سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21842
تاریخ انتشار : 1398/08/20 13:17
نشست خبری دوسالانه سرو نقره‌‍ای برگزار شد

دوسالانه‌ای که ارشاد حامی معنوی آن است/ خداحافظی همیشگی با دوسالانه گرافیک



دوسالانه سرو نقره‌ای در حالی از سوی انجمن طراحان گرافیک برگزار می‌شود که دبیر این دوسالانه بر حمایت معنوی مظفری از آن تاکید می‌کند. دوسالانه‌ای که دیگر باید آن را جایگزینی بر دوسالانه گرافیک ایران دانست.

به گزارش خبرنگار تجسمی‌آنلاین، نشست خبری ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» صبح امروز با حضور اعضای هیات مدیره و مسئولان برگزاری این جشنواره برگزار شد.

فاطمه کرکه‌آبادی (رئیس انجمن طراحان گرافیک) با اشاره به آنکه در نمایشگاه سرو نقره‌ای آثار اعضای انجمن طراحان گرافیک که طی دو سال اخیر خلق شده‌اند به نمایش در‌خواهند آمد، گفت: هر چند در ابتدای امر قرار بود این نمایشگاه هر سال برگزار شود اما حدود چهار دوره است که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و امسال ششمین دور از سرو نقره‌ای را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای هر یک از اعضای انجمن طراحان گرافیک این امکان وجود داشت که یک تا سه اثر ارسال کنند اما به دلیل محدودیت فضای نمایش آثار سعی ما بر آن است تا حتما حداقل یک اثر از هر یک از شرکت‌کنندگان در سرو نقره‌ای به نمایش گذاشته شود.

محسن سلیمانی که دبیری این دوسالانهر ا برعهده دارد و اکنون دبیر اجرایی دوسالانه تسجمی فجر نیز هست و از وی به عنوان یکی از نزدیکان هادی مظفری، مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد یاد می‌شود، نیز گفت: همانند دوره‌های گذشته این نمایشگاه محفلی برای نمایش آثار طراحان گرافیک خواهد بود چراکه هر هنرمند برای عرضه آثار خود نیازمند جایگاهی است که باید در نظر گرفته شود.

وی در خصوص اهداف برگزاری سرو نقره‌ای گفت: در این حوزه می‌توان به بحث صنفی بودن اشاره کرد چراکه انجمن طراحان گرافیک از وزارت کار مجوز دریافت کرده و هرچند دو سالانه‌ها نمایشگاه‌ها و هفته گرافیک محلی برای عرضه و ارائه آثار هنرمندان گرافیست است، سعی ما بر آن است تا آثار به نمایش درآمده در سرو نقره‌ای تاثیر زیادی در جامعه داشته باشد.

سلیمانی در ادامه به بحث اقتصاد هنر اشاره کرد و گفت: از آنجا که طی سالهای گذشته شاهد ضعف اقتصادی در جامعه بودیم این ضعف در حوزه گرافیک نیز مشهود است و سعی ما بر آن است تا با برگزاری چنین دوسالانه‌هایی بتوانیم شرکت‌ها و مردم و افرادی که به گرافیست حرفه‌ای نیاز دارند را بیابیم و آنها را با گرافیست‌ها آشنا سازیم تا نیاز و سلیقه مردم و سفارش دهنده‌ها را برآورده سازیم.

دبیر سرو نقره‌ای خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است این نمایشگاه معرف گرافیک ایران نباشد اما قصد داریم بحث صنفی و گرافیک را پیش ببریم و در حوزه ترویج سلیقه مردم گام برداریم. برای آنکه بتوانیم به این اهداف برسیم به همکاری سازمانها، ارگانها و یکپارچگی نهادهایی نیاز داریم که در حوزه گرافیک فعال هستند. هرچند برای ما جنبه‌های صنفی اهمیت دارد اما موضوعات فرهنگی نیز مد نظرمان است. نیاز است تا حرکتی در حوزه گرافیک رخ دهد و دوسالانه‌ سرو نقره‌ای جایگاهی برای طراحان خواهد بود.

سلیمانی بیان کرد: یکی از شرایطی که در فراخوان اعلام شد این بود که کارها باید سفارش دهنده داشته باشند چراکه معتقد به حرفه‌ای بودن صنف هستیم و به همین دلیل شاهد آثاری هستیم که قصد داریم سلیقه و ذائقه عمومی را ارتقا دهیم.

وی افزود: البته در بخش تایپ فیس، سفارش‌دهنده را حذف کردیم و استیتمنت را جایگزین کردیم چون طراحان را به سمت ارسال اثر سوق دهیم. هرچند کیفیت مدنظر ماست اما اگر می‌خواستیم شاهد مشارکت هنرمندان در بخش تایپ فیس باشیم، باید سفارش‌دهنده را حذف می‌کردیم تا با دست باز کارشان را بفرستند.

سلیمانی درباره بحث داوری در فراخوان نیز توضیح داد: هیات انتخاب آثار نداریم اما در هر بخش تندیس سرو نقره‌ای را اهدا می‌کنیم که به همین دلیل آثار برای دریافت این تندیس توسط سه داور در هر بخش داوری می‌شوند. اگر تعداد آثار در نمایشگاه کم باشند به این دلیل است که محدودیت مکان نمایش داریم.

سلیمانی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت مظفری از این دوسالانه گفت: مظفری از همه برنامه‌های مرتبط با هنرهای تجسمی حمایت می‌کند ازجمله دوسالانه سرو نقره‌ای.

هرچند سلیمانی در این مبحث به طور دقیق توضیح نداد که آیا مظفری به این دوسالانه بودجه‌ای نیز اختصاص داده است یا خیر؟

مسعود سپهر (عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک و مسئول واحد صنفی) در خصوص تعداد اعضای این انجمن و شرکت‌کنندگان در سرو نقره‌ای گفت: تعداد اعضا بیش از ۱۷۰۰ نفر است و ممکن است حدود ۸۰۰ نفر در سرو نقره‌ای شرکت کنند. در سالهای گذشته شاهد حضور حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اعضا در سرو نقره‌ای بودیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم استقبال گرافیست‌های حرفه‌ای از دوسالانه سرو نقره‌ای که مختص به اعضای انجمن طراحان گرافیک است، گفت: شاید اعضای ما می‌خواهند بهترین کارهایشان را ارائه دهند و آنچه که شایسته سرو نقره‌ای است روی دیوار برود و طی دو سال گذشته نتوانسته باشند اثر مورد نظر خود را خلق کنند. البته این برداشت خوش‌بینانه من است.

سلیمانی نیز در ادامه این مبحث گفت: یکی از گزینه‌های ما دارا بودن سفارش دهنده برای آثار بود همچنین کیفیت اثر برایمان اهمیت دارد. گرافیست‌ها تمایل داشته باشند آثاری درخور و هنری از خود ارائه دهند که در عین حال باید سفارش دهنده نیز داشته باشند. شاید همین امر سبب کاهش تعداد شرکت‌کنندگان شده باشند. گرافیک یک حرفه‌ کاربردی است و بحث کیفی و تاثیرگذاری در آن اهمیت دارد. در عین حال با توجه به کمبود فضا فقط امکان نمایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر برایمان امکانپذیر است.

او ادامه داد: بنا بر آمار ارشاد از سال ۶۵ تا ۹۵ بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شده‌اند. حتی می‌توان گفت افراد دیگری نیز در این رشته فعالیت دارند و الزاما تمام این افراد عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک نیستند چراکه شرایط خاصی برای عضویت در این انجمن وجود دارد. هرچند برای حضور آثار در سرو نقره‌ای هیات انتخاب نداریم اما یک شورای سیاست‌گذاری از میان آثار ارائه شده انتخاب خواهند داشت در نهایت نیز نشان سرو نقره‌ای به هنرمند منتخب داوران خواهد رسید و ممکن است این آثار در چند استان که درخواست برگزاری نمایشگاه را داشتند، به نمایش درآید.

سپهر نیز خاطرنشان کرد: وزارت علوم نیز براساس نیازسنجی، فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک را مشخص نمی‌کند از این رو شاهد حضور عده زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته در جامعه هستیم که مهارتهای لازم حرفه‌ای را ندارند. می‌توان گفت تنها ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند عضو انجمن طراحان گرافیک هستند.

در پایان این نشست مهدی فاتحی، دبیر هنری دوسالانه نیز به شرح چگونگی روند شکل‌گیری پوستر این برنامه پرداخت.

در دوسالانه سرو نقره‌ای گرافیست‌ها این امکان را دارند تا ۲۳ آبان ماه آثار خود را برای حضور در نمایشگاه ارائه دهند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir