سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21907
تاریخ انتشار : 1398/09/04 19:09

برگزاری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان در خانه هنرمندان



هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ۸ تا ۱۸ آذر ۹۸ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، نشست خبری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان با حضور سیف‌الله صمدیان رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، اسماعیل عباسی دبیر رویداد و مسعود زنده‌روح کرمانی مدیر برگزاری ۱۰ روز با عکاسان، در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست صمدیان گفت: علاوه بر انجمن عکاسان ایران، شش انجمن دیگر در رشته عکاسی داریم که شامل انجمن‌های عکاسان میراث فرهنگی، مطبوعاتی، تئاتر، سینما، صنعتی و تبلیغاتی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌شود. این در حالی است که در سایر رشته‌های هنری چنین نیست و انجمن‌های نقاشی، گرافیک و... به شکل واحد وجود دارند. به همین دلیل انجمن عکاسان موقعیت خاصی دارد و تا دوره هفتم ۱۰ روز با عکاسان رویکرد ما این بود که این انجمن‌های عکاسی را به شکل یک خانواده متحد دور هم جمع کنیم. این ابتکار مهمی بود و با مشارکت و دلسوزی انجمن‌های مختلف این رویداد در طول چند سال به‌خوبی برگزار شد.

صمدیان افزود: پس از دوره هفتم احساس کردیم باید به انجمن‌ها خودباوری و خودرائی برای برگزاری رویدادهای تخصصی داده شود. آرزوی ما این است که هر انجمن هر سال برای خودش برنامه مستقل داشته باشد و به همین دلیل از سر مهر و علاقه به شاخه‌های دیگر عکاسی، تصمیم گرفتیم از این پس رویداد ۱۰ روز با عکاسان تنها توسط انجمن عکاسان ایران برگزار شود.

او درباره مراحل شکل‌گیری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان گفت: قرار بر این بود که در اردیبهشت ماه دوره فعالیت هیئت‌مدیره فعلی انجمن به پایان برسد و با توجه به اینکه ما قصد نداشتیم در کار هیئت‌مدیره جدید دخالت کنیم، برنامه‌ای برای ۱۰ روز با عکاسان نداشتیم. اما به دلایل مختلف و تأخیرهایی که پیش آمد، انتخابات هیئت‌مدیره انجام نشد و کار هیئت‌مدیره قبلی ادامه پیدا کرد. بنابراین در مدت زمان کمی که برای برگزاری این رویداد موجود بود اسماعیل عباسی به عنوان یکی از اعضای شناخته‌شده و تأییدشده جامعه عکاسی که فعالیت‌های زیادی در این زمینه داشته است، به عنوان دبیر این رویداد انتخاب شد که به لحاظ ایده و اجرا متفاوت از همه دوره‌های قبلی است.

صمدیان درباره دلیل برگزار نشدن انتخابات انجمن گفت: با توجه به اینکه مجمع عمومی به دلیل نرسیدن به حدنصاب به تأخیر افتاد، تصمیم گرفتیم مجمع عمومی و رأی‌گیری را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم تا اعضای شهرستان‌ها نیز بتوانند در آن مشارکت داشته باشند. برای اولین بار توانستیم وزارت کشور را برای رأی‌گیری اینترنتی قانع کنیم تا عده بیشتری بتوانند در انتخابات انجمن شرکت کنند. وزارت کشور هم این مسئله را پذیرفت و نرم‌افزارهای مورد نیاز را طراحی کردیم، اما قطعی اینترنت باعث شد نتوانیم انتخابات را برگزار کنیم. امیدوارم دوره بعدی هیئت‌مدیره انجمن از جوانان باشند زیرا ما جوانان بسیار خوبی در زمینه عکاسی داریم و با توجه به اینکه عکاسی یک رشته بسیار همه‌گیر شده است نیروهای مستعد فراوانی در آن موجود است.

در ادامه اسماعیل عباسی درباره نوع تغییری که در این دوره از ۱۰ روز با عکاسان به وجود آمده است گفت: تغییرات از طریق هیئت‌مدیره انجمن شکل‌گرفته و پس از جلساتی به این نتیجه رسیدند که باید تغییر و تحول اساسی در شکل برگزاری ۱۰ روز با عکاسان انجام شود. پس‌ از آن موضوع را با من مطرح کردند و من نیز به دلیل موافقت با این شیوه جدید این کار را پذیرفتم. البته این تغییر به معنای رد عملکرد قبلی نیست بلکه نوعی احساس نیاز بود که این تغییر را الزامی می‌کرد.

عباسی ادامه داد: در تمامی نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و سخنرانی‌ها جای چیزهایی خالی است. مثلا ما در زمینه تاریخ تحول عکاسی خود مستنداتی نداریم، یا نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های‌مان به شکل دور باطل مسابقه‌ای هستند. بیشتر این رویدادها هیچ تحلیل و بررسی در پی خود ندارند، بنابراین شرکت‌کننده هم بازخوردی از آنها نمی‌گیرد که بتواند تجربه‌ای برای آینده خود به دست بیاورد. اما هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان قصد دارد به این مسائل توجه کند. قرار است این رویداد در سال‌های آینده بر اساس تفکر ایده محوری و یک نوع نظارت هنری یا کیوریتوری شکل بگیرد، یعنی کسانی که قرار است در سال‌های آینده در این رویداد شرکت کنند زیر نظر تعدادی از اساتید و کارشناسان پروژه‌هایی را پیش ببرند و نتیجه این کار بر روی دیوار برود.

دبیر ۱۰ روز با عکاسان ادامه داد: با توجه به کمبود وقتی‌که امسال داشتیم پس‌ از اینکه رویه جدید توسط شورا مشخص شد به این نتیجه رسیدیم که دوره هشتم را باید به‌عنوان دوره گذار برای رسیدن به سال آینده تلقی کنیم. بنابراین شورای هنری و انتخاب تشکیل شد و این افراد در مدت یک ماه و نیم بر اساس معیار جوان‌گرایی به سراغ هنرمندان زیر ۳۵ سال رفتند که پروژه‌های مختلفی را در نمایشگاه‌ها ارائه داده بودند. به دلیل فرصت کمی که موجود بود امکان انتشار فراخوان برای شناسایی افراد بیشتر را نداشتیم، اما تمام تلاش شورا بر این بود که کسی از قلم نیفتد. با تمام هنرمندانی که شناسایی شدند تماس گرفته شد تا کار خود را برای شورا ارسال کنند. اعضای شورا در زمان کم اما با تلاش بسیار زیاد همه کارها را بررسی کردند و در نهایت از بین ۲۸۰ پروژه، ۴۰ عکاس با ۴۰ پروژه انتخاب شدند تا آثار آنها در این رویداد به نمایش در بیاید. شورا حتی در چینش و ارائه آثار که جزئی از بیان عکاسی است با هنرمندان ارتباط داشتند و تصمیم‌گیری‌هایی شد که در نتیجه آن در نمایشگاه با چندین نوع مختلف ارائه آثار مواجه خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه در طول ۱۰ روز نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد گفت: در مجموع ۲۱ جلسه برگزار می‌شود که ۱۴ جلسه ویژه هنرمندان حاضر در نمایشگاه است تا آنها به صورت رو در رو با مخاطبان به گفتگو پرداخته و درباره آثار خود صحبت کنند. همچنین ۶ جلسه به کارشناسان و منتقدان اختصاص دارد که نمایشگاه را بررسی و نقد کنند. از نظر من این بخش‌ها اهمیت زیادی دارد و به درک بهتر کارهای ارائه شده کمک خواهد کرد. روز آخر نمایشگاه نیز نشست شورای هنری و دبیر ده روز با عکاسان برگزار می‌شود تا به بررسی این رویداد بپردازند.

عباسی ادامه داد: کتابی برای نمایشگاه منتشر می‌شود که حدود ۱۶۰ صفحه است و دربردارنده ۴۰ پروژه عکاسی و استیتمنت‌های آنها است. همچنین کلیه نشست‌ها مستندسازی می‌شود و علاقه‌مندان شهرستانی امکان این را دارند که از طریق پخش زنده اینترنتی، پادکست‌ها و فیلم‌هایی که روی سایت ۱۰ روز با عکاسان و سایت "به گوش" قرار می‌گیرد، در جریان کلیه رویدادها قرار بگیرند.

پس از آن مسعود زنده‌روح با بیان اینکه ۱۰ روز با عکاسان دو بار تغییر ماهوی داشته است گفت: در دوره سوم و دوره هشتم با تغییرات زیادی در ۱۰ روز با عکاسان مواجه بودیم. دوره یک و دو با آنچه در پنج دوره بعدی گذشت کاملا متفاوت بود. نگاه هیئت‌مدیره انجمن در سال ۹۳ و سومین دوره رویداد به این شکل بود که با همکاری انجمن‌های تخصصی فضایی را برای جامعه هدف انجمن شکل دهد که این فضا بستری برای نمایش آثار انجمن‌های دیگر باشد. سال ۹۸ نیز تغییر ماهوی رخ داده اما هدف کمیته نمایشگاه‌ها که رفتن به سمت نمایشگاه‌های ایده محور است در دوره ۹ قابل مشاهده است. دوره هشتم درواقع برای فضا سنجی و بررسی امکانات و راهکارها است.

زنده روح ادامه داد: وقتی به سوی ایده محوری و کیوریتوری می‌رویم و نگاه ما این است که تمام عکاسان ایران و فعالان این رشته را در نظر بگیریم، نیازمند زمان طولانی هستیم که با فراخوانی وسیع، همه افراد جذب شوند. امیدواریم با برگزاری انتخابات انجمن، در پایان دوره هشتم این رویداد دبیر دوره نهم معرفی شود زیرا برنامه‌های ایده محور نیازمند صرف وقت زیاد است.

او با بیان اینکه ۵ دوره همکاری انجمن‌های تخصصی با ۱۰ روز با عکاسان قابل‌تقدیر است افزود: در این دوره نیز ما هیچ فاصله‌ای از سایر انجمن‌ها نگرفتیم و هنوز به همکاری آنها نیاز داریم تا پروژه موردنظر را پیش ببریم. در این دوره بعضی برنامه‌ها را حذف و به بخش‌های دیگری منتقل کردیم و قصد داشتیم این فضا را ایجاد کنیم که هنرمندان به شکل رو در رو درباره پروژه فعلی خود و برنامه‌های آینده‌شان صحبت کنند. اما از سال آینده با توجه به اینکه فرصت کافی وجود دارد تمام عکاسان ایران می‌توانند پروژه‌های خود را در طول سال برای کمیته برگزاری رویداد ارسال کنند و قطعاً از دوره نهم شاهد عدالت‌محوری خواهیم بود.

در پایان صمدیان درباره حمایت‌های مالی از این رویداد گفت: متاسفانه مسائل مالی انجمن‌ها در حد فاجعه است. سال گذشته مرکز هنرهای تجسمی حرکتی را شروع کرد که در برگزاری ۱۰ روز با عکاسان کمک‌رسانی بود. امسال هم شورای شهر و سازمان زیباسازی قول‌های برای کمک به ما داده‌اند، اما با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توانیم از شرکت‌ها و صنایع خصوصی کمکی بگیریم. بااین‌حال به کمک سازمان‌های مختلف نیاز داریم، البته کمکی که بدون دخالت و اعمال‌نظر باشد. کل بودجه برگزاری رویدادهای هنرهای تجسمی در حد یک فیلم سینمایی نیست و این فاجعه است.

هشتمین دوره در روز با عکاسان ۸ تا ۱۸ آذر ۹۸ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir