سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24110
تاریخ انتشار : 1399/08/26 10:32

نمایشگاه "خاطره شنای دسته‌جمعی در اقیانوس" در گالری باوان به روایت مهسا تهرانی



مهسا تهرانی گفت: نقاشی مدیومی است که هنوز می‌توان به صورت جدی در آن کار کرد و می‌توان با آن بر مخاطب تاثیر گذاشت.

به گزارش تجسمی آنلاین، نمایشگاه نقاشی مهسا تهرانی با عنوان "خاطره شنای دسته‌جمعی در اقیانوس" در گالری باوان برپاست.  تهرانی با اشاره به اینکه مجموعه‌اش در طول سه سال گذشته شکل گرفته است، درباره ایده اولیه این آثار گفت: موضوع مورد نظرم ناپایداری شرایط حاکم بر زندگی انسان‌ها از جمله خودم بود. در زندگی تناقض‌های بسیار و شرایط متفاوتی وجود دارد که آدم‌ها در طول عمر خود تجربه می‌کنند. سعی کردم شیوه‌ای که کمتر به آن پرداخته شده و برای بیننده آشنا نیست را به کار ببرم و با استفاده از عناصر متناقض این حس را به مخاطب انتقال دهم.

تهرانی افزود: در این آثار آدم‌ها در حال انجام کارهای مختلف یا با احساسات گوناگون دیده می‌شوند و در کنار آن‌ها عناصری که از نظر فرمی به محتوا کمک کرده است را استفاده کردم که باعث می‌شود وقتی مخاطب جلوی این آثار قرار می‌گیرد یک فضای بینابینی را تجربه کند.

او درباره المان‌های به کار رفته در این تابلوها گفت: یکی از عناصری که زیاد به چشم می‌آید گوی‌های فلزی یا دایره‌های تخت است. دایره فرمی است که در ذات خود متناقض است زیرا در عین سادگی، مرموز و پیچیده است و در مواجهه بصری بسیار تاثیرگذار است. به طور کلی عناصر مختلفی مانند فرم‌ها و حیوانات را هم بر اساس تاثیرگذاری بصری و هم محتوایی انتخاب کردم اما از اینکه بخواهم مفهوم خاصی را با آنها انتقال دهم پرهیز کرده‌ام.

او درباره کارهای کوچکی که در این مجموعه وجود دارد گفت: مابین کشیدن تابلوهای بزرگ، کارهای کوچکی انجام می‌دادم که ابتدا قصدی برای ارائه آنها در نمایشگاه نداشتم. اما به مرور به این نتیجه رسیدم که چیدمان این کارها در زمان نمایش مهم است زیرا مخاطب وقتی این کارهای کوچک را در کنار تابلوهای بزرگ ببیند و فضای متفاوت آنها را مقایسه کند بیشتر به حسی که موردنظر من بوده است نزدیک می‌شود.

تهرانی افزود: کشیدن تابلوهای بزرگ زمان زیادی می‌برد، اما در تابلوهای کوچک می‌خواستم که حسی‌تر برخورد کرده و در زمان کوتاهی هر آنچه در ذهنم هست را پیاده کنم. این کارها بی‌واسطه و بی‌هیچ فضاسازی خاصی شکل گرفتند و فیگورها و حالت‌هایی که برایم جالب است را به سرعت روی کاغذ یا بوم آوردم. اما کارهای بزرگ متفاوت است و بدون برخورد حسی و با پرداخت‌های زیاد شکل گرفته‌اند.

این هنرمند افزود: در حین شکل‌گیری این مجموعه به مرور موضوع دیگری برایم اهمیت پیدا کرد که آن هم خود نقاشی و دلیل این مسئله است که چرا امروزه هنرمند باید نقاشی کند و این مدیوم چه قابلیت‌هایی دارد. به نظر می‌رسد سه نوع برخورد نسبت به نقاشی وجود دارد. دسته اول کسانی که اهل هنر نیستند و نقاشی را یک کار تفریحی می‌دانند. دسته دوم کسانی هستند که نقاشی را دوست دارند و هنر را به صورت جدی دنبال می‌کند. دسته سوم نیز هنرمندانی هستند که نقاشی را عقیم و دوران آن را تمام شده می‌دانند و عقیده دارند امروزه مدیوم‌های بهتری برای هنرمند وجود دارد. من نقاشی را بسیار دوست دارم و می‌خواهم با همه محدودیت‌هایش از آن استفاده کنم. بنابراین سعی کردم بیشتر در قابلیت‌های آن کندوکاو کنم تا بتوانم از آن تمام قد دفاع کنم. نقاشی مدیومی است که هنوز می‌توان به صورت جدی در آن کار کرد و هدف آن صرفاً زیبایی نیست بلکه می‌توان با آن بر مخاطب تاثیر گذاشت.

نمایشگاه نقاشی مهسا تهرانی تا 3 آذرماه در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک 7 برپاست.

منبع:هنرآنلاین

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir