سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24095
تاریخ انتشار : 1399/08/21 10:02

طراحی هنری بدون مرز است



پتی واگمن مدیر اجرایی موزه Boijmans هلند، گفت: طراحی هنری بدون مرز است و توانایی این را دارد بدون رد و بدل شدن کلمه ای، پیام را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برساند.

به گزارش تجسمی آنلاین و به نقل از روابط عمومی نمایشگاه «هنر بدون مرز»؛ نمایشگاه طراحی‌های حسین طادی و امیرمحمدزاده با عنوان "هنر بدون مرز" از ۱۱ مهرماه در مرکز Podium Zuidhaege شهر آسن هلند برپا شده است و در این مرکز بیش از ۴۰۰ طراحی از دو هنرمند جوان و پرکار در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

پتی واگمن مدیر اجرایی موزه موزهٔ بویمانس فان بِنینگن (Boijmans) درباره این نمایشگاه گفت: بسیار خوشحالم، از روز نخست شاهد چگونگی شکل گیری نمایشگاه "هنر بدون مرز" به همت ویلم فوختوفن بودم. با شناختی که از او دارم می دانستم که او با انتخاب دو هنرمند پیشرو از ایران، قصد برپایی یک نمایشگاه تفکر برانگیز و با کیفیت را دارد، کما این که چنین اتفاقی با تلاش های او رقم خورد.

وی افزود: طراحی رسانه ای است که طی دهه های گذشته جایگاه خود را در دنیای هنر به عنوان رسانه ای مستقل تضمین کرده است. بسیاری از هنرمندان با طراحی تلاش می کنند تا پاسخی درباره علت وجودی خود بیابند و در این راه از امکانات متنوعی بهره‌مند می‌شوند. امیر محمدزاده و حسین طادی نیز دو تن از هنرمندانی هستند که با طراحی قصد دارند پیام خود را به جهان صادر کنند.

وی گفت: گرچه بیشتر طراحی‌هایی که در نمایشگاه "هنر بدون مرز" به نمایش درآمدند، ابعاد بزرگی دارند؛ اما صمیمیتی را بازتاب می‌دهند که نقاشی‌ها نمی توانند به آن برسند.

به گفته او؛ خانه طراحی در ایران جایگاه ویژه ای دارد و هنرمندان این خانه همواره تلاش کرده اند آن چیزی که به آن باور دارند را با دیگران به اشتراک بگذارند. محمدزاده و طادی سبک و خط خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: درطراحی های امیر محمدزاده چهره و بدن ظاهر می‌شود و ناپدید می‌شود در پس زمینه و در ساختار طراحی هایش می توان لایه های متراکم و تکنیک های مختلفی را مشاهده کرد.

این هنرشناس هلندی گفت: طراحی‌های حسین طادی تحت سلطه دست‌ها و صورت‌ها هستند اما به سرعت روی کاغذ قرار گرفته‌اند، یا به نظر می رسد چنین است. وقتی دو فیلم کوتاه از نحوه کار هر دو دیدم، متوجه تفاوت کار آن ها شدم؛ مثل تفاوت میان موسیقی هاردراک و موسیقی کلاسیک.

اتفاق مهم برای هنر تجسمی ایران

فرهاد گاوزن درباره این نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاه طراحی های امیرمحمدزاده و حسین طادی در هلند، اتفاق مهمی برای هنر تجسمی ایران و مجموعه خانه طراحی به شمار می رود.

او افزود: امیر محمدزاده و حسین طادی هر دو با حضور مستمر در فضای آموزشی و پیگیری فردی به توانمندی های بالایی در طراحی معاصر رسیده اند و کارهایشان پر از امید و فکرهای تازه است. بسیار خوشحالم که "ویلم فوختوفن" هنرشناس هلندی در دورانی که کوید ۱۹ تمام فضای فرهنگی و هنری جهان را تحت شعاع قرار داده، فرصتی را برای نمایش آثار دو هنرمند ایرانی بوجود آورد.

گاوزن ادامه داد: با برپایی نمایشگاه "هنر بدون مرز" اتفاق بسیار مهمی برای دوستان من در خانه طراحی رقم خورد، امیدواریم بزودی شاهد برپایی نمایشگاه سایر اعضای خانه طراحی در خارج از مرزهای ایران باشیم و زمینه ای برای بیشتر دیده شدن آثارشان در سطح بین المللی بوجود آید. با معرفی درست طراحی معاصر ایران درعرصه بین المللی، زمینه ای ایجاد می شود تا هنرشناسان به فهم درستی از طراحی معاصر ایران دست یابند.

موسس خانه طراحی ادامه داد: ویلم فوختوفن سال‌هاست، فعالیت خانه طراحی را دنبال کرده و با برپایی نمایشگاه "هنر بدون مرز"، افق‌های تازه‌ای را در سرزمین دیگری کشف کرده است. امیدوارم راهی که فوختوفن از طریق هنر و طراحی برای صلح جهانی گشوده همچون راه ونگوک درمیان درخشش طلایی گندم‌زار پر از برکت و امید باشد.

شیوا بیراموند درباره طراحی‌های حسین طادی گفت: آثار حسین طادی در مرز بین هنر پریمیتیو و بدوی و ادراک هستند. مجموعه دست های حسین طادی طراحی‌محض هستند و در فضایی ایمننتال که به هیچ چیز بیرون خودش ارجاع ندارد اما شیوه ای بدوی از رمز و راز را تداعی می کنند.

این پژوهشگر هنر درباره آثار امیر محمدزاده هم گفت: طراحی‌های امیر محمدزاده لحظه عبور زمان و مرز بین بودن و نبودن را در شیوه ای از حضور و غیاب بازنمایی می کند. این میانه راه هستی و نیستی، تردید بین جهان آشنا و ناکجا آباد دور از دسترس نیست؛ بلکه همین جا و همین جهان است که از فیلتر اگزیستانسیالیسم هنرمند در حال دگرگونی و تبدیل شدن به جایی دیگر است.

محمدزاده در طراحی هایش، شیوه متفاوتی از انتزاع را به صحنه می آورد که درنگی زمانی و در عین حال عبور زمان از جهان اکنون و اینجا را نشان می دهد که نوعی آشنایی‌زدایی تکان دهنده در آن موج می زند. تصاویر در عین این که به نظر منفک از جهان واقعی نیستند اما به غایت منفک از آن، یک اثر انتزاعی منسجم هستند که انتزاع در آن ها نه یک تجربه و آزمون و خطا که اینتگریتی و همگنی ویژه ای دارد.

نمایشگاه هنربدون مرز تا ۱۱ آذرماه در مرکز Podium Zuidhaege در شهر آسن هلند میزبان علاقمندان خواهد بود.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir