سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23830
تاریخ انتشار : 1399/06/13 14:11
نمایشگاه تبعیض در گالری شنگرف برپا می شود

نگاهی به جرج فلوید، در یک نمایشگاه هنری



ایده اولیه نمایشگاه تبعیض مدت ها در ذهنم بود ، ولی با توجه به شرایط پیش آمده در ایران و جهان در چند ماه گذشته ، که نقطه اوجش برخورد پلیس آمریکا با جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی بود ، تصمیم بر برگزاری این نمایشگاه گرفتم.

شایان شعبان، کیوریتور نمایشگاه تبعیض که در گالری شنگرف برپا می‌شود، به تجسمی‌آنلاین گفت: ایده اولیه نمایشگاه تبعیض مدت ها در ذهنم بود ، ولی با توجه به شرایط پیش آمده در ایران و جهان در چند ماه گذشته ، که نقطه اوجش برخورد پلیس آمریکا با جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی بود ، تصمیم بر برگزاری این نمایشگاه گرفتم.

وی افزود: مدت ها به دنبال هنرمندانی می‌گشتم که بنظرم آثارشان با این عنوان موضوعیت داشت. و خوشبختانه گروهی از بهترین ها برای این نمایشگاه دور هم جمع شده اند.‌ و گالری شنگرف بلافاصله اعلام آمادگی برای برگزاری نمایشگاه کرد. آثار این نمایشگاه با توجه به جهان بینی هر هنرمند نسبت به موضوع تبعیض انتخاب شده است . و از هر هنرمند یک اثر برای نمایش گذاشته شده است.‌در این نمایشگاه سعی شده با توجه به امکانات موجود علاوه بر آثار نقاشی،  ویدئو آرت و پرفورمنس نیز ارائه شود.

شعبان گفت: نمایشگاه تا ۲۵ شهریور نیز ادامه دارد. قیمت آثار از ۷۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان متغیر است.  در این نمایشگاه آثاری از علیرضا آدمبکان ، اورانوس افشاریان،  حسین باختری،  رضا بانگیز، ‌امیرحسن صفری ، مینا طاهری نژاد،  ماهرخ عباسی تودشکی، آذرخش فراهانی،  هانی نجم،  عماد نوروزی و علیرضا نیکبخت ارائه شده است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:  "تبعیض" یک اصطلاح در علم جامعه شناسی است، موقعیتی  که افراد در برابر نقش‌ها و موقعیت‌های برابر از مزایای اجتماعی نابرابری برخوردار می‌شوند و برخی بر دیگران و بدونِ "برتری داشتن"، برتری داده می‌شوند. هم‌چنین حالتی که ویژگی‌ها و معیارهای انتسابی بر مبنای توزیع قدرت یا ثروت قرار می گیرد؛ در شرایط تبعیض، فرصت تحرک اجتماعی یکسان برای افراد وجود ندارد و افراد در آموزش یا انتخاب شغل شرایط نابرابری دارند. از عواملی که به رشد تبعیض در جامعه کمک می‌کند؛ جدایی‌گزینی مکانی افراد جامعه‌ از یکدیگر است. تبعیض نژادی، تبعیض جنسی، تبعیض مذهبی برخی  از انواع رایج تبعیض در جوامع بشری هستند. تبعیض، انتساب گرایی است و ضدّ شایسته‌سالاری و گونه ای ستمکاری است. با این حال انسان معاصر که مدعی آزادی های اجتماعی برابری و عدالت و رعایت حقوق تمام اقشار جامعه می باشد؛ بجای خود از تمامی این شعائر فاصله چشم گیری می گیرد و خوی بدوی و حیوانی خود را نشان می دهد. با توجه به گستره عظیم معانی و مفهومی این واژه، نمایشگاه پیش رو مجموعه آثار چند هنرمند با جهان بینی منحصر به  خود است، که هر کدام از این هنرمندان با توجه به دیدگاه های اجتماعی و فکری و فلسفی خود دست به خلق اثری با محور "تبعیض " زده اند . مخاطب این نمایشگاه نباید که به دنبال وحدتی در میان این آثار در شکل و فرم باشد ، بلکه باید بداند که تنها ویژگی واحد در انتخاب این آثار برخورد انحصاری هر هنرمند با واژه " تبعیض" بوده است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir