سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22055
تاریخ انتشار : 1398/10/01 12:34

انتشار نسخه خطی خمسه شاه‌طهماسبی،



همزمان با برگزاری همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» نسخه خطی نفیس از خمسه نظامی، معروف به خمسه شاه‌طهماسبی در قطع اصلی خود منتشر می شود.

به گزارش تجسمی آنلاین ،فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با همکاری شهرداری تهران نسخه خطی نفیس و ارزشمند خمسه نظامی، معروف به خمسه شاه‌طهماسبی، را همزمان با برگزاری همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» در قطع اصلی خود منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، این نسخه نفیس که تصویر متن کامل آن برای نخستین بار با همکاری کتابخانه بریتانیا تهیه شده، اکنون در مراحل چاپ و نشر است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

پس از انتشار کتاب نفیس شاهنامه شاه­‌طهماسب، به همت انتشارات فرهنگستان هنر (مؤسسه متن)، این فرهنگستان به‌ منظور اشاعه هنرهای اصیل ایران‌­زمین و چاپ و نشر آثار منحصربه‌فرد و شاخص تاریخ هنر ایران، کتاب خمسه شاه‌طهماسبی را که از جمله آثار ملی به شمار می‌آید، در شکل و هیئتی نفیس و در قطع اصلی آن (سلطانی)، منتشر و عرضه می‌کند.

خمسه نظامی گنجوی، به کتابت شاه محمود نیشابوری، استاد مسلّم نستعلیق و نگارگریِ استادانی بی‌بدیل چون سلطان محمد عراقی، میرک اصفهانی، میرزا علی، میرسید علی و دیگران، در گذر قرن‌ها از دستبردها مصون مانده و به‌صورت کتابی واحد در کتابخانه بریتانیا باقی مانده است. این اثر که هر پنج مثنوی نظامی گنجوی را دربردارد، مشتمل بر ۴۰۴ ورق (۸۰۸ صفحه) و ۱۷ نگاره، از جمله نگاره معروف معراج حضرت رسول(ص) اثر سلطان محمد، است و تاریخ انجام آن سال ۹۴۶ هجری قمری را نشان می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نسخه، تشعیر و حل‌کاری، یعنی تزیین حواشی صفحات متن با نقوش گیاهی و حیوانی مُطلّاست که سابقه‌ای طولانی در هنر ایرانی دارد و در این نسخه به اوج می‌رسد. هر صفحه از ۸۰۸ صفحه این نسخه تشعیری یگانه دارد که اغلب مناظر طبیعی و نقوش حیوانی را به تصویر می‌کشد.

این نسخه ارزشمند در همایش خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر که به همت معاونت پژوهشی فرهنگستان ۲۱ اسفند ۱۳۹۸، روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، برگزار می‌شود، با همکاری مؤسسه متنِ فرهنگستان هنر و سازمان زیباسازی شهر تهران، منتشر و رونمایی خواهد شد.

علاقه­‌مندان می­‌توانند به‌منظور پیش­‌خرید این اثر ارزشمند، با تخفیف ویژه، با نشانی الکترونیکی publishing@honar.ac.ir  مکاتبه کنند. نسخه­‌های پیش­‌خریدشده همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۹ به دست خریداران محترم خواهد رسید.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir