سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24058
تاریخ انتشار : 1399/08/09 10:22
مجسمه نمادین زنی که از دل آوار انفجار بزرگ بیروت سر برآورد؛

خالق مجسمه زن در لبنان: اسم پیشنهای را به اینستاگرام من ارسال کنید



حیات ناظر، هنرمند مجسمه ساز و گرافیتی کار لبنانی به تازگی مجسمه دست ساز خود را در نزدیکی محل انفجار چهارم اوت در بندر بیروت نصب کرده است.

به گزارش تجسمی آنلاین، ناظر این مجسمه ای در هیات  یک زن و در ابعاد دو متر ساخته و علاقه مند است در صورت کمک های مردمی بتواند آن را در ابعاد بسیار بزرگتر درست کند و در همین محل قرار دهد.

در انفجار ۴ اوت در بیروت دستکم ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

ناظر می گوید که از مسیر هنر به مبارزه ادامه می دهد و می خواهد آنچه بر سرمردم لبنان گذشته را درقالب آثارهنری زنده نگه دارد وما برای همه تظاهرکنندگان چادرهایی درمیدان شهدای بیروت داشتیم و آدمهای هوادار دولت چادرها را خراب کردند. ساخت مجسمه ققنوس از دل این چادرهای درهم شکسته نیز با هدف یادآوری آن داستان اتفاق افتاد.

این کارهم برای ما وهم نسل آینده که ببینند چه رخ داده، مهم است. بدون تردید باوردارم که هنر راهی برای ایجاد تغییر است. چرا که این فریاد ماست که در قالب یک مجسمه حفظ شده و می تواند همچنان حقیقت را فریاد بزند. گاهی اوقات ما میل به فراموشی داریم به ویژه ما مردم لبنان. وقتی درد داری ترجیح می دهی واقعیت را فراموش کنی. خلاصه اینکه با هنر می توان دلایل اینکه چرا ما به خیابان رفتیم را می توان حفظ کرد. اینکه چرا مبارزه کردیم؟ و چرا هرآنچه بر سرمان آمد را تاب آوردیم؟

**پیشنهاد نام برای مجسمه را به آدرس اینستاگرام من بفرستید 
وی در مورد ایده های طراحی مجسمه ، آنچه به دست دارد، ساعت متوقف شده پای مجسمه و دیگر اجزای به کار رفته در آن گفت: جنبشی در دستها و موهای او [مجسمه] است و او دوباره میل به برخاستن دارد. آنهم از میان نخاله ها و خرابه ها. او میل به تداوم دارد. یک پای او جلوتر از پای دیگر است. با این مجسمه می خواهم به مردم لبنان بگویم که به پا خیزند، هیچگاه نبخشند و فراموش نکنند اما به پا خیزند و بسازند.

ناظر در تشریح نام این مجسمه گفت: نام این مسجمه بانوی جهان یا بانوی آزادی است یا هرچه شما دوست دارید بنامیدش. می خواهم فرصت انتخاب نام این مجسمه را به مردم واگذار کنم. هر پیشنهادی برای نام او دارید می توانید آن را به آدرس اینستاگرام من بفرستید.

این هنرمند لبنانی در مورد متریال مجسمه نیز توضیح داد: پس از انفجار رخ داده در بندر بیروت به همراه گروهی از مردم و داوطلبان به تمیز کردن شهر مشغول شدیم. وقتی نخاله های به جای مانده از انفجار را با خود به خانه می بردم با خودم گفتم که باید از اینها مجسمه ای بسازم. شاید این نوعی درمان برای من بود. آن موقع بسیار از این انفجار وحشت زده شده بودم و به دنبال راهی برای درمان آن بودم.

ناظر در تعریف معنای هنر از دیدگاه یک فعال اجتماعی و بهره برداری از آن برای این فعالیت ها خاطر نشان کرد: هنر برای من راهی برای بقا و الهام گرفتن است. راهی برای ادامه و بازگو کردن داستانها است، داستان ما. از دل همه کارهای هنری که انجام دادم؛ از گرافیتی گرفته تا مجسمه، تلاش کردم که روای داستان مردم لبنان باشم. از دل هنر می خواهم برای خودمان و نسل آینده لبنان حافظ آنچیزی باشم که پشت سر گذاشته ایم.
وی در تشریح دیگر آثارخود گفت: سال گذشته ققنوسی از چادرهای درهم شکسته اینجا ساختم [پشت سر هنرمند، بقایای مجسمه ققنوس مشاهده می شود] اما نیروهای نزدیک به دولت این مجسمه را تخریب کردند. حالا هم به دنبال ساخت دوباره آن هستم.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir