سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22457
تاریخ انتشار : 1399/01/14 22:24
برگزاری کرونایی حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبی؛

بهمن محصص در میان رکوردداران



حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبی در لندن که به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین برگزار شد؛ با فروش کلی ۲.۱۹۳.۶۲۵ پوند و رکورد زند اثری از بهمن محصص به کار خود پایان داد.

به گزارش تجسمی آنلاین، حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبی که قرار بود ۲۴ مارس (۵ فروردین) برگزار ‌شود به دلیل شیوع ویروس کرونا در لندن و قرنطینه شدن این شهر معلق شد تا به شکل آنلاین برگزار شود.

سایت حراج‌خانه ساتبی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به دستورالعمل‌های دولت انگلیس، حراج هنرهای خاورمیانه قرن ۲۰ این حراج‌خانه تعلیق شده تا به شکل فروش آنلاین از ۲۷ تا ۳۱ مارس (۸ تا ۱۲ فروردین) برگزار شود.

در این حراج ۷۱ اثر از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق، فلسطین و... عرضه شده بود که در این رویداد ۱۷ اثر از ۱۳ هنرمند ایرانی نیز حضور داشت. اما با تغییر رویه حراج ساتبی برخی از مجموعه‌داران که مایل به فروش آثار خود در حراج آنلاین نبودند، آثار خود را از این رویداد خارج کردند و برخی دیگر از صاحبان آثار نیز شرط فروش اثر خود را رسیدن به قیمت کمینه‌ای که برای آثارشان در حراج در نظر گرفته شده بود، قرار دادند.

همین موضوع باعث شد تا نیمی از آثار حراج آنلاین هنر قرن بیستم ساتبی به فروش نرسد. البته برگزاری آنلاین حراج ساتبی باعث شد تا حراج این دوره از هنر خاورمیانه با افت محسوسی روبرو شود؛ زیرا حراج هنر خاورماینه ساتبی در سال ۲۰۱۹ با فروش کلی ۳.۴۸۵.۰۰۰ به پایان رسیده بود؛ اما در این دوره با افت بیش از  ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار  پوندی، با فروش کلی ۲.۱۹۳.۶۲۵ پوند به کار خود پایان داد.

بر اساس شرایط پیش آمده در حراج آنلاین هنر خاورمیانه ساتبی، اما باز هم هنر ایران توانست جایگاه مناسبی را در هنر خاورمیانه برای خود ثبت کند و با فروش کلی ۲۶۸.۷۵۰ پوندی تنها ۶ اثر هنرمندان ایرانی، توانست بیش از یک هشتم فروش کلی این دوره حراج ساتبی را به هنر ایران اختصاص دهد.

ارزشمندترین آثارحراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبی با کنار رفتن اثر محمود سعید هنرمند فقید مصری (گرانترین اثر این دوره حراج ساتبی) از حراج آنلاین؛ تابلو "بلوک‌ها" محمد ملهی هنرمند مراکشی شگفتی‌ساز این دوره از حراج شد.

این اثر که با قیمت پایه ۵۵ هزار تا ۶۵ هزار پوند عرضه شده بود با فروش ۳۹۹.۰۰۰ پوندی رکورددار حراج هنر خاورمیانه ساتبی در سال ۲۰۲۰ شد. جایگاه دوم نیز به هنرمند فقید عراقی محمود صبری تعلق گرفت. از این هنرمند ۷ اثر در این دوره از حراج عرضه شده بود که تنها ۴ اثر او به فروش رسید و تابلو "خانواده‌ای از کشاورازان" این هنرمند به قیمت ۳۰۰ هزار پوند چکش خورد.

اما جایگاه سوم گرانترین آثار حراج خاورمیانه ساتبی به هنرمند فقید ایرانی بهمن محصص با تابلو "تئیریاس از آینده بیشتر نمی‌داند" با قیمت فروش ۱۵۰ هزار پوند اختصاص یافت.

محصص

تابلو " تئیریاس از آینده بیشتر نمی‌داند" بهمن محصص سومین اثر گران‌قیمت حراج هنر خاورمیانه ساتبیز

 

بهمن محصص ۱ تابلو " تئیریاس از آینده بیشتر نمی‌داند" بهمن محصص سومین اثر گران‌قیمت حراج هنر خاورمیانه ساتبی آثار ایرانی حراج خاورمیانه ساتبی در حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبی ۳ اثر از منیر شاهرودی فرمانفرماییان، ۲ اثر از بهمن محصص، ۲ اثر از منوچهر یکتایی و آثاری از پرویز تناولی، لیلی متین دفتری، منصور قندریز، مسعود عربشاهی، فرهاد مشیری، فرامرز پیلارام، رضا درخشانی، صادق تیرافکن، کامروز آرام و هدیه شفیعی ارائه شده بود که در این میان تنها ۶ اثر به دلیل ارائه پیشنهادهای آنلاین بیشتر از کمینه و بیشنیه در نظر گرفته شده توسط حراج ساتبی به فروش رسیدند.


 

مجسمه "سگ و مرد" بهمن محصص که با قیمت ۶۸.۷۵۰ پوند فروخته شد 

بر این اساس از بهمن محصص دو اثر نقاشی و مجسمه به فروش رسید؛ تابلو نقاشی این هنرمند با عنوان "تئیریاس از آینده بیشتر نمی‌داند" که با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند عرضه شده بود با قیمت ۱۵۰ هزار پوند فروش رفت.

مجسمه "سگ و مرد" این هنرمند نیز که با قیمت پایه ۲۵ تا ۳۵ هزار پوند عرضه شده بود با قیمت ۶۸.۷۵۰ پوند چکش خورد.

منیر

تابلو نقاشی از منیر شاهرودی فرمانفرماییان که با قیمت ۱۱.۲۵۰ پوند فروخته شد

 

منیر شاهرودی فرمانفرماییان نیز که در این حراج سه تابلو داشت، اثری از مجموعه آیینه‌های این هنرمند چون به قیمت کمینه ارائه شده نرسید به فروش نرفت و تنها دو تابلو نقاشی او نیز که هر کدام به قیمت پایه ۸ تا ۱۲ هزار پوند عرضه شده بودند با قیمت‌های  ۱۱.۲۵۰ و ۱۰ هزار پوند فروش رفتند.

منیر

تابلو نقاشی از منیر شاهرودی فرمانفرماییان که با قیمت ۱۰.۰۰۰ پوند فروخته شد

اثر بدون عنوان فرامرز پیلارام نیز که با قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند عرضه شده بود با قیمت ۲۲.۵۰۰ هزار پوند فروخته شد و اثر هدیه شفیعی نیز که با قیمت ۵ تا ۷ هزار پوند ارائه شده بود با قیمت ۶.۲۵۰ هزار پوند فروش رفت.

پیلارام
اثر بدون عنوان فرامرز پیلارام که با قیمت ۲۲.۵۰۰ هزار پوند فروخته شد

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir