سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22228
تاریخ انتشار : 1398/10/27 14:04
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۱۳۹۸فیلم

عماد، قالبی ژرف در فضایی مینیمال



محمدحسین عماد در روند خلق اثر هنری تلاش می‌کند معانی ژرف را در قالبی زدوده شده از هر نوع پُرگویی بازمعنا کند و با حذف تمامی زواید چشم‌فریب، حقیقت پنهان در پس اشیاء را ظاهر سازد.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: استفاده به‌جا از فرم‌های نرم و فراخواندن خلاء به داخل پیکره، از ویژگی‌های شاخص آثار عماد است. این تعامل توده و فضا، منجر به خلق احجامی می‌شود که نگاه را به درون می‌کشد.  در این دوره از حراج اثری از وی با ابعاد 104*91*60  و با قیمت 300 - 400 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

محمد حسین عماد متولد 1336 در اراک است که از پیشگامان هنر مفهومی معاصر ایران محسوب می شود. ماده غالب آثار وی چوب است و استفاده از «فضای تُهی» ویژگی مهم آثار اوست.

محمدحسین عماد در روند خلق اثر هنری تلاش می‌کند معانی ژرف را در قالبی زدوده شده از هر نوع پُرگویی بازمعنا کند و با حذف تمامی زواید چشم‌فریب، حقیقت پنهان در پس اشیاء را ظاهر سازد.

مجسمه‌های محمدحسین عماد، بسان تک‌واژه‌هایی شاعرانه‌اند که در عین کمینه‌گرایی، دنیایی از معانی ژرف را انتقال می‌دهند. کاوش هنرمندانه در اشکال ناب، نوعی از انتزاع را شکل می‌دهد که به رغم قرابت با هنر مدرنیستی، یادآور کهن‌الگوهای بوم زیست هنرمند نیز هست. استفاده به‌جا از فرم‌های نرم و فراخواندن خلاء به داخل پیکره، از ویژگی‌های شاخص آثار عماد است. این تعامل توده و فضا، منجر به خلق احجامی می‌شود که نگاه را به درون می‌کشد.

مجسمه‌های محمدحسین عماد، بسان تک‌واژه‌هایی شاعرانه‌اند که در عین کمینه‌گرایی، دنیایی از معانی ژرف را انتقال می‌دهند. کاوش هنرمندانه در اشکال ناب، نوعی از انتزاع را شکل می‌دهد که به رغم قرابت با هنر مدرنیستی، یادآور کهن‌الگوهای بوم زیست هنرمند نیز هست.

استفاده به‌جا از فرم‌های نرم و فراخواندن خلاء به داخل پیکره، از ویژگی‌های شاخص آثار عماد است. این تعامل توده و فضا، منجر به خلق احجامی می‌شود که نگاه را به درون می‌کشد.

مینیمالیسم آثار محمدحسین عماد با کمینه‌گرایی حاصل از تفکرات معاصر غرب تفاوتی اساسی دارد. اگر احجام مینیمالیستی نیمه دوم قرن بیستم با تأکید بر محوریت ماده و نمایش خلوص آن ساخته شدند تا قدرت و دستاوردهای تکنولوژیک عصر حاضر را به نمایش گذارند، کمینه‌گرایی احجام عماد ریشه در کلی‌گرایی نگرش‌های شرق کهن دارد که به زبان روز بازمعنا می‌شوند و هویتی امروزی می‌یابند.

عدم پرگویی در بیان تمثیلیِ حجم‌های ساده، نوعی تعامل سازنده میان کهن‌الگوهای خاطره جمعی ساری در حکمت شرقی را بیان می‌کند که این بار نه در نقاشی چینی یا شعر هایکو یا پیچش اسلیمی، بلکه در حجم‌هایی چوبی و در دگرگونی ماهیت ماده، هویتی نو، مستقل و معنوی می‌یابند و به واسطه مفاهیم پنهان، ذهن را به تعمق و تأمل فرا می‌خوانند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir