سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22232
تاریخ انتشار : 1398/10/27 14:35
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۱۳۹۸فیلم

بهمن بروجنی، دیدار همیشگی شعر و بوم



در آثار بهمن بروجنی کاربرد جسورانه رنگ در کنار حرکات تند قلم‌مو، پر از انرژی تومان با فضایی انتزاعی یک اثر را تشکیل می‌دهند.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: در بیان ارزش آثار بروجنی همین بس که در جوانی «وقتی مارک شاگال، هنرمند بزرگ فرانسوی، آثار او را مشاهده کرد از وی برای برپایی نمایشگاهی در پاریس دعوت نمود. در این دوره از حراج اثری از وی با  ابعاد 195*114 و با قیمت 50 - 70 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

بهمن بروجنی در طول دوران کاری خود طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلف هنری را تجربه کرده است. همین موضوع سبب شده دیدگاه‌های زیبایی‌شناسی و دستاوردهای فرمی آثارش قوامی هنرمندانه یافته و در نهایت سبکی شخصی را شکل دهند که جذاب و در عین حال تأثیرگذار است. در بیان ارزش آثار بروجنی همین بس که در جوانی «وقتی مارک شاگال، هنرمند بزرگ فرانسوی، آثار او را مشاهده کرد از وی برای برپایی نمایشگاهی در پاریس دعوت نمود»

در آثار بهمن بروجنی کاربرد جسورانه رنگ در کنار حرکات تند قلم‌مو، پر از انرژی تومان با فضایی انتزاعی یک اثر را تشکیل می‌دهند. انبوه خطوط کوتاه و متقاطعی که روند انباشتگی آنها از مرکز به کناره‌ها کاهش می‌یابد، نوعی کمپوزیسون سیال را شکل می‌دهد که انرژی را از مرکز به کناره‌ها جاری می‌سازد. 
ریتم و عناصر بصری در نقاشی‌های بروجنی چنان قدرتمند است که بلافاصله بیننده را با خود درگیر می‌کند و نظام زیبایی‌شناسانه ویژه آثارش را در تصاویری قاطع و شفاف معرفی می‌کند. بروجنی کارکردهای تکنیکی و اجرایی آثارش را در خدمت نوعی بیان تصویری به خدمت می‌گیرد که پیش از هر چیز مبتنی بر عمل نقاشانه و دستاوردهای منحصر به فرد‌اش در ساخت و پرداخت و کیفیت‌های هنری خاص او است. حضور متمرکز و تمام وجه هنرمند در لحظه‌هایی که در آثارش به تصویرکشیده بروزی چشمگیر دارد و به این ترتیب ازمرزهای عینیت و درون نگری در رابطه بین هنرمند و سوژه عبور می‌کند و فضایی می‌سازد که مخاطب را به شدت درگیر کرده و جزئی از خود می‌سازد همانگونه که هنرمند، خود در چنین موقعیتی است که موفق می‌شود جهانی ویژه با تمام کارکردهای بصری تاثیرگذارش را در نقاشی‌ها بنیان نهد.

نوع سوژه و برخورد با موضوع، در عین حال آثار وی را به هنر انتزاع کنشی نزدیک می‌کند؛ با این حال لکه‌های شناور رنگ‌های شفاف در کنار پیکر رقصان و باظرافت فیگیوراتیوهایش، بیانی شاعرانه و رمانتیک از موضوع به دست می‌دهد. بدین معنا که هویت انسانی چیزی ثابت و از پیش‌تعیین‌شده نیست، بلکه مفهومی است که در روندی سازنده بر انباشت اندیشه‌ها و درهم‌ریختگی‌ها امکان ظهور می‌یابد.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir