سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22207
تاریخ انتشار : 1398/10/25 17:38
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۱۳۹۸فیلم

فرمانفرمایان، زنی از جنس آیینه



منیر فرمانفرماییان، هنرمندی بود که از یک طرف ریشه‌ای عمیق در فرهنگ ایران داشت و از سوی دیگر آثارش شهرتی جهانی پیدا کرده بودند؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷، نزدیک به یک میلیون دلار از آثارش در حراجی‌های هنری فروخته شدند.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: آیینه و قداست این شی در هنر قدسی ایران به خصوص در آیینه‌کاری‌های امامزاده‌ها و مساجد در هنر مدرن ایران به دست منیر فرمانفرمایان افتاد تا او این جسم پاک و صیقلی را به بهترین شکل مدرن کند. در این دوره از حراج اثری از وی با عنوان "توپ آیینه‌ای" با  قطر 25 سانتیمتر و با قیمت 800 میلیون – 2/1 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.

اهمیت هنری منیر شاهرودی فرمانفرماییان، تنها به موفقیت او در حراج‌ها محدود نمی‌شد؛ چرا که بسیاری از موزه‌ها و مراکز فرهنگی جهان خواستار نگهداری و نمایش آثار این هنرمند بودند و هنوز هم هستند. تاکنون آثار این هنرمند به طور گسترده‌ای در ایران، امریکا، اروپا و خاورمیانه به نمایش گذاشته شده است که از جمله آنها می‌توان به موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و موزه گوگنهایم در نیویورک اشاره کرد. در سال ۲۰۱۵، فرمانفرمائیان نخستین هنرمند ایرانی شد که آثارش در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم نیویورک به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان، کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت.

همچنین در سال ۱۳۹۶، منیر فرمانفرماییان،۵۱ اثر هنری خود را وقف دانشگاه تهران کرد که هم‌اکنون در تالاری به نام خود او در باغ نگارستان تهران در معرض دید عموم است. 
این هنرمند که امروز در سن ۹۷ سالگی در تهران درگذشت، برای رسیدین به چنین جایگاه بلندی در هنر جهان، راهی طولانی را پیمود.
آینه کاری هنری که در معماری داخلی ایران ریشه ای دیرینه دارد در کار فرمانفرمائیان به شیوه ای مدرن ظهور کرد و آثار او به نوعی الهام گرفته از صنایع دستی ایران و وام دار آن است. ساخت توپ های آینه ای متشکل از صدها قطعه که از اولین پروژه های دانشگاهی او در نیویورک بود همه استادان و همکلاسانش را به حیرت وا داشت و بعدتر ترکیب طرح های هندسی و متریال آینه اساس کارهای او را تشکیل داد به نوعی که او به عنوان هندسه گراترین هنرمند معاصر ایران شناخته می شود.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir