سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21992
تاریخ انتشار : 1398/09/20 10:06

نمایشگاه "سرخوشی" در گالری اُ به روایت امیر کریمی



امیر کریمی گفت: در مجموعه سرخوشی قصد داشتم تصویری از یک لحظه در طبیعت را ثبت کنم، انگار این لحظه را قبلاً تجربه کرده‌ام و حالا می‌خواهم دوباره آن را مرور کنم.

به گزارش تجسمی آنلاین،  نمایشگاه نقاشی امیر کریمی با نام "سرخوشی" در گالری اُ برپاست. کریمی  با بیان اینکه آثار این مجموعه با تکنیک‌های رنگ‌روغن روی کاغذ، چاپ کالکوگرافی، عکاسی آنالوگ و... به وجود آمده‌اند گفت: این مجموعه حاصل یک پروژه چهارساله است که با محوریت مشغولیت انسان در طبیعت به وجود آمده است. کار را با مدیوم نقاشی شروع کردم و پس از آن چاپ دستی را به کار بردم.

کریمی ادامه داد: عکاسی پایه آثار من است و در محیط‌هایی که قرار می‌گیرم عکاسی می‌کنم و سپس از روی آنها نقاشی می‌کنم. همیشه تأثیرات زیادی از عکس گرفته‌ام و مجموعه قبلی‌ام نیز بازنمایی عکس‌های خودم یا بخشی از فیلم‌هایی بود که دیده بودم. اما این بار یک نیاز باعث شد عکس‌هایی که گرفته بودم را به یک خروجی تبدیل کنم. ابتدا تصمیمی برای نمایش عکس‌ها در مجموعه نداشتم اما پس از اینکه وارد پروسه چاپ آنالوگ شدم، تجربیاتی به دست آوردم که نظرم را تغییر داد.

او با بیان اینکه مدیوم‌های مختلف بنا بر نیازی که داشته است وارد کار شدند، افزود: برای نشان دادن مشغولیت انسان در طبیعت، همیشه از روی عکس کار می‌کردم. اما در انتهای این پروژه زمانی که با عکس‌ها در تاریکخانه مشغول کار بودم، احساس کردم می‌توانم با مواد ظهور و ثبوت و نورپردازی، بازی‌هایی روی عکس‌ها انجام دهم و به‌جای اینکه آنها را پایه نقاشی‌ها بدانم، مستقیما از خودشان خروجی بگیرم و ببینم بازنمایی آن‌ها چگونه شکل می‌گیرد.

کریمی ادامه داد: کار با مواد مختلف برایم نوعی مشق کردن بود. گاه در نقاشی‌ها وقفه‌های زیاد داشتم و چاپ دستی کمکم کرد. در طول انجام این پروژه یک نقاشی سه متری داشتم که نیمه‌کاره مانده بود و نمی‌توانستم آن را پیش ببرم، اما پس از اینکه وارد چاپ دستی شدم توانستم به نقاشی خود برگردم و آن را کامل کنم.

او درباره موضوع کار خود گفت: پیش از این نمایشگاه، مجموعه دیگری کار کرده بودم با نام "دلخوشی بی‌اساس" که تمرکزم بیشتر به انکار کردن موضوعات درونی در انسان امروزی بود. در ادامه قصد داشتم اعمال ناخوشایندی مانند شکار که انسان در طبیعت انجام می‌دهد و ظاهری زیبا دارند را نمایش دهم، اما کم‌کم موضوع کارم عوض شد و به سرخوشیِ بدون حضور ذهن و یک لحظه درک از طبیعت رسیدم. آدم‌ها به واسطه شهرنشینی این موضوع را فراموش کرده‌اند، اما من خواستم تصویری از یک لحظه در طبیعت را که خودم تهیه کردم یا در فیلم‌ها دیده‌ام ثبت کنم، انگار این لحظه را قبلاً تجربه کرده‌ام و حالا می‌خواهم دوباره آن را مرور کنم. حضور ذهن انسان در طبیعت از بین می‌رود و طبیعت به انسان این فرصت را می‌دهد که بدون تفکر در فضا حضور داشته باشد. آنجا قدرت تحلیل انسان پایین می‌آید و فقط عمل نظاره کردن را انجام می‌دهد.

او درباره میزان وفاداری خود به عکس‌ها گفت: عمل بازنمایی را در گذشته بسیار نزدیک به واقعیت انجام می‌دادم اما کم‌کم جزئیات کارم کمتر شد و به کلیات توجه داشتم. در بعضی کارها حضور جزئیات زیادتر است و بعضی جاها به کلیات پرداختم و در مجموع سعی کردم نه خیلی به سمت واقعیت بروم و نه زیاد از واقعیت دور شوم.

نمایشگاه نقاشی امیر کریمی با نام "سرخوشی" تا 20 آذر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

منبع:هنرآنلاین 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir