سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22154
تاریخ انتشار : 1398/10/20 18:15
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۹۸/ فیلم

شهریار احمدی، درهم‌تنیدگی انتزاع با ادبیات عرفانی



ادبیات کهن، خاصه ادبیات عرفانی، الگو و اساس آثار شهریار احمدی است. نقاشی‌های او به نوعی ترجمه بصری شعرهای عرفانی هستند.

تجسمی‌آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: ایده و روایت، همواره نقطه آغاز کار شهریار احمدی است، روایت‌هایی عموماً ایرانی-اسلامی و اغلب با نگاهی به انسان‌های از یادرفته و جوانمردانی که عشق و ایثار را جاودانه کرده‌اند. در این دوره از حراج اثری از او با نام "وجد براق از مجموعه معراج" با ابعاد 540*150 و با قیمت اولیه  700_500 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. رکورد فروش وی 480 میلیون تومان است.

ادبیات کهن، خاصه ادبیات عرفانی، الگو و اساس آثار شهریار احمدی است. نقاشی‌های او به نوعی ترجمه بصری شعرهای عرفانی هستند. ایده و روایت، همواره نقطه آغاز کار اوست، روایت‌هایی عموماً ایرانی-اسلامی و اغلب با نگاهی به انسان‌های از یادرفته و جوانمردانی که عشق و ایثار را جاودانه کرده‌اند. روایت‌های شهریار احمدی اغلب وام گرفته از ادبیاتی است که این جوانمردی‌ها را ثبت کرده‌اند.

کارهای شهریار احمدی علی‌رغم درونمایه روایی، از نظر بصری به اکسپرسیونیسم انتزاعی نزدیک می‌شوند. او انتزاع را می‌شناسد و از ظرفیت‌های بصری نقاشی انتزاعی به خوبی استفاده می‌کند. با اینکه برخی ویژگی‌های مشترک مثل مضمون و یا عنوان ادبی در بستری انتزاعی، در اغلب مجموعه‌های او وجود دارد، اما نقاش توانسته از افتادن به ورطه‌ تکرار بپرهیزد. همانطور که گفته شد، شیوه‌ کار او به مینیاتورسازی و کتاب‌آرایی ایرانی شبیه است و خط و خوشنویسی معمولاً در آثارش نقش مهمی دارد.

او در آثارش نوشته‌هایی اغلب ناخوانا به کار می‌برد و با استفاده از این تکنیک به عنوان یک رسانه‌ بصری، سنت خوشنویسی را به شکلی معاصر احیا می‌کند. از شاخصه‌های آثار این هنرمند می‌توان به پویایی، آشفتگی و حضور هم‌زمان متن و تصویر، استفاده از خوشنویسی سنتی و مدرن در کنار ضربات رنگی پرهیجان برای ایجاد شکلی واحد، اشاره کرد. فضاسازی در بسیاری از آثار شهریار احمدی حاکی از آن است که هم هنر غرب را می‌شناسد و هم نگارگری ایرانی را؛ اما از هردو جریان به شکلی آزاد و شخصی بهره می‌برد.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir