سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23894
تاریخ انتشار : 1399/06/26 10:20

رویایی: فعالیت‌های انجمن هنرهای تجسمی استان تهران با انجمن‌های تخصصی هنری متفاوت است



احمد رویایی گفت: هدف از شکل‌گیری انجمن هنرهای تجسمی استان تهران تقویت هنرهای تجسمی در شهرستان‌های استان تهران است.

به گزارش تجسمی آنلاین، احمد رویایی رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان تهران درباره فعالیت‌های این نهاد گفت: ایده شکل‌گیری این انجمن توسط وزارت ارشاد مطرح شد و در سال 95 یک هیئت مؤسس توسط ارشاد انتخاب شد تا این افراد هیئت‌مدیره انجمن را معرفی کنند. پس از آن اعضای هیئت مؤسس به عنوان هیئت‌مدیره انجمن معرفی شدند و اولین رئیس انجمن نیز دکتر بهنام جلالی جعفری بود. با گذشت یک سال مشخص شد که برخی اعضای هیئت‌مدیره همکاری زیادی با انجمن ندارند و در جلسات شرکت نمی‌کنند، به همین دلیل بعد از یک جلسه فوق‌العاده، انتخابات دیگری برگزار کرده و اعضای هیئت‌مدیره را مشخص کردیم.

رویایی ادامه داد: هدف از شکل‌گیری این انجمن آن بود که هنرهای تجسمی را در شهرستان‌های استان تهران فعال کنیم و به رشته‌های گوناگونی مانند نقاشی، گرافیک، نگارگری، مجسمه‌سازی و... توجه داشته باشیم. استان تهران شامل چندین شهرستان و شهر است و باید در نظر داشت که شهرستان‌های آن تفاوت زیادی با پایتخت دارند. به همین دلیل فعالیت‌های انجمن هنرهای تجسمی استان تهران با انجمن‌های تخصصی نقاشی، گرافیک و... متفاوت است.

رویایی افزود: ما عقیده داریم که هنرمندان شهرها و روستاهای استان تهران و هر شخصی که فعالیتی در زمینه هنری دارد باید فرصتی برای معرفی شدن و بروز خود داشته باشد. بنابراین در عضوگیری انجمن نیز سخت‌گیری زیادی نداریم و مانند انجمن‌های تخصصی نیستیم که به رزومه و سابقه فعالیت هنرمندان توجه زیادی داشته باشیم. ما باید همه هنرمندان را جذب کنیم تا آنها بتوانند از امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند و در نهایت بتوانیم جنبه هنری را در استان تهران قوی کنیم. انجمن هنرهای تجسمی استان تهران دو نوع عضو دارد. عده‌ای از هنرمندان شاخص که اعضای افتخاری انجمن هستند و همچنین کسانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده یا در شهرستان‌های استان تهران مشغول فعالیت هنری هستند.

 او که به مدت 10 سال ریاست هنرستان هنرهای زیبا را بر عهده داشته است، افزود: در مدت فعالیت انجمن هنرهای تجسمی استان تهران، نمایشگاه‌ها و ورکشاپ‌های متعددی در برج میلاد، نگارخانه تهران و... داشتیم. همچنین سال ۹۷ در جشنواره هنرهای تجسمی فجر که قرار بود هر استان هنرمند شاخص خود را در جشنواره معرفی کند، انجمن هنرهای تجسمی تهران نیز آثار مرحوم صادق تبریزی را در موسسه صبا معرفی کرد.

او با اشاره به مسائلی که چندی پیش از سوی دو نفر از اعضای این انجمن در یک رسانه مطرح شده بود، گفت: وظایف رئیس هیئت‌مدیره بر طبق اساسنامه انجمن مشخص شده است اما عده‌ای فکر می‌کنند که رئیس هیئت‌مدیره تنها یک سمبل است و این درحالی‌که رئیس اختیارات متعددی دارد. آن افراد گفته بودند که من کارهایی را سرخود و بدون اطلاع دیگران انجام می‌دهم، این در حالی است که اسناد و مدارک همه اقدامات و جلسات ما موجود است و در همه تصمیم‌گیری‌ها اعضای هیئت‌مدیره حضور داشته‌اند. یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن اعلام کرده است که از کارهای من و نحوه مصرف بودجه انجمن خبر نداشته است. درحالی‌که اصولا بدون امضای ایشان روی چک‌ها، ما نمی‌توانیم وجهی از بانک دریافت کنیم. بنابراین او در جریان همه هزینه‌ها بوده و خودش چک‌ها را امضا کرده است.

رویایی ادامه داد: سال ۹۷ به مناسبت فرارسیدن عید نوروز نمایشگاهی با نام "اسفندگان" برگزار کردیم و در سال ۹۸ نیز فراخوان نمایشگاه داده شده و آثار شاخصی در زمینه نقاشی، مجسمه، عکاسی و... پس از داوری انتخاب شده بود. اما با شیوع کرونا تصمیم گرفتیم نمایشگاه را لغو کرده و به اسفند ۹۹ موکول کنیم. با این حال پس از اعلام برگزیدگان نمایشگاه، افرادی که کار آنها انتخاب نشده بود گله داشتند که چرا تلاش‌های آنها دیده نمی‌شود. با توجه به اینکه شهرستان‌های استان تهران هنرمندان زیادی دارند، ما هم تصمیم گرفتیم برای اینکه فرصتی به آنها بدهیم یک نمایشگاه مجازی از آثاری که در داوری رد شده بودند برگزار کنیم. این آثار را در سایت انجمن نمایش دادیم و با وجود اینکه در نام این نمایشگاه بر "آثار هنرمندان آماتور" تاکید شده بود، عده‌ای با هدف کارشکنی و زیر سوال بردن فعالیت‌های ما، به نقد نمایشگاه و حاشیه پراکنی درباره آن پرداخته و گفتند کارهای بسیار ضعیفی در آن به نمایش درآمده که جایگزین نمایشگاه "اسفندگان" شده است. این در حالی است که ما قصد داشتیم از هنرمندان ناشناس حمایت کرده و شرایطی برای پیشرفت آنها فراهم کنیم، زیرا هنرمندان شناخته شده و موفق نیازی به تبلیغ و معرفی ندارند.

 او با اشاره به یکی دیگر از اتهاماتی که درباره او مطرح شده بود گفت: در دوران اوج کرونا یکی از اعضای هیئت‌مدیره پیشنهاد کرد که جلسه‌ای را برگزار کنیم، اما با توجه به شرایط موجود من با برگزاری این جلسه مخالفت کردم و گفتم بهتر است آن را به صورت مجازی برگزار کنیم. اگرچه برگزاری همه جلسات باید با تأیید رئیس هیت مدیره انجام شود، اما آن شخص جلسه‌ را برگزار کرده و حتی افراد خارج از هیئت‌مدیره را نیز به جلسه دعوت کرد و نبود من در جلسه را دلیلی بر ناکارآمدی حضورم در انجمن دانست.

رویایی با اشاره به اینکه آخرین انتخابات انجمن سال ۹۷ برگزار شده است گفت: ۲۵ اردیبهشت‌ماه تاریخ پایان کار هیئت‌مدیره کنونی انجمن بود و باید مجمع عمومی برای برگزاری انتخابات بعدی تشکیل می‌شد. اما با توجه به اینکه برگزاری این اتفاق باید با حضور تعداد زیادی از اعضای انجمن صورت بگیرد، به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری تجمعات نتوانستیم انتخابات را برگزار کنیم. ما نیز مانند سایر انجمن‌های هنری دست نگه داشتیم تا شرایط مناسبی پیش بیاید و پس از کسب اجازه از مقامات بالاتر برای برگزاری انتخابات اقدام کنیم. با توجه به اینکه مدت فعالیت هیئت‌مدیره کنونی ادامه پیدا کرده است برنامه‌ریزی‌هایی تا پایان سال ۹۹ انجام داده‌ایم تا رویدادهایی مانند نمایشگاه، سخنرانی، ورکشاپ و... برگزار کنیم.

رویایی ادامه داد: در شرایط سختی به سر می‌بریم اما امیدواریم امکاناتی فراهم شود که حضورمان را در استان تهران پررنگ‌تر کنیم. البته ما برنامه‌هایی برای کشورهای خارجی نیز داشتیم اما مشکلاتی که پیش آمده است همه آنها را لغو کرد. امیدوارم تا زمانی که در این انجمن هستیم حضوری مفید داشته و بتوانیم اثر خوبی از خودمان به‌جا بگذاریم.

رویایی در پایان گفت: رسالت هر رسانه‌ای پخش خبر درست است. این که کسی بدون مدرک و سند حرفی بزند و در یک رسانه منتشر شود کار درستی نیست. توصیه دوستانه‌ای که به رسانه‌ها دارم این است که اسیر دسته‌بندی و گزارشات مغرضانه نشوند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir