سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23975
تاریخ انتشار : 1399/07/14 12:40
نقدی بر نمایشگاه ابراهیم الفت

و عشق تنها عشق، خاطره‌ای برای کالیگرافی نوین



اگر عشق در زندگی نباشد زندگی سرشار از روزمرگی و تکرار خواهدشد و این تکرار در اثری در نمایشگاه به شکل یک پاندل ساعت به نمایش درآمده که در استیتمنت آن آمده‌است" باورکن ای عزیز که زندگی بدون عشق به شکل یک آونگ می‌شود".

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: ابراهیم اُلفت متولد سال 1358 از تهران است. او فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه تهران و عضو و فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران است، همچنین فرم اختصاصی هنری به نام موج یا wave را دارد ، اولین اجرای لایت باکس در زمینه کالیگرافی ایران، برگزاری 19 نمایشگاه انفرادی در ایران و یک نمایشگاه انفرادی در لندن، شرکت در بیش از 30 نمایشگاه گروهی، برگزیده 19 جشنواره هنری داخل کشور، دیپلم افتخار جشنواره بین المللی “البرده” دبی 2009، حضور و فروش اثر در حراج ساتبی لندن اکتبر 2011 ، حضور و فروش اثر در حراج کریستی پاریس نوامبر 2011، حضور و فروش اثر در حراج کریستی دبی اکتبر 2012،حضور و فروش اثر در حراج خیریه خلعتبری لندن، 2011 حضور و فروش اثر در حراج خیریه خلعتبری لندن 2012  را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

"و عشق تنها عشق" عنوان نمایشگاه بی‌پایانیست که فلسفه‌ی زیبایی و زیستن را به نحوی دیگر مطرح می‌کند. در این نمایشگاه 9 اثر نقاشی‌خط در قالب لایتباکس به نمایش در‌آمده‌اند. در نگاه اول مخاطب با آثاری که پوشیده شده از رنگ سفید هستند مواجه می‌شود و در ادامه با روشن شدن لایتباکس‌ها فضای نمایشگاه به یکباره دچار تحولات عظیمی می‌شود که شوک دیداری بزرگی در مخاطب ایجاد خواهدکرد. آنچه که به این نمایشگاه معنا و جانی تازه می‌بخشد تلفیق فضای سنتی و مدرن دکوراتیو بوده است که ذهن و نگاه مخاطبان بسیاری را با خود همراه خواهد ساخت.

نمایشگاه پیش‌رو با ترکیب نور، سطح، رنگ و خطوط فضایی لایتنهایی توام با زیبایی بصری به ارمغان می‌آورد. چنین نحوه برخورد با متریال و لایتباکس‌ها پیش‌تر هم صورت گرفته‌است‌که بادر نظر گرفتن استتمنت آن: عشق به رنگ سفید دیده می‌شود و با رنگ‌ها به آن رنگ و بویی دیگر داده‌شده‌است آنچه این مجموعه را با دیگر آثار متمایز می‌سازد توانایی هنرمند در طی کردن روند ایده تا اجرا خواهدبود و یکی از این توانایی‌ها آنست‌که رنگ و لعاب موجود در آثار را در قالب عنصر نور به نمایش‌درآورده‌است. هر اثر از این مجموعه در یک فرم و فضای مخصوصی پدیدآمده و دارای یک استیتمنت مجزا بوده است. ولی مبحث اصلی که آثار این مجموعه را بهم متصل می‌کند با روشن شدن نور آن‌ها مخاطب با دنیایی تازه از رنگ مواجه می‌شود.

هنرمند نمایشگاه "ابرهیم اُلفت" بر این عقیده‌است که عشق آسمانی بوده و در این مجموعه زمینی به نمایش در آمده‌است. براساس این گفته مخاطب با ادغام این دوعشق باهم مواجه خواهد شد که توامان باهم در یک مسیر در حال حرکت هستند و اگر عشق در زندگی نباشد زندگی  سرشار از روزمرگی و تکرار خواهدشد و این تکرار در اثری در نمایشگاه به شکل یک پاندل ساعت به نمایش درآمده که در استیتمنت آن آمده‌است" باورکن ای عزیز که زندگی بدون عشق به شکل یک آونگ می‌شود".

در این اتفاق هنری نور عنصریست که جایگزین چشم و نگاه خیره انسان می‌شود و عشق را به هر شکلی که شخص می‌بیند به نمایش خواهد‌گذاشت. آثار موجود در این مجموعه با خط موج که توسط خود هنرمند اسم گذاری شده اجرا شده‌اند و از هیچ اصول نوشتاری که تا به الان مرسوم بوده پیروی نمی‌کند. یک پدیده‌ی خطی کاملا رها و آزاد است که در آن خود هنرمند برای ترکیب بندی، بزرگ و کوچک بودن آن به صورت کاملا غریضی و احساسی تصمیم می‌گیرد ولی فرم کلی آن با توجه به گفته های آقای "اُلفت" تلفیقی از خطوط دیوانی، کوفی، ثلث و شکسته به حساب می‌آید و هنرمند در آثارش به صورت غریضی از آن‌ها بهره‌مند شده‌است. در واقع هنرمند، این فرایند نوشتاری و دیداری که با بهره‌گیری از خطوط پیشینیان بوده را فرم خطاب می‌کند.‌این پیدایش را یک فرم گرافیکی می‌داند و آنرا به‌دلیل رها بودنش همانطور که پیشتر به اشاره شد موج نام‌گذاری کرده‌است.

نمایشگاه "و عشق تنها عشق" از لحاظ اجرایی همه‌ی شاخه‌های تجسمی را در خود جای می‌دهد و صرفا به اثر نقاشی‌خط در یک چهارچوب خلاصه نمی‌شود. در این نمایشگاه علاوه بر بهره گیری از نور و رنگ هنرمند به چیدمان و حتی حجم آثار توجه کرده‌است‌که این حرکت یکپارچه و پی‌درپی به خودی‌خود از هرهای تجسمی پا فراتر نهاده و وارد دنیاهای دیگری می‌شود که مخاطب می‌تواند با نگاه خود آن را در قالب یک فضای نوشتاری همانند یک رمان عاشقانه یا یک فضای دیداری مثل یک فیلم درام در نظر بگیرد.

تک‌تک آثار  این نمایشگاه از فضای فرمالیستی بهره‌گرفته‌اند که در اجرای آن هنرمند به‌نحوی پیش‌رفته که فضای نامتقارن لایتباکس‌ها با استفاده از نور متقارن دیده می‌شوند و در عین نامتعادلی عنصر خط که در این مجموعه فرم خطاب شده متعادل است، همچنین نور که امهمترین عامل بصری این نمایشگاه محسوب می‌شود و بارها در این مطلب به آن اشاره شد به گونه ایی نقش ایفا می‌کند که آن حس فراز و فرود، توهم بازنمایی و پرسپکتیو نهفته در آثار را به مخاطب القا می‌کند، همچنین بازی با نور و سایه تیرگی و روشنی از دیگر فواید و مزیت هاییست که نور به این آثار بخشیده‌است.

به طور کلی استفاده از لایتباکس به عنوان یه کالبد برای نمایش هنری که درون آن نهفته، اتفاقیست که پیشتر در موارد پیش‌وپا افتاده‌تری صورت گرفته‌بود و در این نمایشگاه با در نظر داشتن فضای دکوراتیو با نگاهی هنرمندانه و  به صورتی شکوه‌مندانه سرشار از عظمت و اجلال به نمایش در آمده‌است.

نمایشگاه "و عشق تنها عشق"  در گالری سرزمین هنر به آدرس: اوین، خیابان کچوئی، کوچه صفا، پلاک 4 از تاریخ 4مهرماه 1399 تا 22 مهرماه 1399 برگزار است.

آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


آثار-ابراهیم-الفت

آثار ابراهیم الفت


نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir