سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24045
تاریخ انتشار : 1399/08/05 11:57

راه یابی مجموعه «کاشی‌وکاشان» به موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس



پنج کاشی از مجموعه «کاشی و کاشان» که سال گذشته در قالب یک کاتالوگ هنری و پژوهشی به وسیله «عباس اکبری» منتشر شد به موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس راه یافت.

به گزارش تجسمی آنلاین و به گفته تکتم فرمانفرمایی مدیر گالری فرمانفرا موزه ویکتوریا آلبرت که یکی از مهمترین موزه های تاریخ هنر دنیا در بردارنده آثار مهمی از هنر ایران و به ویژه منطقه کاشان است که در میان آن ها کاشی ها و سفالینه های زرین فام از سده های میانه اسلامی کاشان از شاخص ترین آثار آن محسوب می‌شوند.

آثار راه یافته از مجموعه کاشی و کاشان در واقع رویکردی معاصر و در ادامه سنت های هنری و فنی سفال دوره میانه اسلامی کاشان است که اولین نمونه از رویکرد آن سال ۱۳۹۳ در مجموعه دیگری از عباس اکبری منتشر شد.

نگاه معاصر و منتقدانه تصویر شده روی این کاشی ها که با فنون سفالینه های زرین فام کهن کاشان به ظهور رسیده اند حلقه اتصال جدیدی به زنجیره ای است که گسست ۷۰۰ ساله این سفالینه ها را پر می کند.

پروفسور اتوره سنیپلی از ایتالیا در مقدمه ای که بر این مجموعه نوشته متذکر می شود: این آثار دری را به پدیدارشناسی جامعی از موضوعات مغفول با مضامینی که در خور باز نمایی تصویری دانسته شده اند می گشاید و این آثار بدون تضاد و تعارضی از ارجاعات کهن الگویی عبور کرده و به ابعاد در حال تغییر و عینی جهانی که اینک پیش روی خود داریم می رسند.
عباس اکبری دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان است و در حال حاضر در یک نمایشگاه گروهی با عنوان روایت و راوی سه چیدمان از آثار خود را در گالری فرمانفرما به نمایش گذاشته است.

کاتالوگ هنری و پژوهشی کاشی و کاشان با حمایت موسسه کاشان خانه سفال منتشر شده و سال گذشته ۲۶ آبان در گالری فرمانفرما رو نمایی شد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir