سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24075
تاریخ انتشار : 1399/08/17 10:28

نمایشگاه "سرخوشی" در گالری محسن به روایت امیرحسین زنجانی



امیرحسین زنجانی گفت: در مجموعه جدیدم موضوع به حاشیه رفته و خود امر نقاشی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 به گزارش تجسمی آنلاین ، نمایشگاه آثار امیرحسین زنجانی با عنوان "سرخوشی" در گالری محسن برپاست. زنجانی  درباره آثار این مجموعه گفت: نزدیک به ۱۲ سال است که روی موضوع نظامی‌گری کار می‌کنم. عده‌ای فکر می‌کنند موضوع کار من جنگ است اما این‌طور نیست بلکه به‌صورت متمرکز روی میلیتاریزم کار می‌کنم. این موضوع زمانی برایم اهمیت پیدا کرد که دانشگاه را به پایان رساندم و به دنبال کارهای سربازی بودم. آن زمان با توجه به اینکه یک نقاش فیگوراتیو بودم آدم‌های نظامی وارد کارهایم شدند و بعد در نمایشگاه‌های مختلف به موضوعاتی مانند جنگ، سربازها، دیکتاتورها و... پرداختم.

زنجانی ادامه داد: اتفاقی که در مجموعه اخیر افتاده این است که نقاشی‌هایم از آن موضوع نظامی‌گری آزاد شده است. یعنی موضوع به حاشیه رفته و خود امر نقاشی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این بار نظامی‌گری را در لایه‌های سوم و چهارم کار قرار دادم و در لایه‌های اول بیشتر از هر چیزی رنگ، طراحی، لکه و... دیده می‌شود. البته این چیزی نیست که من به آن رسیده باشم بلکه دستاورد گرهارد ریشتر در نقاشی پست‌مدرن و معاصر است که من سالها روی آن مطالعه کردم و توانستم بخشی از آن را در کار خود استفاده کنم.

زنجانی ادامه داد: در دوره تحصیل پیگیر کارهای نقاشان پس از جنگ آلمان بودم و حتی پایان‌نامه فوق‌لیسانس من درباره گرهارد ریشتر و انسلم کیفر بود. نوع نگاه و شیوه کار آنها برایم اهمیت زیادی داشت و فکر می‌کنم در این نمایشگاه توانستم ارتباط عمیق‌تری با این طیف از نقاشان برقرار کرده و کار آنها را عمیق‌تر درک کنم. تاثیر مستقیمی که من از کارهای ریشتر گرفتم مربوط به استفاده از عکس و تصاویر رسانه‌ای است. ریشتر نیز کارهای خود را بر اساس عکس به وجود می‌آورد بااین‌حال من از حالت رئالیسم نقاشی‌های او فاصله گرفتم و کارهایم بیشتر به سمت آبستره رفته است. بافت، رنگ، ترکیب‌بندی و... در نقاشی‌هایم اهمیت زیادی پیدا کرده و آثار در مرز میان آبستره و فیگوراتیو قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در این مجموعه بیشتر به سیاست و رسانه پرداخته است، گفت: در این مجموعه بیشتر شخصیت‌هایی که کاراکتر سیاسی دارند وارد کارهایم شده‌اند. سالهاست که مواد خام نظامی‌گری را از تصاویر رسانه‌هایی مانند تلویزیون، مجلات و... تهیه کرده و روی آنها کار می‌کنم و زمانی که بر اساس رسانه‌های جمعی کار می‌کنید ناخودآگاه بخشی از ویژگی‌های پاپ آرت وارد کار شما می‌شود.

 زنجانی ادامه داد: تفاوت دیگری که این مجموعه با کارهای قبلی من دارد آن است که سایز کارها بسیار کوچک شده است، درحالی‌که تابلوهای قبلی من بسیار بزرگ بودند. همچنین رنگ‌ها غنی‌تر شده و از ارتباط رنگ‌های ترنسپرنت و اوپک در این کارها استفاده کرده‌ام. طراحی نیز در این تابلوها نقش مهمی دارد و اگرچه در لایه نخست کار دیده نمی‌شود اما در لایه‌های بعدی کاملا مشهود است.

نمایشگاه آثار امیرحسین زنجانی تا 21 آبان در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 برپاست.

منبع:هنرآنلاین

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir