سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23729
تاریخ انتشار : 1399/05/11 08:52

نمایشگاه "کلمه به کلمه" در پروژه‌های آران به روایت اکرم احمدی توانا



اکرم احمدی توانا گفت: در آثار این مجموعه حضور متن در جلوه‌ بصری اثر و از طرف دیگر وجه محتوایی کلمات بسیار اهمیت داشت.

به گزارش تجسمی آنلاین،  نمایشگاه گروهی "کلمه به کلمه" با  گردآوری اکرم احمدی توانا در پروژه‌های آران برپاست. احمدی توانا درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: ایده‌ اولیه این نمایشگاه آثار متن‌محور است. "کلمه به کلمه" عنوانی است که به اهمیت محتوای کلمات با توجه به تغییر زمینه‌ (context) از متن نوشتاری به جهان هنرهای تجسمی می‌پردازد. در واقع منظور این است که انتخاب و خوانش کلمات با مهاجرت از جهان نوشتاری به جهان تصویر، ناگزیر با ریزبینی بیشتری همراه است.

احمدی توانا ادامه داد: با توجه به ایده‌ اصلی نمایشگاه آثار هنرمندانی که در طول دوران کاری خود چنین رویکردی داشته‌اند مورد بررسی قرار گرفتند. این هنرمندان نه فقط در یک یا دو مجموعه آثار خود بلکه همواره و با رویکردهای مختلف و به شکل‌های متفاوتی به متن نوشتاری پرداخته‌اند. از یک طرف حضور متن در جلوه‌ بصری اثر و از طرف دیگر وجه محتوایی کلمات هم بسیار اهمیت داشت. یعنی صرف حضور متن در یک اثر تجسمی نمی‌توانست دلیل انتخاب هنرمند و کارها باشد. به‌این‌ترتیب هنرمندان بسیاری که تنها به استفاده‌ شکلی از خط فارسی در آثار خود پرداخته‌اند نمی‌توانستند در این مجموعه قرار بگیرند. علاوه بر این‌ها تلاش شده تا هنرمندانی در نمایشگاه حضور داشته باشند که ایده و رویکرد ویژه‌ای در این نوع کار داشته باشند. در حقیقت انتخاب هنرمندان پیش از انتخاب اثر، در شکل گرفتن نمایشگاه اهمیت داشت.

او با اشاره به اهمیت ایده‌ متن در این نمایشگاه، افزود: ما با طیف وسیعی از آثار مواجه بودیم که مدیاهای متفاوتی را هم شامل می‌شد. از چاپ و آرتیست‌بوک تا ویدئو در این نمایشگاه وجود دارند. اساساً در انتخاب آثار این مسئله و تنوع مدیا مورد توجه بود. به دلیل اهمیت موضوع در آثاری از این دست، هر هنرمندی در ادامه‌ فعالیت‌های قبلی خود و با توجه به مقتضیات ایده مدیای مناسب را انتخاب می‌‌کند.

 احمدی توانا ادامه داد: هیچ اثری به طور مشخص برای این نمایشگاه خلق نشده است همه از آثار قبلی هنرمندان انتخاب شده‌اند. اغلب این آثار پیش از این نیز به نمایش درآمده‌اند اما مسئله‌ این نمایشگاه چگونگی کنار هم قرار گرفتن آنها است.

او با بیان اینکه در هنر معاصر موضوع اهمیت اساسی در کار هنرمندان دارد، افزود: اما تلقی ما از موضوع هم بسیار مهم است. ارجاع و یا حتی ارجاعات متعدد به موضوعاتی خارج از جهان تجسمی به غنای اثر کمک می‌کند و می‌تواند در انتخاب مدیا و نحوه‌ نمایش، هنرمند را به مسیرهای متفاوتی هدایت کند. البته در این نمایشگاه هر چند بر انتخاب آثار متن محور تأکید شده اما طیف وسیعی از موضوعات مثل کلمات و واژگان عامیانه، ایده‌ هنرمند درباره‌ هنر، متون عرفانی و شعر و... وجود دارند.

گفتنی است آثاری از حسین والامنش، آریتا شهرزاد، نیکو وسلاری، محمود بخشی موخر، زروان روح‌بخشان، مهدیه پازوکی، اله‌یار نجفی، آناهیتا رزمی، نوید سلاجقه، امیرحسین شهنازی، ایمان صفایی و ماهور طوسی در این مجموعه به نمایش درآمده است. نمایشگاه "کلمه به کلمه" تا 20 مردادماه در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

منبع:هنرانلاین

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir