سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23665
تاریخ انتشار : 1399/04/13 20:45

ترمیم غیرحرفه‌ای، بلای جان میراث هنری اسپانیا



ترمیم غیرحرفه‌ای پس از تخریب چندین مورد از آثار هنری و میراث فرهنگی در اسپانیا، این بار تابلوی «لقاح مطهر» (The Immaculate Conception of Los Venerables) از «بارتولومه استبان موریلو» نقاش برجسته سبک باروک را نابود کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، یک مجموعه‌دار خصوصی در والنسیا در ازای تمیز کردن تابلوی لقاح مطهر مبلغ یک هزار و ۲۰۰ یورو به یک ترمیم‌کننده مبلمان پرداخته کرده بود اما نتیجه کار خشم وی را برانگیخت. این تابلو پس از دو بار تلاش، نابود و به اثر کاملا متفاوتی تبدیل شده بود.  

خرابکاری‌هایی که خبرساز شدند

هشت سال پیش اتفاق مشابهی که برای نقاشی عیسی مسیح اثر الیاس گارسیا مارتینز نقاش اسپانیایی افتاد، تیتر رسانه‌ها شد. در این ماجرا، سیسیلیا خیمه‌نز از اعضای ۸۱ ساله کلیسایی در شهر بورخای اسپانیا از سر خیرخواهی تصمیم به مرمت این نقاشی قرن نوزدهمی گرفت که بخش‌هایی از آن به دلیل رطوبت از بین رفته بودند.

ترمیم
 

این بانوی اسپانیایی که پیش‌تر در تن‌پوش مسیح تغییراتی ایجاد کرده بود این بار تصمیم گرفت در چهره وی نیز دست ببرد. نتیجه این دستکاری‌ها چیزی شد که به نقاشی اصلی هیچ شباهتی نداشت. این ماجرا با واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شد. 

سال گذشته نیز مرمت غیرحرفه‌ای مجسمه قرن شانزدهمی سنت جورج و اژدها در شمال اسپانیا، افتضاح دیگری را در این حوزه به بار آورد.


 مجسمه سنت جورج و اژدها قبل (دست چپ) و بعد از ترمیم
به گفته ماریا بورخا قائم مقام انجمن حرفه‌ای مرمت‌کاران اسپانیا، این روزها به واسطه شبکه‌های اجتماعی هر از چندگاهی اخباری درباره چنین خرابکاری‌هایی پخش می‌شود اما این مشکل از آنچه تصور می‌شود رایج‌تر است؛ بسیار اتفاق می‌افتد افرادی بدون این که آموزش‌های لازم را دیده باشند در آثار هنری دست برده و تغییراتی غیرقابل بازگشت ایجاد کنند بدون این که حتی خبری از آن در جایی پخش شود.

**سختگیری‌های قانونی، آخرین سنگر کارشناسان اسپانیایی

با تکرار این خرابکاری‌ها، کارشناسان حفظ و مرمت آثار باستانی در اسپانیا خواستار اعمال قوانین سختگیرانه در این حوزه شدند.

به عقیده این کارشناسان، اسپانیا طی قرون گذشته میزبان گروه‌ها و مردمان متفاوتی بوده که هر کدام از خود نماد و نشان‌هایی به یادگار گذاشته‌اند. در نتیجه این کشور میراث فرهنگی و تاریخی عظیمی در اختیار دارد که باید از آن پاسداری کند.

فرناندا کررا رئیس سابق انجمن مرمت‌کاران اسپانیا درباره ماجرای تخریب تابلوی موریلو می‌گوید: فکر نمی‌کنم این مرد یا افرادی از این دست را بتوان مرمت‌کار نامید. آنها نابلدانی هستند که همه‌چیز را خراب می‌کنند.

ترمیم
 

این استاد حفظ و مرمت آثار باستانی می‌افزاید: آیا می‌توانید تصور کنید هر کسی اجازه انجام عمل جراحی بر روی افراد را داشته باشد؟ یا این که به کسی بدون جواز و پروانه داروسازی، اجازه فروش دارو داده شود؟ اگرچه شاید اهمیت مرمت‌کاران برای جامعه به اندازه پزشکان نباشد اما برای حفظ میراث فرهنگی اسپانیا هم که شده باید سختگیری‌هایی در این حوزه صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که افراد پیش از اقدام به مرمت هر اثری، آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند. 
منبع :آرت‌نیوز

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir