سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22182
تاریخ انتشار : 1398/10/23 12:14
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۹۸/ فیلم

حاجی‌زاده، نگاهی مدرن به دوران قاجار



حاجی‌زاده در آثارش نگاهی مدرن و پاپ‌گونه به برهه‌ای از تاریخ معاصر ایران دارد. دوران قاجار که اصولا دیدگاهی متضاد با مدرنیته دارد.

تجسمی‌آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: حاجی‌زاده سوژه‌ نقاشی‌هایش را لابه‌لای عکس‌های قدیمی، میان آلبوم‌ها و لابه‌لای جراید قدیمی پیدا می‌کند. در این دوره از حراج اثری با ابعاد 166*133  از او با قیمت اولیه 250 – 350 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

قاسم حاجی زاده متولد ۱۳۲۶ لاهیجان است. او از سال 1365 مقیم پاریس شده است و بعد از سال‌ها دوری از وطن، آثارش را در بهار 1391 در قالب نمایشگاهی در گالری" اثر" تهران، مرور کرده است. این نقاش پر آوازه ایرانی موفقیت‌های چشمگیری آن سوی مرزهای وطن به دست آورده و نقاشی‌هایش در گنجینه موزه‌های نایف نویر فرانسه، موزه هنرهای معاصر سئول کره جنوبی، بنگلادش، اردن ... و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند.

نگاه مردم نگارانه قاسم حاجی‌زاده در اغلب آثارش و دست قوی او در طراحی چهره‌ها، فضاهای نوستالژیک دیروز را در ذهن مخاطب بازسازی می‌کند و در عین حال در دسته دیگری از آثارش که به انتزاع گرایش بیشتری دارد، رویکردهای مفهومی و معناگرایانه را به تماشاگر نقاشی‌هایش هدیه می‌کند.

حاجی‌زاده سوژه‌ نقاشی‌هایش را لابه‌لای عکس‌های قدیمی، میان آلبوم‌ها و لابه‌لای جراید قدیمی پیدا می‌کند. نقاشی‌هایش چیزی است میان نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای ایران و خط‌کشی‌ها و رنگ‌گذاری‌های نقاشان مکزیکی.

حاجی‌زاده تصویرگری است که با تصرف در عکس‌های قدیمی، به تعبیر و تفسیری معاصر و شخصی از موقعیت آدم‌ها دست می‌زند. این گرایش که در دهه پنجاه شمسی با نقاشی از روی عکس‌های خانوادگی دوران کودکی‌اش آغاز شده بود، بعدها به زبان شخصی حاجی‌زاده در نقاشی تبدیل شد و به تیپ‌های انسانی و شخصیت‌های تاریخی نیز گسترش پیدا کرد. او در بازسازی جهان گذشته، بر بیانی حسرت‌بار و نوستالژیک تأکید نمی‌کند. با آن که نقاش سال‌هاست دور از وطنش در فرانسه زندگی می‌کند، اما همچنان کنکاش در عکس‌های قدیمی، حالت مالیخولیایی ندارد و گاه با نقدهای جدی و گروتسگ‌وار به گذشته همراه است. بی‌شک حاجی‌زاده یکی از پیشگامان هنر پاپ در هنر نوگرای ایران به حساب می‌آید.

او با اندک تغییری در عکس‌های آشنا، رنگ‌گذاری محدود، انتخاب برش‌های غیرعادی از عکس، جداسازی آشکار یا پنهان، جرح و تعدیل فضا و رابطه‌ها و ترکیب‌ها، به نوعی آشنایی‌زدایی دست می‌زند. خام‌دستی، طنزی پنهان و پیچیده و بداعت در دفرماسیون از ویژگی‌های کار اوست. مضمون بسیاری از آثارش جدیت مضحک آدم‌هایی است که جلوی دوربین عکاسی در نماهایی خیال‌انگیز خود را ثبت کرده‌اند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir