سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22035
تاریخ انتشار : 1398/09/27 11:07

بازگشت آثار هنری غارت‌شده از بنین



وزیر فرهنگ فرانسه درجریان سفر اخیر خود به کشور آفریقایی بنین اعلام کرد که پاریس آثار هنری غارت‌شده از بنین در دوره استعماری را از ابتدای سال ۲۰۲۱ بازمی‌گرداند.

به گزارش تجسمی آنلاین، فرانک ریستر در جلسه دیدار با «پاتریک تالون» رئیس جمهوری بنین در شهر بندری کوتونو واقع در سواحل جنوبی بنین، در خصوص بازگرداندن این آثار وعده داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه سال گذشته وعده داد ۲۶ اثر هنری بنین را بی معطلی به این کشور پس دهد.

این تصمیم، فشار بر دیگر قدرت های استعماری سابق برای بازپس دادن آثار هنری غارت شده به کشورهای مبدا را افزایش داد.

این اقلام شامل یک تخت پادشاهی است که نظامیان فرانسوی بیش از یک قرن پیش آن را ربودند و اکنون در موزه برانلی پاریس نگهداری می شود.
بنین از تصمیم فرانسه برای پس دادن آثار هنری اش استقبال کرده اما در مورد سریع انجام شدن این کار هشدار داده، زیرا این کشور در حال احداث مجموعه ای مناسب برای نمایش میراث فرهنگی اش است.

«ژان میشل آبیمبولا» (Jean-Michel Abimbola) وزیر فرهنگ بنین در یک کنفرانس خبری گفت که دو کشور توافق کرده اند آثار هنری در چند مرحله بازگردانده شود.

پادشاهی داهومی که بنین امروزی از آن پدید آمد، در قرن های ۱۸  و ۱۹ و قبل از آنکه کشورگشایی فرانسه به حاکمیت آن پایان دهد، منبع بزرگ فروش برده به تجار اروپایی بود.

گمان می رود که حدود ۹۰ درصد از میراث فرهنگی آفریقا در اروپا باشد.  بنین اولین کشوری است که به طور رسمی از فرانسه خواسته است آثار باستانی اش را پس دهد.

چپاول و غارت آثار باستانی مستعمرات در دوره استعماری، قصه تازه‌ای نیست اما تلاش برای بازگرداندن آثاری که سالهاست در موزه‌های غرب خاک می خورند، تازگی دارد. کشورهای استعمار شده به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند. 

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir