سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24232
تاریخ انتشار : 1399/10/11 15:10

۲۰ نسخه خطی و اسناد تزئین‌شده با مینیاتور مرمت شد



بیش از ۲۰ نسخه خطی تاریخی که شامل اسناد خطی، و اسناد تزئین‌شده با مینیاتور است در سمنان مرمت شد.

به گزارش تجسمی آنلاین  و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، حمیدرضا دوست‌محمدی با اعلام این خبر، گفت: این نسخ دست‌نویس شامل اسناد خطی، قباله‌ها، اسناد تزئین‌شده با مینیاتور، عقدنامه  و ... است.

او با تأکید بر این‌که این اسناد مکتوب، بیانگر دانش و هنر هر منطقه است، بیان کرد: مرمت این نسخ در روشن شدن بخشی از زوایای پنهان تاریخی، سیاسی، فرهنگی و هنری مؤثر است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان با اشاره به این‌که این نسخ ارزش مطالعاتی دارند، اظهار کرد: این نسخ از نظر نوع خط، مهر و امضا و شاخصه‌های تزئینی قابل توجه و بررسی هستند.

او مستندنگاری و آسیب‌شناسی، ثبت آسیب‌های وارده، پاک‌سازی به روش مکانیکی، باز کردن مرمت‌های قدیمی،  استحکام‌بخشی، وصالی پارگی‌ها با استفاده از چسب و کاغذ مخصوص، انتخاب کاغذ مناسب برای رنگ کردن با استفاده از مواد رنگینه گیاهی، پر کردن کمبودهای سند و پرس نهایی را ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده برای مرمت این اسناد عنوان کرد.

دوست‌محمدی با اشاره به این‌که کاغذ با تأثیرگذاری عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست‌محیطی به‌راحتی از بین می‌رود، گفت: این اسناد پس از مرمت در مخزن مناسبی که ویژه نگهداری کتب و نسخ خطی است، حفاظت می‌شوند.

 

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir