سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22183
تاریخ انتشار : 1398/10/23 12:19
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۹۸/ فیلم

ننه‌مکرمه، مهربانی‌های مادری مهربان در مدیوم نقاشی



مکرمه قنبری که سواد خواندن و نوشتن نداشت، برای ارتباط با دنیای اطرافش به نقاشی متوسل شد و با زبانی جهانی توانست با مردم دنیا ارتباط برقرار کند.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: او روایتگر و نقش‌آفرین قصه‌های فولکلور سرزمین عاشقانه‌هاست و با بهره‌گیری از ساده‌ترین تصاویر، نقاشی‌های بی‌پیرایه خود را خلق کرده و فضای زندگی‌اش را به خوبی به نمایش می‌گذارد. در این دوره از حراج اثری از وی با  ابعاد 107*92 و با قیمت 40 - 30 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

مکرمه قنبری یا ننه مکرمه، زنی سالخورده از یکی از روستاهای شمال ایران، امروزه به عنوان چهره‌ای جهانی در هنر نقاشی شناخته شده است. او که سواد خواندن و نوشتن نداشت، برای ارتباط با دنیای اطرافش به نقاشی متوسل شد و با زبانی جهانی توانست با مردم دنیا ارتباط برقرار کند. وی نقاشی خودآموخته بود که در سن ٦٧ سالگی به دنبال یک اتفاق نقاشی را آغاز کرد و در مدت کوتاهی شهرت جهانی یافت. تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار وی در سراسر دنیا برگزار شده و توجهات جهانی را به خود جلب کرده است. خانه وی به موزه تبدیل شده و نقاشی‌های او در تمام فضای خانه از در و دیوار گرفته تا اسباب و اثاثیه‌اش مخاطبان زیادی را از سرتاسر جهان برای دیدن فرامی‌خواند.

مکرمه قنبری در سال ٢٠٠١ به عنوان «زن سال سوئد» برگزیده شد. این هنرمند کهنسال ایرانی، خود به صراحت گفته بود که خواسته بنویسد، اما چون سواد نداشته نقاشی کشیده است. برخی آثار وی را با نقاشی‌های مارک شاگال، نقاش بلندآوازه قرن بیستم، قیاس کرده و خلوص و روایتگری آن را ستوده‌اند.

صداقت، پاکی و صمیمیت در آثار وی توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند. او روایتگر و نقش‌آفرین قصه‌های فولکلور سرزمین عاشقانه‌هاست و با بهره‌گیری از ساده‌ترین تصاویر، نقاشی‌های بی‌پیرایه خود را خلق کرده و فضای زندگی‌اش را به خوبی به نمایش می‌گذارد. رنگ‌های روشن و غیرطبیعتگرایانه، طراحی‌های خامدستانه، پرسپکتیوهای غیرعلمی و سادگی در نقوش از مشخصات بارز آثار وی به شمار می‌روند و نشان از نوعی بدویت مجذوب‌کننده در هنر وی دارند.

جور زمانه، بغض‌های فروخورده، درد و رنج‌ها، آمال و آرزوها و داستان‌های تلخ و شیرین از سال‌های دور از درون وی برآمده و با صداقت تمام به صورت نقش‌هایی بر دل دیوارها و پنجره‌ها و کاغذها نشسته‌اند. در این نقاشی‌ها که از رنگ‌های متنوع سرشارند، نمود بیرونی احساسات نقاش کاملاً مشهود است. آثار مکرمه به شکل خودجوش از خلال بیان آزاد و تنها برای ضرورت از خود سخن گفتن با خود و جهان پیرامون خلق شده‌اند و در عین سادگی و بی‌پیرایگی طغیانی را به نمایش می‌گذارند که از یک انقلاب درونی نشأت می‌گیرد.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir