهیونیست با رویکرد اسلام ستیزی داریم که جایزه نخست آن ۲۵ هزار دلار است اما هیچ‌وقت بیشتر از ۴۰ کشور در آن شرکت نکرده‌اند اما جایزه امسال ما در دو بخش کارتون و کاریکاتور مجموعا ۶ هزار یورو است ولی از ۷۴ کشور شرکت‌کننده داشتیم. در مسابقه نخست، دو برنده از آمریکا داشتیم که به شدت مورد فشار قرار گرفتند. یکی از آن‌ها که در اثرش ترامپ را با هیتلر مقایسه کرده بود، آنقدر تحت فشار بود که تقاضا کرد نام و اثرش را از میان برگزیدگان حذف کنیم. فروش تسلیحات و مشارکت در جنگ یمن، خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، مخالفت با رسانه‌های منتقد و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس از جمله موضوعات دور دوم مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم است. هر هنرمند مجاز است  ۵ اثر را به جشنواره بفرستد. ۱۰ آذر آخرین مهلت ارسال آذر است و اختتامیه ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

در پایان پوستر این مسابقه رونمایی شد. این پوستر توسط محمد صمدی با استفاده از کارتون برنده جایزه دوم مسابقه دور نخست طراحی شده است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir