سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22021
تاریخ انتشار : 1398/09/24 14:59
وزارت ارشاد به هنرمندان معلول هم درجه هنری اعطا کند

بی‌توجهی به هنرمندان معلول/ این هنرمندانه بیمه ندارند



دبیر نخستین جشنواره «همام» ویژه هنرمندان توانیاب که نمایشگاه آن از ۲۶ آذر در فرهنگستان هنر آغاز به کار می‌کند، از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرد در اعطای گواهینامه هنری، هنرمندان معلول را هم مدنظر قرار دهد.

به گزارش تجسمی‌آنلاین، نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی هنری «همام» ویژه هنرمندان توانیاب سراسر کشور با حضور کریم پاشازاده دبیر جشنواره، صبح امروز (یکشنبه ۲۴ آذر) در فرهنگستان هنر برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از معلولیت رنج می‌برند. در کشور ما، ۱۱ درصد جمعیت معلول هستند، اما چرا این افراد را در جامعه، خیابان، آموزشگاه‌ها و... خیلی کمتر می‌بینیم؟ اگر آن‌ها را کمتر می‌بینیم نه اینکه نیستند، بلکه چون شهرمان را دوستدار معلولین درست نکرده‌ایم.

پاشازاده درباره پیشینه ایده برگزاری جشنواره همام گفت: حدود یک سال پیش گالری مهر هنر را تأسیس کردیم که در حوزه امور اجتماعی فعالیت دارد. در این مدت، برای هنرمندان توانیاب، ۱۶ نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه گروهی برگزار کردیم. همین موضوع انگیزه اصلی ما برای برپایی جشنواره همام بود. چون سلبریتی واقعی این هنرمندان معلول هستند.

وی به ادامه داد: سوم دسامبر (۱۲ آذر) گرامیداشت روز معلولین است اما بخاطر قطعی اینترنت و دسترسی نداشتن به هنرمندان توانیاب استان‌ها، زمان برگزاری جشنواره را به تعویق انداختیم و نمایشگاه آثار برگزیده از ۲۶ آذر تا ۲ دی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این ایام کارگاه‌های آموزشی نقاشی، عکاسی و گرافیک هم داریم.

دبیر جشنواره «همام»، هم افزایی و مشارکت «سمن»ها را از جمله اهداف جشنواره خواند و افزود: نمایش توانمندی معلولان و ایجاد نشاط در جامعه معلولین از دیگر اهداف ماست. انجمن‌های ایکتیوز، میاستنی، اوتیسم، معلولین جسمی حرکتی و... به صورت فعال در جشنواره حضور دارند.

وی درباره تعداد افراد شرکت‌کننده گفت: ۱۱۵۰ هنرمند معلول را در کل کشور شناسایی کرده‌ایم که از میان آثار آن‌ها، ۸۰۰ اثر به داوری رسید. پس از داوری اولیه، ۱۵۹ اثر حائز حضور در نمایشگاه و رقابت نهایی شد که برگزیدگان روز دوم دی در تالار شمس معرفی و تقدیر می‌شوند. متأسفانه تا امروز از سر ترحم به معلولان نگاه می‌شد، اما ما امکان رقابت میان آن‌ها را فراهم آوردیم.

پاشازاده درباره آمایش هنرمندان حاضر در جشنواره هم اظهار کرد: از ۲۸ استان (۶۰ شهر) شرکت‌کننده داریم که ۳۰ درصد آن‌ها آقایان و ۷۰ درصد خانم‌ها هستند. کوچکترین شرکت‌کننده از اهواز با ۱۲ سال و بزرگترین شرکت‌کننده از کردستان با ۶۶ سال است. این موضوع داوری را مشکل کرده است، چون باید سن، معلولیت، رشته هنری و... لحاظ شود. آقای حبیب‌الله صادقی رئیس کمیته داوران هستند و اذعان داشتند آثار دریافتی چیزی کمتر از نمایشگاه‌های دیگر ندارد.

وی با بیان اینکه آثار حاضر در نمایشگاه ۱۰۰ درصد به سود هنرمندان فروخته خواهد شد، اضافه کرد: قیمت‌گذاری توسط خود هنرمندان انجام شده و ما فقط به آن‌ها مشورت داده‌ایم و تمام عواید فروش به خود هنرمند می‌رسد. البته باید مراقبت کنیم سودجویان آثار این هنرمندان را به قیمت پایین نخرند و بعدا به قیمت بسیار بالا بفروشند. به همین دلیل از وزارت ارشاد و سازمان بهزیستی تقاضا داریم به موضوع قیمت‌گذاری ورود کند. همچنین از وزارت ارشاد تقاضا داریم درجه هنری به هنرمندان معلول اعطا کند و مقدمات بیمه آن‌ها را فراهم آورد.

دبیر جشنواره همام به مناسب‌نبودن فضاهای هنری و همایشی برای معلولان اشاره کرد و ادامه داد: حدود یک ماه به دنبال گالری یا فضای مناسبی بودیم که بتوانیم ۱۵۹ اثر را اکران کنیم و برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد. تنها فرهنگستان هنر این امکان را داشت. حتی برای اختتامیه هم تالار ایوان شمس را هماهنگ کردیم که برای معلولان باید رمپ ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ جشنواره همام این فرصت را ایجاد کند که صدای مطالبه‌گر ۱۱ درد جمعیت معلول کشور باشد. چرا که هنرمندان توانیاب بسیاری داریم که در سطح جهان مطرح شده‌اند. مثلاً خانم فاطمه حمامی نقاشی رونالدو را در اسپانیا کشید و این بازیکن مطرح فوتبال، پیراهنش را برای او هدیه فرستاد. یا خانم قربانی یک ماه پیش در فرانسه نمایشگاه داشت.

پاشازاده در پایان گفت: در مسابقات جهانی ویژه هنرمندان معلول که از ۱۹۸۰ توسط ژاپن راه‌اندازی شد و هر چهار سال یک بار به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود، ما تا کنون حضور سازمان‌یافته نداشته‌ایم، یعنی هنرمندان توانیاب به صورت شخصی شرکت کرده‌اند و رتبه هم آورده‌اند، امیدوارم بتوانیم به صورت سازمان‌یافته در این رویداد شرکت کنیم.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir