سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21974
تاریخ انتشار : 1398/09/17 17:00
تفسیر محتوایی و تحلیل رویکردی آثار مهدی حسینی

ساده سازی دنیای اطراف با فضای مینیمالیستی



مهدی حسینی در فضای مینیمالیستی خود به ساده سازی دنیای اطرافش پرداخته و یک توهم بازتابی از فضای واقع گرای پیرامونش را به نمایش در می‌آورد. در واقع هنرمند با روش اجرایی‌اش به بُعدی دیگر از دنیای اطراف اشاره می‌کند.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: مهدی حسینی متولد سال 1322 است و در کاشان به‌دنیا آمده. او تحصیلات خود را در دانشگاه هنرهای زیبا به اتمام رسانده، در سال 1349 در رشته‌ی نقاشی و هنرهای چاپی از انستیتو پرات نیویورک فارغ‌التحصیل شد. تا کنون فعالیت‌های بسیار در عرصه هنر انجام داده. از جمله این فعالیت‌ها ترجمه کتب هنری، استاد دانشگاه هنر، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بوده‌است.

در رخداد پیش رو آثار مهدی حسینی در دو رویکرد اجرایی متفاوت، طراحی و نقاشی به نمایش درآمده. آنچه که قابل رویت است، وجود فضای مینیمالیستی بوده که ذهن مخاطب را درگیر پرداخت‌های محتوایی آثار خواهد‌کرد. هنگامی‌که ‌مخاطب در مقابل این مجموعه قرار می‌گیرد، ذهنش شروع به بررسی سطوح رنگی خواهدکرد. تابلوهای برروی دیوار در این نمایشگاه همچون روایتی تاریخی عمل کرده و نوعی شاعرانگی در آن وجود دارد که شعر نو خوانده می‌شود.

مهدی+حسینی
 

مهدی حسینی در فضای مینیمالیستی خود به ساده سازی دنیای اطرافش پرداخته و یک توهم بازتابی از فضای واقع گرای پیرامونش را به نمایش در می‌آورد. در واقع هنرمند با روش اجرایی‌اش به بُعدی دیگر از دنیای اطراف اشاره می‌کند. او سعی براین داشته با سطوح رنگی ساده، آثاری به دور از همهمه و شلوغی پیرامونش خلق کند. به عبارتی با اغراق در نورپردازی ها، فرم‌ها و دیگر عناصر بصری ماهیت نوینی به وجود آورده که به یک امضای شخصی در دنیای هنر متصل است. این اتصال بیانگر افکار هنرمند بوده و نگاه مخاطب را جهت کشف فضای پنهان و روایت ناگفته مخفی در بطن مجموعه آثار به آن‌ها جذب خواهد کرد.

آنچه که در وهله‌ی نخست مخاطب را به خود خیره نگاه می‌دارد،  ساده بودن آثار در عین پیچیدگی و چگونگی پیدایش این حجم از سطوح رنگی درکنار و در تعامل با یکدیگر بوده است. پیچیدگی موجود در نقاشی‌ها، روش آنالیز رنگها و پرسپکتیو پیش آمده در فضای دوبعدی را نمایان می‌کند. هنرمند با ذکاوت تمام از علم ژرف‌نمایی بهرمند شده و با استفاده از آن سطوح و فضای دوبعدی قابل رویت را سه بعدی می‌کند. مهدی حسینی با ساده‌سازی مفاهیم و اشکال سعی در متعادل سازی واقع‌گرایی موجود داشته تا یک توهم بازتابی از نور و سایه را در خود جای دهد.

به بیانی روان‌تر مهدی حسینی با خلاصه نمایی احجام در آثارش به کیفیتی ناب در رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافته‌است. درواقع هنرمند تمامی اصول بصری مینیمالیست‌ها را به اجرا درآورده و سعی دارد مخاطب را با خود همراه سازد.

آنچه که در این مجموعه به خوبی مشهود است، به تصویر در آمدن یک فضای آفتابی و مملو از تابش نور بوده. در واقع این نحوه نورپردازی بر نقاشی‌ها غلبه کرده که به روشی جدی‌تر در پیدایش و ترکیب عناصر این مجموعه تاثیر بسزایی داشته است. از ویژگی‌های بارز بصری این تابلوها داشتن تعادل در نامتعادلیست و تقارن بیش‌از حد در نامتقارینی خواهد بود. در آثار مهدی حسینی، تضاد بصری در سطحی‌ترین حالت خود به عمیق ترین شکل ممکن پدیدار خواهد شد. روش اجرایی این مجموعه مرزی بین گرافیک و نقاشی را دنبال می‌کند، از اینرو باعث ایجاد فضای مینی‌مالیستی می‌شود و حضور بی‌جان‌های باجان موجود در آثار، نشانگر خلوتگاه انسان بوده و به نحوی ارتباط انسان امروز با این دیدگاه مینی‌مالیستی را شامل می‌شود.

مهدی+حسینی
 

قابل ذکر است‌که سبک مینی‌مالیست در طول تاریخ خود و سیر زمانی‌اش در حیطه‌ی گرافیک بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌است، اما برای محصولات تجاری از این هنر اجازه استفاده را نمی‌دادند. در تحلیل آثار هنری بی‌تردید نگاه مخاطب در‌پی فلسفه‌ایی ناگفته خواهد بود. در آثار مهدی حسینی این فلسفه از ترکیب نقطه، خط، سطح، رنگ، سطح، کنتراست تیرگی و روشنی، بافت، پرسپکتیو و ضرب‌آهنگ‌هایی که یک فضای گرافیکی را شامل می‌شود، بدست‌می‌آید.

در نگاه فرمالیستی، نقطه در اثر می‌تواند هرنقشی را ایفا کند، آنچه که در این مجموعه بسیار خودنمایی می‌کند، خطوطی است که در شمایل مختلف در فضاهای ریتمیک رویت‌پذیر شده و بار معنایی متفاوتی را به دوش می‌کشد. در اصل ماجرا این فضاهای ریتمیک سخن از یکنواختی و روزمرگی به میان می‌آورد، اما در این مجموعه خطوط به‌گونه‌ایی ترسیم شده‌اند که حس حضور پرتوهای نور به بیننده القا شود. بیشترین خطوطی که هنرمند از آن‌ها بهره جسته است، خط‌های مستقیم و صاف بوده که بیشتر علم جاذبه و فیزیک را مطرح می‌کند. آثارمهدی حسینی در حالت کلی خود یادآور مکتب هنری قرن نهم هجری بوده و این اتفاق را می‌توان در نحوه اجرایی آثاری که به شکل معماری آن زمان با سه منفذ نوری ترسیم شده، شاهد بود. کنتراست و تضاد رنگی در آثار نقاشی ها بیشتر در تابلوهای رنگی بوده و درطراحی ها این اتفاق کمتر به چشم می‌خورد.

هنرمند با فراهم آوردن دوفضای مجزا درکنار هم، به نحوی با این ادغام همزمانی نوسان را در چشم مخاطب به وجود می‌آورد. این فراز و نشیب بصری به نگاه مخاطب اجازه‌ی درک رویداد پیش آمده را خواهد داد.
نمایشگاه مهدی حسینی در گالری هور از 5 مهرماه تا 22 مهرماه به آدرس تهران، یابان مطهری، خیابان میرزای‌شیرازی‌شمالی، کوچه نعیمی، پلاک 12  برگزار شد.

اخبار مرتبط
نمایشگاه-طراحی‌های-رنگی-فرشید-ملکی-در-گالری-هور

نمایشگاه طراحی‌های رنگی فرشید ملکی در گالری هور


فیگوراتیوها بر روی بوم نقاشی از بند کابوس و خیال آزاد می‌شوند تا درهم تنیدگی رنج و لذت طراحی‌های رنگی فرشید ملکی تماشاگر را به اسارت خویش درآورد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir