سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23958
تاریخ انتشار : 1399/07/09 08:59

نمایش آثار "شمس فرهنگستان هنر" به مناسبت روز بزرگداشت مولانا در فضای مجازی



مجموعه آثار "شمس فرهنگستان هنر" از آثار گنجینه هنری این فرهنگستان با یادداشتی از سوی مهدی حسینی به نمایش درآمد.

به گزارش تجسمی آنلاین و  به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، به مناسبت بزرگداشت جلال‌الدین محمد مولوی و شمس تبریزی، در هفتم و هشتم مهرماه، آثار "شمس فرهنگستان هنر" با یادداشتی از سیدمهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در فضای مجازی به نمایش درآمد.

در یادداشت مهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر آمده است: "هنگامی که موضوع مصورسازی پنجاه غزل از مولانا را فرهنگستان هنر مطرح کرد، به دلیل نوبودن و حساسیت طرح و جایگاه استثنایی غزلیات شمس و اینکه هیچ نمونه تصویری از گذشته دور در پیوند با این غزلیات وجود نداشت، جز شگفتی واکنشی در پی نیامد.

نمونه‌هایی از این اشعار در دسترس است که نشان می‌دهد اشعار مولانا در دوره‌های گذشته خوش‌نویسی شده است، اما برخلاف آثاری همچون شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، منطق‌الطیر عطار، دیوان حافظ، بوستان سعدی و... غزلیات مولانا مصور نشده است.

این موضوع ابتدا دو جانب را پیش رو گشاد؛ نخست اینکه این طرح باید بر اساس کدام تصور تاریخی اجرایی شود؟ دیگر اینکه به علت نداشتنِ هر گونه سابقه تصویری، ذهن و دست هنرمندان معاصر (که رویکردها و ذهنیت‌های متکثری دارند)، باز خواهد بود تا با دریافت‌شان از غزلیات شمس، دست به آفرینش آثار بزنند. به هر حال کاری تجربه نشده و سترگ در پیش رو بود، ولی پس از مشورت‌های لازم فهرستی از اسامی هنرمندان معاصر که رویکردی نو به زبان و بیان در قالب تصویر داشتند، فراهم آمد و از آنها برای همکاری دعوت شد که استقبال هنرمندان را در پی داشت و تقریباً پس از یک سال، مجموعه آثار فراهم شد.

ضمن آفرینش آثار، جلساتی نیز برای آشنایی بیشتر هنرمندان با مولانا و اشعارش، تشکیل و مشخص شد که هنرمندان شرکت‌کننده حتی پیش از آغاز این طرح، غزلیات شمس را مطالعه و در لایه‌ها و امواج بیکرانش سیر و تعمق کرده‌اند. در این مسیر آنچه می‌توانست موجب نگرانی باشد این نکته بود که طرز بیان هنرمندان منتخب یکدست نیست؛ بعضی روایی، تعدادی هندسی و بعضی دیگر انتزاعی‌اند. با اینکه این تذکر در ابتدای کار می‌توانست تا حدودی نگران‌کننده باشد، با توجه به تحرک و تکثر اشعار دیوان شمس در قالب، مضمون، فرم و محتوا، این امر نمی‌توانست مانع کار باشد.

غزلیات شمس از پویایی و تنوعی استثنایی برخوردار است که تنوع آثار مجموعه بیانگر آن است.

مورد دیگر، انتخاب اشعار بود که کاملاً به اختیار هنرمندان قرار گرفت و مواردی در مجموعه وجود دارد که دو نفر از هنرمندان یک غزل را انتخاب و تصویر کرده‌اند. این خود یکی از ویژگی‌های این مجموعه است که یک غزل، با دو ذهنیت متفاوت به تجسم و تصویر درآمده است.

کتاب شمس فرهنگستان که آن را انتشارات فرهنگستان هنر در پاییز سال 1386 منتشر کرده است، 50 اثر از هنرمندان معاصر را دربردارد و خوش‌نویسی اشعار آن بر عهده استاد صداقت جباری بوده است. گفتنی است رسم‌الخط اشعار بر اساس گزیده غزلیات شمس استاد ارجمند، جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی بوده است.

لازم به یادآوری است از هنرمندان صاحب اثر در این مجموعه می‌توان از محمد احصایی، سیدمهدی حسینی، حبیب‌الله صادقی، مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا و کوروش شیشه‌گران یاد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه آثار ارزشمند را اینجا ببینند.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir