سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22441
تاریخ انتشار : 1398/12/24 11:22

روایت مژگان والی‌پور از چرایی تغییر رویکرد گالری والی در سال ۱۳۹۸



مژگان والی‌پور گفت: در بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اولین چیزی که لطمه می‌خورد هنر است.

به گزارش تجسمی آنلاین، مژگان والی‌پور مدیر گالری والی  درباره وضعیت هنرهای تجسمی در سال ۹۸ گفت: امسال با بحران شدید اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه بودیم و در همه جای دنیا اولین چیزی که در این شرایط لطمه می‌خورد هنر است، به ویژه در کشور ما که این فعالیت‌ها نوپا و ضعیف هستند، لطمه بیشتری خواهند دید. با همه اینها جامعه کوچک هنری ما تلاش می‌کند که مسیر خود را ادامه دهد و به نظرم همین یک موفقیت است. با وجود همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی روند فعالیت‌های هنری در کشور ادامه داشته و این موضوع نشان‌دهنده آن است که با ایجاد کوچک‌ترین شرایط آرامش‌بخشی، این مسیر می‌تواند با قدرت زیاد ادامه پیدا کند.

او درباره فعالیت‌های گالری والی در سال ۹۸ گفت: گالری والی از نیمه دوم سال ٩٧ با مدیریت ھنری فرین بنکدار و همکاری با مشاورین و کیوریتورھای باتجربه مانند پویا آریان‌پور، رویکرد خود را تغییر داد و با توجه به هنرمندان جوان و مدیاهایی از قبیل هنر رسانه‌ای، فعالیت خود را ادامه داد. رویکرد قدیمی گالری والی بسیار خوب بود و مخاطب خاص خود را داشت، اما آن مخاطبان تقریباً اشباع شده بودند و همه چیز نمادی از تکرار بود. بخشی از بازدیدکنندگان گالری ما در طول این سال‌ها به مجموعه‌دار، گالری‌دار و... تبدیل شده و هرکدام به سراغ کار خود رفتند. ما به دنبال هنرمندان جدیدی بودیم که بتوانند تنوع در آثار و مخاطبان گالری ایجاد کنند اما نتوانستیم در آن سبک و سیاق گذشته کسی را پیدا کنیم. با آغاز رویکرد جدید فکر می‌کردم باید دو سال رنج زیادی بکشیم تا بتوانیم کار را به ثمر برسانیم اما اصلاً این‌طور نشد و بسیار زود به نتیجه رسیدیم. هنرمندان جوان با سبک جدید و استثنایی باعث شدند اتفاقات خوبی در گالری بیفتد و مخاطبان زیادی جذب شوند.

والی‌پور ادامه داد: گالری والی در سال ١٣٩٨ با نمایشگاه گروهی با عنوان "جنگجو" که از آثار نقاشی ۵ خانم جوان بود آغاز به کار کرد و با نمایش ده پرفورمنس در ده روز در دو اجرا با عنوان "متوالی" به کار خود پایان داد. البته آخرین نمایشگاه امسال ما یک نمایشگاه انفرادی نقاشی بود که بنابر شرایط کنونی، منتفی شد. سال ٩٨ را با ١١ نمایشگاه انفرادی و ٧ نمایشگاه گروهی و در مجموع با ١٨ نمایشگاه به پایان رساندیم.

او درباره بازدهی اقتصادی نمایشگاه‌های هنر جدید گفت: طبیعتاً بازدهی مالی آنها بسیار کم است، ضمن اینکه رویدادهایی مانند پرفورمنس اصولاً بازدهی مالی ندارد و فقط می‌تواند مخاطب جدید را وارد فضای گالری ما کند. اما با فروش آثار پیشکسوتان سعی می‌کنیم بودجه آنها را در این فضا وارد کنیم تا بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

والی‌پور درباره مهم‌ترین نمایشگاه‌های گالری والی در سال ۹۸ گفت: نمایشگاه‌های خوب زیادی داشتیم مانند نمایشگاه چیدمان لیلی عامری و نمایشگاه ویدئوآرت سیاوش حاتم که با استقبال فراوانی روبرو شدند و نمایشگاه پرفورمنس‌های "متوالی" در ده روز از زمستان با همکاری جامعه نیومدیا برگزار شد. شاید ایده‌آل این بود که گالری به مولتی‌مدیا آرت اختصاص پیدا می‌کرد، اما به دلیل تعداد کم این نوع هنرمندان و شرایط  دشوار آماده‌سازی این نوع پروژه‌ها، در حال حاضر امکان برگزاری تعداد بیشتر این نوع نمایشگاه‌ها فراهم نیست. جالب است که موفق‌ترین نمایشگاه‌های ما از جھت استقبال مخاطب، نمایشگاه‌های مولتی‌مدیا است و فروش آنها هم نسبتاً خوب بوده است.

والی‌پور افزود: این پرفورمنس‌ها کاملا فضای فکری ما را دگرگون کرد. هنرمندان آکادمیک بدون چشمداشت مالی با عشق، هنری را ارائه می‌دهند که منحصربه‌فرد و تحسین‌برانگیز است. برای مثال یک روز از این اجراها مختص هنرمندان اوتیسم و سندرم دان بود و این بچه‌ها با دو استاد راهنما فضا را تحت تأثیر حرکات و بازی‌های خود قرار داده بودند. ما در این ده روز در سکوت دیدیم و ستایش کردیم هنرمندانی را که کمتر به آنها توجه شده و کمتر وصف و نقدی از آنها شنیده‌ایم.

مدیر گالری والی ادامه داد: یکی از بهترین دستاوردهای ما در سال 98 شرکت در تیرآرت بود که نه تنها برای گالری والی که برای خود تیرآرت هم جنبه متفاوتی در حضور گالری‌ها ایجاد کرد. غرفه ما به نمایش ١١ اثر مولتی‌مدیا اختصاص داشت و نکته مهم آن فروش ٧ اثر ویدئوآرت از هنرمندانی بود که برای اولین بار توسط گالری ما شناخته شدند. گالری والی یک حرکت معاصر را رقم زد که باعث شد بالاترین مخاطب در این رویداد متعلق به غرفه گالری ما باشد.

او درباره رویکرد گالری در سال ١٣٩٩ گفت: سال آینده کار را با جوانان با تجربه‌تر و دارای رزومه پررنگ‌تر ادامه می‌دهیم. معرفی و نمایش آثار هنرمندان گالری والی در خارج از ایران و قرار گرفتن در جایگاه درست آنھا از اهداف گالری در سال 99 است. نخستین برنامه ما در سال جدید نیز نمایشگاه انفرادی چیدمان و مجسمه‌های فاطمه مجیدی با عنوان "امنیت نرم" با کیوریتوری نگار نادری‌پور است که در صورت مناسب بودن شرایط کشور ٢٢ فروردین آغاز می‌شود. البته تصمیم داریم نمایشگاه‌های موفق‌تر گالری را در بعضی شهرهای ایران هم نمایش دهیم. همچنین برای اولین بار مسابقه‌ای در خصوص مولتی‌مدیا آرت اجرا خواهیم کرد.

منبع:هنرانلاین

 

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir