سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21738
تاریخ انتشار : 1398/07/30 11:55

برپایی نمایشگاه عکس "در این اطراف جنگی نیست" در گالری سایه



بیانیه اثر و ایده هنرمند است که در هنر معاصر، ثبت را به خلق هنری تبدیل می‌کند و بازنمایی یا فرانمایی طبیعت بدون ردِ اندیشه نمی‌تواند در حافظه تاریخ هنر از فراموشی در امان باشد.

به گزارش تجسمی آنلاین، نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی با نام در این اطراف جنگی نیست، ۱۹ مهر در گالری سایه افتتاح شد و تا اول آبان در این گالری برپاست.

در این نمایشگاه با عکس هایی از طبیعت روبرو هستیم که امیرحسین حشمتی با استفاده از تکنیک pan(حرکت دوربین با سرعت شاتر پایین)، لرزش های عامدانه دوربین همراه با فلاش در فرایند عکاسی به دنبال نزدیک کردن واقعیت جهان به فرم هایی درهم آمیخته است تا رنگ ها و عناصر در یکدیگر تنیده و فضایی خیال انگیز حاصل شود.

 اولین نظریه هنر کلاسیک مبتنی بر تقلید از طبیعت است که به عبارتی انسانی کردن جهان است، آن را بازنمایی و بازنمودی از جهان می نامیم که بیان هنری هنرمند از بیرون به درون است و  پس از آن نظریه های متعددی مطرح شد تا اکنون که هنر معاصر به تعریفی از هنر رسیده است؛ بیانیه و ایده هنرمند مطرح است که می تواند یک ثبت را به خلق هنری تبدیل کند حال آنکه بازنمایی و فرانمایی بدون ردِاندیشه هنرمند دوامی ندارد.

در این تکنیک عکاسانه که حشمتی از آن بهره برده به علت فضای محو پدیدآمده، تصاویر نقاشی‌گونه می‌شوند. برهم زدن نظم واقعیت در تصویر در حدود صد سال پیش با محو کردن و حرکت های دوربین در سال‌های قدرت نمایی نقاشان امپرسیونیست مورد توجه عکاسان بود تا بتوانند با بهره گیری از آن بر هنر بودن عکاسی نزد نقاشان تاکید کنند.

امروزه دانشجویان عکاسی با این تکنیک در سال های نخست ورود به دانشگاه آشنا می شوند و سوال اینجاست که آیا امروز تکرار فرایندی کارآموزانه بر دیوار گالری اثری خلاقانه محسوب می‌شود؟

سهل الوصول بودن فرایند ثبت عکس، عکاسی را به دموکرات ترین هنرهای تجسمی بدل کرده است اما اگر عکاس با تاریخ عکاسی و فلسفه هنر آشنایی نداشته باشد به ورطه تکرار خواهد افتاد و حتی برای اختراع دوچرخه جشن رونمایی هم می گیرد.

استمرار این رویکرد  عکاسانه حشمتی با موضوع طبیعت و همچون تولید پوستر در تیراژ بالا از تاثیر بازار مخاطب بر روی عکاسی او حکایت دارد که توانسته است با سلیقه بازار در یک تفاهم بصری قرار گیرد و عکس های زیبا ثبت کند؛ حتی اگر در تعاریف فلسفه هنر عکس خوب عکس زیبا نباشد.

در این نمایشگاه با تکراری کسل کننده مواجه هستیم که ایده عکاس در آن جایی ندارد و نمی توان این نمایشگاه را با چارچوب تعاریف مدرن هنر قاب کرد. اما چیزی که قابل پیش بینی است فراموشی نمایشگاه در کنار هزاران نمایشگاه عکس دیگر است.

نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی با نام در این اطراف جنگی نیست، ۱۹ مهر در گالری سایه افتتاح شد و تا تا ۱ آبان برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir