سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22198
تاریخ انتشار : 1398/10/24 16:43
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۱۳۹۸فیلم

مسعود سعدالدین، مردی از دیار باواریا



مسعود سعدالدین در چارچوب یک فرهنگ خاص حرکت نمی کند که بخواهد آن فرهنگ را در سطح بالاتر یا پائین تر قرار دهد.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: آثار سعدالدین معنایی در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند که از شباهت های ظاهری فراتر رفته و به ادراکی عام و انسان شمول نزدیک می شود. در این دوره از حراج اثری با عنوان "با کتاب پنج" با ابعاد 160*200 از او با قیمت 25 – 20 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

مسعود سعدالدین در کار پی ریزی یک «زبان» است؛ زبانی که یک نظام نشانه ای را در ذات خود حمل می کند. او در حال تدوین این نظام نشانه ای برای بیان اندیشه ها و دیدگاه هایش است. برای شناخت آثار او باید به مطالعه «زندگی نشانه ها» در دل «زندگی اجتماعی» پرداخت و از آنجا که او ساکن آلمان است، بالطبع نشانه هایش آشکارا از دل زندگی اجتماعی اروپای امروزی به درون آثارش راه یافته اند... اما ظرف زبانی آثار سعدالدین این قابلیت شگفت را دارد که بتواند با هر فرهنگی از فرهنگ های دنیا وارد مکالمه شود.

زبان شناسان، زبان را پدیده ای اجتماعی می دانند که واژگان آن همراه با تحولات اجتماعی دچار تغییر و تحول می شوند. بی شک عناصر فرهنگی جامعه همیشه با «واژگان زبان» ارتباط تنگاتنگی داشته است. به همین خاطر، مردم به «واژگان زبان» همچون آینه فرهنگی زبان خود می نگرند. به عبارتی، واژگان یک زبان، فهرستی از نام هایی است که عناصر فرهنگی جامعه را با آنها نام گذاری می کنند.

مسعود سعدالدین در چارچوب یک فرهنگ خاص حرکت نمی کند که بخواهد آن فرهنگ را در سطح بالاتر یا پائین تر قرار دهد. هر چند که سوغات از فرنگ آورده اش با لایه ای از مظاهر و نمادهای اروپایی پوشانده شده است، اما نمادها و نشانه های ظاهری آثار او به خودی خود نه آلمانی اند، نه ایرانی اند و نه به جای دیگری تعلق دارند.

نمادها و نشانه های او با وجود شباهت های بسیار به فرهنگ امروز اروپا، اما بسیار انسانی اند! در واقع، آنچه مهم است معنای اثر است. معنایی که در ذهن بیننده ایجاد می شود، از شباهت های ظاهری فراتر رفته و به ادراکی عام و انسان شمول نزدیک می شود.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir