سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22007
تاریخ انتشار : 1398/09/23 17:06
به بهانه سالروز درگذشت روب گلدبرگ/ به همراه عکس و فیلم

مخترعی که کاریکاتوریست بود



در فرهنگ لغت آمریکا برای ماشین‌هایی که پیچیده اما غیرعملی و ناکارآمد هستند، از واژه "یک روب گلدربرگ" استفاده می‌کنند که به خاطر کاریکاتورهایی است که گلدبرگ می‌کشید.

تجسمی‌آنلاین: روب گُلدبِرگ- ۱۸۸۳-۱۹۷۰) کارتونیست (کاریکاتوریست) آمریکایی، بیشتر برای سری کارتون‌هایش «ماشین‌های روب گلدبرگ» شناخته می‌شود. ماشین‌های پیچیده و جالبی که با نوعی هنرمندی مبتکرانه برای انجام عملیاتی ساده طراحی شده‌اند.

واژه «یک روب گلدربرگ» (a Rube Goldberg) در فرهنگ اصطلاحات امریکایی برای بیان طرح یا وسیله‌ای فوق العاده پیچیده اما غیر عملی و ناکارآمد، استفاده می‌شود.

روب ل. گلدبرگ در سال ۱۸۸۳ در سان‌فرانسیسکو به دنیا آمد. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۰۴، او تا سال ۱۹۰۷ برای روزنامه‌های سانفرانسیسکو کارتون‌هایی در زمینه ورزشی می‌کشید، و از سال ۱۹۰۷ تا ۱۹۲۱ برای نیویورک ایونینگ میل هم کار می‌کرد.

وی از سال ۱۹۱۵ کارتون‌هایی نظیر «سوالات ابلهانه» (Foolish Questions) و «اختراعات احمقانه» (Crazy Inventions) را در کارهایش گسترش داد. از سال ۱۹۳۸ او سردبیر بخش کارتون «نیویرک سان» (New York Sun) و سپس «نیویورک ژورنال امریکن» (New York Journal American) شد.

از مهم‌ترین جوایزی است که دریافت کرده، جایزه پولیتزار (Pulitzar Prize) در سال ۱۹۴۸ برای کارتون‌های سیاسی و جایزه روبِن (Reuben) در سال ۱۹۶۸ از انجمن کارتونیست‌های ملی (the National Cartoonist Society) می‌باشد. از سال ۱۹۶۴ او زندگی اش را به پیکر تراشی (مجسمه سازی) اختصاص داد.

یکی دیگر از ابداعات روب گلدبرگ ماشین روب گُلدبِرگ است که ماشینی پیچیده و جالب است که با نوعی هنرمندی مبتکرانه برای انجام عملیاتی ساده طراحی شده است.

 


 















نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir