سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21829
تاریخ انتشار : 1398/08/19 10:07

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان پیشکسوت



اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان پیشکسوت تا 24 آبان در گالری شماره یک و دو در فرهنگسرای نیاوران دایر است.

به گزارش تجسمی آنلاین ، اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان پیشکسوت جمعه‌شب 17 آبان از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت و با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و سازمان زیباسازی شهر تهران افتتاح شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از این نمایشگاه و طی سخنانی گفت: مجموعه‎ای که در گالری 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران در معرض دید و داوری عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است بخشی از آثار اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت است که با همکاری بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران در معرض نمایش قرار گرفته است. اساتید پیشکسوت درواقع با آثارشان می‎توانند انگیزه‎بخش و راهنمای جوانان در رشته‎ها و عرصه‎های مختلف هنری باشند و نشان بدهند که هنرمندان صاحب کسوت چطور به آفرینش آثار اقدام کرده‎اند.

او افزود: یکی از فعالیت‎هایی که در اساسنامه موسسه هنرمندان پیشکسوت به‌تصریح ذکر شده برنامه‎ریزی و برگزاری رویدادهای هنری متناسب با توان هنرمندان است تا آفرینش‌گری هنرمندان برقرار و مستمر شود. این نمایشگاه در ترکیب رشته‎ها و اساتید در لایه‎های مختلف برگزار شده و طبیعتاً می‎تواند در رشته‎های تخصصی ادامه پیدا کند و آثار هنرمندان در گالری‎های مختلف به گردش درآید. همچنین هنرمندان می‎توانند در زادگاهشان نمایشگاه داشته باشند چون بسیاری از هنرمندان پیشکسوت ما از شهرهای مختلف در طی سالیان به تهران مهاجرت کرده‎اند. این نمایشگاه و نمایشگاه‎های دیگر در قالب تورهای نمایشگاهی می‎تواند در سطح ایران هم به گردش دربیاید و در نگارخانه‎ها در معرض دید قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: هنرمندان جوان ما در طول سال‎ها ثابت کرده‎اند که با استعداد ویژه و پیگیری خاص در مسیر آموختن هنر گام برمی‌دارند. استقبال چشمگیری که جوانان امشب از آیین گشایش این نمایشگاه به عمل آورده‎اند نشانگر همین موضوع است و به‌راحتی می‎توان دید که تعداد هنرمندان جوان بیش از تعداد هنرمندان پیشکسوت است که در اینجا آثارشان به نمایش درآمده است و این نشانگر عمق ارادت و احترامی است که هنرمندان جوان به هنرمندان پیشکسوت خود دارند.

سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه‌ هنرمندان پیشکسوت و دبیر اولین نمایشگاه آثار تجسمی در آئین گشایش ضمن توضیحاتی درباره‌ی چگونگی جمع‎آوری آثار هنرمندان گفت: ما در زمان بسیار محدودی که داشتیم توانستیم با همت جدی و حمایت هنرمندان چنین نمایشگاهی را با این حجم از نظر تعداد هنرمندان و آثارشان برای اولین بار برگزار کنیم.

 وی گفت: امیدوارم که این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای انس و الفت بیشتر هنرمندان باشد.

عظیمی سپس توضیحاتی درباره‌ نحوه‌ چینش و قرارگیری آثار داد و تأکید کرد سیاست موسسه در اولین نمایشگاه وحدت و همدلی بوده و به همین دلیل هیچ اثری حذف نشده است و به امید خدا در مراحل بعدی نمایشگاه‌ها موضوعی و تخصصی‌تر برگزار می‌شود.

عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم ضرورت ایجاد بازار بین‌المللی فروش آثار هنری ایران اشاره کرد و گفت: در این مراسم بهترین فرصت است که به‌ضرورت راه‌اندازی بازار بزرگ هنر ایران اشاره کنم و امیدوارم دولتمردان برای شکل‌گیری این بازار که پیامدهای بزرگ فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و حتی تبلیغاتی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد اقدام کنند و مطمئن هستم با ظرفیتی که در تولید آثار در بخش‌های هنری و سنتی و صنایع‌دستی داریم، در این شرایط خاص اقتصادی کشور می‌توان روی درامدهای ارزی و ریالی آن در کنار درامدهای نفتی و مالیاتی محاسبه کرد.

عظیمی ادامه داد: یکی از اقدامات عملیاتی برای موضوع اقتصاد هنر همین بازار هنر است که می‌تواند به‌صورت دائمی و یا سالانه مثل نمایشگاه کتاب تهران انجام شود.

وی با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ موسسه هنرمندان پیشکسوت، برای عهده‌دار شدن مسئولیت‌های تحقیقی و پژوهشی و ارائه‌ مشاوره در زمینه‌های تخصصی هنری و همکاری برای شکل‌گیری این موضوع، اعلام آمادگی کرد و گفت: با ایجاد این بازار بین‌المللی می‌توان ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای هنرمندان و جوانان مستعد، آثار هنرمندان ایرانی را به جهان عرضه کرد و این رخداد بسیار مثبت و مؤثر خواهد بود. و می‌تواند با توجه به علاقه‌مندی مردم دنیا به هنر ایرانیان باعث رونق صنعت گردشگری شود و سوژه‌ای مشابه گردشگری سلامت در زمینه هنر باشد. عظیمی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص ضرورت فرهنگ‌سازی و توصیه به مردم برای سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک و خرید آثار هنری و تجسمی به‌عنوان جایگزین مناسب سکه و طلا یا املاک اشاره کرد.

دبیر نمایشگاه در پایان صحبت‌هایش از تمام عوامل و دست‌اندرکاران نمایشگاه به‌ویژه فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، هتل لاله تهران و همچنین از همت مثال‌زدنی هنرمندان پیشکسوت که با ارائه‌ آثارشان در مدت کوتاه و انگشت‌شمار حماسه‌ای هنری خلق کردند که باید در تاریخ فرهنگسرای نیاوران ثبت شود، تشکر و قدردانی کرد.

همچنین در ابتدای این برنامه سید عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران، با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که حضور هنرمندان پیشکسوت برای فرهنگسرای نیاوران اتفاق فرخنده‌ای است افزود: امروز نیاوران افتخار میزبانی گنجینه هنر ایران را دارد. هر جامعه‌ای اگر ارزش سرمایه‌های انسان را نداند به سمت اضمحلال می‌رود. باید قدر هنرمندان پیشکسوت کشور را در زمان حضورشان بیشتر گرامی بداریم.

در ادامه علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی با تائید سخنان مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت افزود: چنین طرحی، مبنی بر ایجاد بازار بین‌المللی برای ارائه آثار هنرمندان را با همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت پیگیری خواهیم کرد. این طرح، طرح مهمی است که توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت ارائه شده و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کنیم.

اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان پیشکسوت توسط استاد ارژنگ نژاد، که مسن‌ترین هنرمند حاضر در این برنامه بودند، افتتاح شد.

اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان پیشکسوت توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت و با حمایت فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، هتل لاله تهران تا 24 آبان در گالری شماره یک و دو در فرهنگسرای نیاوران دایر است و ساعت بازدید علاقه‌مندان، از ساعت 10 تا 20 معین شده است.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir