سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23811
تاریخ انتشار : 1399/06/03 09:43

ثبت خلاقانه مفاهیم عاشورایی در بخش عکس اشکواره حسینی



بخش عکس سومین دوره «اشکواره حسینی» ویژه علاقه‌مندان به عکاسی و عکاسان سراسر کشور با انتشار فراخوان، علاقه‌مندان را به ثبت عکس‌های مستند اجتماعی با محوریت فرهنگ عاشورا و ماه محرم دعوت کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، دبیر بخش عکس سومین اشکواره حسینی گفت: این دوره از بخش عکس اشکواره حسینی با محوریت نشانه‌ها و تأثیر مفاهیم عاشورایی در خانواده و جامعه برگزار می‌شود و خواهان پذیرش آثاری هستیم که عاشورا را در بیان مفهوم آن با نگاه خلاقانه به نمایش بگذارد. عکاسی مستند در حوزه آیین‌های عاشورایی هر چند که توسط برخی عکاسان مورد توجه قرار داشت، اما به طور گسترده و جدی دیده نشد که امیدواریم با این رویداد گامی در این زمینه برداشته شود.

مجید نیکجو اظهار کرد: امسال تلاش شده که با اندکی تغییر نگاه در فراخوان جشنواره، مسیر تولید و ثبت عکس‌ها توسط عکاسان را به سمت ژانر مستند با نگاه به آیین‌های عاشورایی هدایت کنیم. هدف این است که آثار بیشتر از نگاه گزارشی و روایت صرف به سمت آثار مفهومی حرکت کنند و نگاه خلاقانه عکاسان در آثار بیشتر به کار بیاید.

وی با بیان این که همه عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، اظهار کرد: هر عکاس می‌تواند ۱۰ اثر به صورت تک عکس به دبیرخانه اشکواره حسینی بفرستد. امیدواریم عکاسان سراسر کشور به ویژه آن‌ها که در ژانر مستند اجتماعی فعال هستند در این رویداد شرکت کنند و آثار خوبی را در بخش عکس سومین اشکواره حسینی داشته باشیم.

نیکجو صمن درخواست از عکاسان مازندران برای تولید آثار ویژه این رویداد، یادآور شد: البته با توجه به استقرار دبیرخانه اشکواره در آمل از عکاسان مازندرانی انتظار بیشتری برای استقبال از این رویداد و ارسال آثار داریم. پارسال فقط یکی از عکاسان مازندران در بین پنج برگزیده اشکواره حضور داشت که شایسته تقدیر شناخته شد.

دبیر بخش عکس سومین اشکواره حسینی خاطرنشان کرد: برای دبیرخانه این که آثار توسط عکاسان باسابقه یا علاقه‌مندان به عکاسی ثبت شده باشند یا این که با دوربین حرفه‌ای یا موبایل گرفته شدند اولویت محسوب نمی‌شود. بلکه به دنبال خلاقیت در نگاه برای ثبت آثاری اثرگذار هستیم. کما این که پارسال یکی از تقدیرشدگان فقط حدود یک سال سابقه عکاسی داشت و اثر با کیفیتی ثبت کرده بود.

این عکاس مازندرانی با اشاره به استقبال خوب عکاسان از دوره گذشته این رویداد افزود: پارسال ۱۸۰۰ عکس ثبت شده توسط ۱۴۶ عکاس از ۲۲ استان به دبیرخانه فرستاده شد که عمدتا از عکاسان حرفه‌ای بودند. از این تعداد در داوری اولیه ۱۴۰۰ اثر به مرحله بازبینی راه یافتند و در نهایت نیز سه اثر برای رتبه‌های اول تا سوم و دو اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گفته دبیر بخش عکس سومین اشکواره حسینی، آثار راه یافته به جشنواره امسال را حیدر رضایی، محمد نوروزی، مهدی معصومی گرجی، مصطفی مکبری و علی سلحشور داوری خواهند کرد که همگی از چهره‌های شناخته شده عکاسی مستند در کشور محسوب می‌شوند.

شرایط شرکت در اشکواره حسینی

وی افزود: علاقه‌مندان تا ۱۰ مهر فرصت دارند که آثار خود را طبق فراخوان به صفحه کاربری شماره ۰۹۳۵۷۸۷۲۲۷۰ در پیام‌رسان تلگرام یا آدرس الکترونیکی photoashkvareh@gmail.com بفرستند. برگزیدگان بخش عکس اشکواره نیز مهر ماه معرفی خواهند شد.

بر اساس فراخوان این رویداد، آثار باید بدون تغییر و ویرایش، به ‌صورت یک فایل jpg  که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل ۲۰۰۰ پیکسل و رزولیشن(کیفیت) عکس dpi۷۲  باشد به دبیرخانه فرستاده شوند. امکان ارسال عکس‌های سیاه‌وسفید وجود دارد.

پس از داوری و راهیابی آثار در بخش نمایشگاه، منتخبین باید اثر اصلی را برای چاپ و ارائه در نمایشگاه به دبیرخانه بفرستند.

شرکت‌کنندگان می‌بایست مشخصات خود از قبیل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، کد ملی، نشانی محل سکونت، محل ثبت عکس و شماره تماس را هنگام ارسال عکس اعلام کنند.

دبیرخانه فرستنده عکس را به عنوان صاحب اثر شناخته و در صورت مغایرت و بروز هرگونه مشکل حقوقی تبعات آن بر عهده فرستنده اثر خواهد بود. همچنین ارسال عکس به دبیرخانه به معنی قبول مقررات اشکواره است.

به عکاسان راه یافته در بخش نمایشگاه گواهی شرکت اعطا می‌شود و به آثاری که در بخش نمایشگاه راه می‌یابند نیز مبلغ یک میلیون ریال حق‌التصویر تعلق می‌گیرد.

پارسال در بخش عکس دومین اشکواره حسینی بر اساس اعلام هیات داوران داوود ایزدپناه از یاسوج به مقام نخست دست یافت و فاطمه تاجیک از تهران و امیر عنایتی از تربت حیدریه به ترتیب رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

امسال به عکاس برتر، تندیس و لوح سپاس همراه با ۱۸ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود و مقام‌های دوم و سوم نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۲ میلیون ریال جایزه دریافت خواهند کرد.

همایش فرهنگی هنری «اشکواره حسینی» برای سومین سال پیاپی و به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران به میزبانی شهرستان آمل در رشته‌های نمایش، عکاسی، دلنوشته، سرود و رسانه برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir