سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23701
تاریخ انتشار : 1399/05/04 07:12

بازگشت مجسمه‌ای که بار اعتراضی دارد



معاون رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از انتقال و جانمایی مجسمه ما در ورودی شرقی بوستان لاله منطقه ۶ تهران خبر داد.

به گزارش تجسمی آنلاین، «مجتبی تقوی نژاد » در این خصوص اظهار داشت: مجسمه ما در ورودی شرقی پارک لاله جانمایی شد.

وی افزود:آقای صیقلی، سازنده مجسمه پیشنهاد داشتند که عملیات مرمت را در همین محل و از امروز آغاز کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: پیش‌تر انتقال مجسمه ما با حاشیه همراه شد که در همان زمان شهرداری تهران علت جابه جایی مجسمه ما را انجام عملیات مرمتی بر روی مجسمه اعلام کرد که واکنش سازنده مجسمه به این اقدام موجب شد شهرداری تهران با انتقال مجسمه به در ورودی شرقی بوستان لاله کار مرمت مجسمه را در همان محل انجام دهد.

بوستان لاله تهران در منطقه ۶ تهران واقع شده است؛ در هفته گذشته تصاویری از این مجسمه در صفحات مجازی منتشر شد و واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت.

**داستان "ما"
مجسمه "ما" یکی دو سالی در پیاده راه خیابان کارگر شمالی، مشرف به بازارچه پارک لاله نصب شده بود و علاوه بر ایجاد حس همبستگی ملی، بر زیبایی بصری آن محدوده اثری غیرقابل کتمان داشت؛ اما چند وقتی است که خبری از این مجسمه نیست و صاحب اثر نیز می گوید که "ما" جمع‌آوری شده‌است.

شهروندانی که از پیاده راه کارگر شمالی حدفاصل میدان انقلاب تا بلوار کشاورز رد شده باشند حتما چشمشان به مجسمه ای بزرگ بتنی "ما" خورده است؛ این مجسمه که کار دست "افشین صیقلی" است نمادی از همبستگی و اتحاد ملی با واژه ما را به تصویر می کشد و علاوه بر آن سوژه ای برای سلفی های گردشگران خارجی و قشر جوان به شمار می رفت.

چندی پیش اما خبرهایی جسته و گریخته از جمع آوری این مجسمه به گوش رسید؛ مجسمه ای که حتی در هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران توجه و تحسین بسیاری از اهالی فن را در پی داشت اما حالا دیگر در معرض دید عمومی نیست.

خبر جمع آوری "ما" به سرعت در شبکه های اجتماعی بین کاربران دست به دست شد تا اینکه این اخبار صدای سازنده اثر را هم درآورد.

در آن مقطع مطرح شد که ماموران شهرداری مجسمه "ما"را اردیبهشت امسال، شبانه و با جرثقیل از محل استقرارش برداشته و به انبار برده‌اند.

چیزی که افشین صیقلی سازنده اثر نیز بر آن تاکید کرده و به رسانه ها گفته: به مسئولان شهرداری منطقه ۶ تهران گفتم چرا مجسمه را برداشتید؟ و گفتند که بار اعتراضی دارد.

او یادآور شد که مجسمه "ما" به «انتهای پرتگاهی رو به دره» منتقل شده است.

**شهرداری تهران: ما به دلیل مرمت جمع آوری شد

پس از این اتفاق معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران در توئیتی اعلام کرد:  "بار اعتراضی داره" پاسخ هیچکدام از مسئولین شهرداری تهران به سوالِ دلیل جابجایی نیست.

مجتبی تقوی نژاد نوشت: مجسمه ما به دلیل نیاز به مرمت وجلوگیری از آسیب بیشتر جمع آوری شده است که پس از انجام عملیات ترمیم با همکاری سازنده مجددا نصب خواهد شد.

**سازمان زیباسازی: هیچ نقشی در این ماجرا نداریم

متولی ساخت و نصب مجسمه های شهری پایتخت برعهده سازمان زیباسازی شهر تهران(یکی از سازمان های زیرمجموعه شهرداری) است.

در این ارتباط معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی اما می گوید که این سازمان در نصب، جمع آوری و ترمیم آن نقشی نداشته و ندارد.

 فرزاد طالبی تاکید می کند: شنیده‌ام که شهرداری منطقه۶ می‌خواهد مجسمه را ترمیم کند که بنده فقط پیشنهاد دادم که حتما مرمت با نظر سازنده اثر انجام شود.

از سوی دیگر تورج فرهادی، شهردار منطقه۶ نیز در ارتباط با جمع آوری مجسمه "ما" می گوید: جای مجسمه مناسب نبود چراکه کنار بازارچه نصب شده بود و این خود، موجب اغتشاش بصری است و نیاز به ساماندهی دارد.

او ادامه می دهد که شناسنامه‌ای از اثر وجود نداشت و حتی مسئولان سازمان زیباسازی هم در این باره چیزی نمی دانستند.

به گفته شهردار منطقه ۶ تهران، ما گمان می کردیم نام اثر «مادر» است که به مرور زمان "دال" و "رِ" آن افتاده و تبدیل به ما شده چراکه نه شناسنامه‌ای از اثر داشتیم نه به هنرمند دسترسی داشتیم.  

فرهادی با بیان اینکه به مرور زمان عابران خطی روی مجسمه کشیده بودند و مجسمه نیاز به ترمیم داشت، یادآور شد: مجسمه را به یکی از سایت‌هایمان منتقل کردیم تا ترمیم و سپس در زمان مناسب در جایی دیگری نصب شود.

او همچنین با رد ادعای سازنده اثر که گفته مسئولان شهرداری تاکید کردند که مجسمه بار اعتراضی داشته بنابراین جمع شده، تصریح می کند: کسی از شهرداری منطقه به او چنین چیزی نگفته و نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا آمده است.

شهردار منطقه۶ پایتخت همچنین می گوید: به همکارانم گفتم که در نخستین فرصت جای مناسبی برای نصب دوباره مجسمه پیدا کنند.  

او تصریح کرد: با هنرمند هم تماس گرفتیم که اگر مایل است، مرمت مجسمه زیرنظر او انجام شود.

فرهادی با بیان اینکه هزینه‌های مرمت هم به‌عهده شهرداری است، یادآور شد: تا هفته آینده مجسمه در جای مناسب دیگری در منطقه۶ نصب خواهد شد.

**مجسمه ما به پارک لاله منتقل شد

در آخرین تحول مجتبی تقوی‌نژاد، معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات شهرداری تهران از جانمایی «مجسمه ما» در ورودی شرقی پارک لاله، به منظور شروع مرمت در همان محل، توسط سازنده اثر خبر داد.

وی امروز توئیت کرد: قرار است از فردا مرمت این مجسمه توسط خود سازنده اثر انجام شود.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir