سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23944
تاریخ انتشار : 1399/07/06 12:19

ساخت اولین مجسمه از یک زن رنگین‌پوست در پاریس



اولین مجسمه از یک زن سیاه‌پوست در پاریس برای گرامیداشت یاد یکی از قهرمانان راه مبارزه با برده‌داری، در این شهر ساخته می‌شود.

به گزارش تجسمی آنلاین و به نقل از از خبرگزاری فرانسه، آن ایدالگو شهردار پاریس روز گذشته از برنامه‌ها برای ساخت اولین مجسمه از یک زن سیاهپوست در این شهر خبر داد.

این مجسمه در گرامیداشت یاد قهرمانی ساخته می‌شود که در اوایل قرن نوزدهم میلادی در جزیره گوادلوپ دریای کارائیب علیه برده‌داری مبارزه کرد. این بانوی سیاه‌پوست که سولیتود (Solitude) نام دارد، یکی از چهره‌های کلیدی در جنبش مقاومت علیه برده‌داری در گوادلوپ بود که به همین دلیل نیز در سی سالگی اعدام شد.

ایدالگو در مراسم افتتاح پارکی به نام سولیتود خبر ساخت تندیس یادبود وی را داد و گفت: پاریس یاد سولیتود را که با شجاعت و تعهد خود به عدالت راه را به سوی لغو برده‌داری در فرانسه باز کرد، با افتتاح پارکی به نام او گرامی‌ می‌دارد.

شهردار پاریس ادامه داد: به زودی مجسمه‌ای از این قهرمان در این پارک برافراشته می‌شود که اولین مجسمه از یک زن سیاه‌پوست در پاریس است. نمادی قدرتمند برای آن که هیچگاه مبارزه وی را از یاد نبریم.

برده‌داری در سال ۱۷۹۴ میلادی در فرانسه لغو شد اما بنا به دستور ناپلئون بناپارت، گروهی سرباز در سال ۱۸۰۲ به گوادلوپ اعزام شدند تا سنت برده‌داری را در این منطقه احیا کنند.

این حرکت جرقه یک شورش را روشن کرد و زنان سیاهپوستی که قبلا برده بودند، به پا خاستند. سولیتود در جریان این اعتراضات بازداشت و در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۸۰۲ اعدام شد. اجرای این حکم آنقدر عقب افتاد تا این بانوی باردار سیاهپوست بتواند فرزندش را به دنیا بیاورد. روز بعد از تولد، حکم اعدام اجرا شد.

موج جدید مبارزات ضدنژادپرستی در فرانسه

در بحبوحه جنبش ضدنژادپرستی که با قتل جورج فلوید به دست ماموران پلیس در آمریکا به راه افتاد، مناقشات درباره گذشته استعمارگرایانه فرانسه نیز بالا گرفت. کنشگران ضدنژادپرستی ماه ژوئیه امسال (تیر- مرداد ۹۹) در جزیره مارتینیک از جمله مستعمرات فرادریایی فرانسه، مجسمه ژوزفین همسر ناپلئون را پایین کشیدند.

درخواست‌هایی هم برای حذف مجسمه ژان باتیست کولبر سیاستمدار فرانسوی از بیرون مجمع ملی فرانسه در پاریس مطرح شده است. کولبر کسی بود که برده‌داری را در مستعمرات فرانسه قانونی کرد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اما در ماه ژوئن (خرداد-تیر۹۹) تاکید کرده بود فرانسه هیچ مجسمه‌ای را پایین نکشیده و نام هیج چهره‌ جنجالی را حذف نخواهد کرد زیرا با این کار می‌توان نگاهی منطقی و شفاف به تاریخ و خاطرات جمعی داشت.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir