سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24083
تاریخ انتشار : 1399/08/18 09:21

نسخه الکترونیک کتاب‌های نایاب فرهنگستان هنر عرضه می شود



ارائه نسخه الکترونیک کتاب‌های نایاب فرهنگستان هنر در کنار انتشار سومین شماره «فصلنامه تخصصی مطالعات عالی هنر» و ارائه مقالات و نمایشگاه آثار همایش استاد علی‌محمد اصفهانی در فضای مجازی مهمترین اخبار امروز فرهنگستان هنر است.

به گزارش تجسمی آنلاین، نشر الکترونیک کتاب‌های نایاب مؤسسه متن فرهنگستان هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری که با عنوان اختصاری «متن» از آن یاد می‌شود، تاکنون عناوین متعددی از کتاب‌های تخصصی هنر را در موضوعات نظری، تاریخ هنر ایران و جهان منتشر کرده که مورد استفاده و استقبال هنرپژوهان و هنردوستان نیز واقع شده است، اما متأسفانه بعضی از این آثار مدت‌هاست نایاب و از دسترس علاقه‌مندان خارج است.

برای رفع این نقیصه و در پاسخ به نیاز مخاطبان، مؤسسة متن نشر الکترونیک این متون را در دستور کار قرار داده است که تاکنون بیش از ۵۰ عنوان از طریق اپلیکیشن طاقچه در دسترس قرار گرفته است و قرار است به تدریج اضافه و تکمیل شود.

سومین شماره مطالعات عالی هنر 

سومین شماره از این فصلنامه تخصصی، ویژه بهار ۱۳۹۹، به سردبیری مصطفی گودرزی و با صاحب‌امتیازی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

مطالعات عالی هنر نشریه‌ای است که به انتشار پژوهش‌ها و مقالات علمی، تألیفی و تصنیفی پژوهشگران و صاحب‌نظران در قلمرو هنرهای تجسمی و هنرهای دیداری و مطالعات میان‌رشته‌ای آنها با دیگر حوزه‌های هنر و سایر علوم می‌پردازد.

«بررسی نقشِ کُپی، بدل‌سازی و جعل در اصالت نقاشی» از ادهم ضرغام، آذین یوسفیانی؛ «مفهوم پیشرفت در هنر» محمدرضا ابوالقاسمی، ناصر مقدم؛ «نقاشی و امر گروتسک؛ پژوهشی در جهان گروتسک پیتر بروگل پدر» از آبتین رادمنش؛ «درآمدی بر تبلیغات سیاسی شوروی و تجلی آن در پوسترسازی» از مینو ندافیان؛ «مربعِ هنرمند، اثر هنری، مخاطب و محیط در هنر امروز» از محمد شمخانی، مصطفی گودرزی؛ «گفتمان‌های از یاد رفته در مجموعه یاد سبز قاسم حاجی‌زاده با تاکید بر رویکرد تحلیلی فرکلاف» از محبوبه پهلوان‌نوده، ترنم تقوی؛ و «مقایسۀ مبانی آفرینش هنری در سوررئالیسم و مبانی خلق هنری در حکمت متعالی» از محمدصدرا امینی؛ عناوین مقالات منتشرشده در این شماره از نشریة مطالعات هنر است.

علاقه‌مندان برای تهیه این نشریه می‌توانند به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به تقاطع خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر، یا به صفحه مطالعات عالی هنر فرهنگستان مراجعه کنند.

  ارائه مقالات و نمایشگاه آثار همایش استاد علی‌محمد اصفهانی در فضای مجازی 

به دنبال اعلام محدودیت‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور بر اثر بیماری همه‌گیر کرونا؛ ارائه مقالات و نمایشگاه آثار همایش استاد علی‌محمد اصفهانی در وبگاه و صفحات مجازی فضای مجازی فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد.

 همایش استاد علی‌محمد اصفهانی، کاشی‌ساز و نقاش روی کاشی در دوره قاجار که در سال گذشته فراخوان آن منتشر شد، به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و اعلام محدودیت‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور، در زمان مقرر برگزار نخواهد شد. طی برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده سخنرانی‌های علمی و پژوهشی این همایش ضبط و در آینده نزدیک در وبگاه و صفحات فضای مجازی فرهنگستان هنر منتشر می‌شود.

از دستاوردهای این همایش که با همکاری معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر و شهرداری اصفهان محقق خواهد شد، می‌توان به چاپ و انتشار نخستین کتاب پژوهشی درخصوص زندگی و آثار علی‌محمد اصفهانی، تهیه و تدوین و نشر مجموعه مقالات همایش با عنوان سیاه قلم با ۱۱ مقاله پژوهشی و ارائه تصاویر منتخب از آثار برجای مانده از این هنرمند در قالب نمایشگاه مجازی اشاره کرد.

استاد علی‌محمد اصفهانی از مشهورترین و پرکارترین هنرمندان طراح، نقاش و کاشی‌کار طراز اول اواخر دوره قاجاریه است. او در سال ۱۳۰۱هـ ‌.ق به تهران عزیمت کرد و طی ۱۱ سال روند کاشی‌سازی پایتخت را تحت تاثیرآثارش قرار داد. این استاد رساله‌ای علمی در فن سرامیک و رنگ‌سازی نگاشت و آثار بسیار با ارزشی خلق کرد که اکنون در مشهورترین موزه‌های جهان نگهداری و در ابنیه دوره قاجار دیده می‌شود.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir