سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22370
تاریخ انتشار : 1398/11/26 15:48

دبیران «تجسمی فجر» انصراف خود را پس گرفتند



بیست و دوم دی ماه بود که دبیران و داوران جشنوراه تجسمی فجر از طریق صفحات اجتماعی خود و در یک اقدام دسته جمعی اقدام به انصرلف و کناره گیری دسته جمعی کردند اما سی و چهار روز بعد به دلیل آنچه جلوگیری از دوقطبی‌سازی اعلام کرده اند؛ به کار خود بازگشتند.

به گزارش تجسمی آنلاین، در روزهای پایانی دی ماه جاری بود که دبیرکل و تمامی دبیران و داوران بخش های مختلف دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر از ادامه همکاری انصراف دادند.

فجر
 

در شب بیست و یکم دی ماه  و در یک اقدام دسته جمعی و پس از اعلام انصراف ابراهیم حقیقی، گرافیست و دبیر کل دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر، دبیران و داوران بخش های مختلف این دوره این جشنواره شامل بخش عکس، نقاشی، گرافیک، سفال، مجسمه سازی و تصویرگری از ادامه حضور در این جشنواره انصراف دادند.

این درحالی است که ابراهیم حقیقی و دیگر همکارانش این مسئله را از طریق صفحات شخصی خود در اینستاگرام به اطلاع عموم رساندند؛ البته این اقدام در آن روزهای با واکنشی از سوی معاونت هنری و یا دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه نبود.

ابراهیم حقیقی در پستی که از طریق اینستاگرام خود منتشر کرد با شعرزیر:
"یاران ناشناخته ام
چون اختران سوخته
چندان به خاک تیره فرو ریختند سرد
که گفتی
دیگر، زمین، برای همیشه، شبی بی ستاره ماند. ا. بامداد

حقیقی خطاب به هنرمندان و داوران این جشنواره نوشت: دبیران و همکاران مهربانی که در جشنواره تجسمی فجر در کنار هم بودیم و کارها کردیم و دیگر نیستیم. با چشم اشکبار و رنج غمبار از دست رفتن هموطنان و فرزندان بلند قامتمان و با روحی آزرده ، من هم بی یاری شما ، در فضای تلخکامی و دروغ، ناتوانم از برگزاری جشنواره ای که قرار بود نشان شادمانی باشد و پیوند. چرا که شادمان نیستم و نیستیم."
طبیعتا حوادث اخیر تلخ و دردناک بوده و هنرمندان به عنوان قشری حساس و متاثر از شرایط اجتماعی، به بیان و بروز احساس خود خواهند پرداخت. آنچه مسلم است در هم تنیدگی چالش های بیرونی و داخلی مسئله را بغرنج کرده و کشور را در شرایط خاصی قرار داده است.

۱۰ سال پیش و در سال های آغازین برگزاری این جشنواره، حواشی زیادی از سوی برخی هنرمندان بویژه رشته کاریکاتور برای این جشنواره ایجاد شد. سال گذشته نیز ترکیب شورای سیاست گذاری و مجریان منتخب هادی مظفری برای این جشنواره مهم از سوی هنرمندان انقلابی با انتقادات جدی مواجه شد.

اما حال و پس از گذشت سی و چهار روز دبیران انصرافی «تجسمی فجر» به دلیل آنچه که جلوگیری از دوقطبی‌سازی عنوان کرده اند، بازگشتند.

رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بازگشت دبیران و داورانی که استعفای خود را در فضای مجازی اعلام کرده بودند و بازگشت آنها، توضیحاتی ارائه کرد.

ابراهیم حقیقی در توضیح این تصمیم گفت: به دلیل فضایی که برای هموطنان‌مان در کشور به وجود آمده بود و همچنان که این فضا بر مردم تاثیر گذاشت، بر دبیران و داوران جشنواره نیز تاثیر گذاشت. پس از گذشت چند روز وقتی فضا آرام‌تر شد، در جلسات مکرری که با شورای سیاستگذاری تجسمی فجر داشتیم مقرر شد شورای هنری تشکیل شود و پس از توقف چند روزه، داوری آثار نیز توسط این شورا انجام شد.

وی همچنین در مورد بازگشتش به جشنواره، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دبیران و داوران از جشنواره کناره‌گیری کرده بودند،‌ نمی‌دانستم باید چطور کار را بدون آنها ادامه دهم. اما من به احترام تمام سه هزار شرکت‌کننده پذیرفتم حضور داشته باشم چراکه این جشنواده متعلق به مردم است و من هم تصمیم گرفتم به جشنواره برگردم.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir